• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 3 آبان 1397
کد مطلب : 35393
+
-

پیشگیری از ابتلا به سلطان بیماری‌های پاییزی

سلامت
پیشگیری از ابتلا به سلطان بیماری‌های پاییزی


 

سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین و فراگیرترین بیماری‌های این فصل است که زن، مرد، پیر و جوان نمی‌شناسد. تا آنجا که بین عموم مردم به سلطان بیماری‌های پاییزی شهره شده است. برای مبتلایان به این بیماری، هیچ‌چیز بدتر از آبریش بینی، تنگی نفس، گلو درد و سرد و گرم شدن مکرر بدن نیست. این علائم دست به‌دست یکدیگر می‌دهند تا در طول درمان، زندگی فرد مبتلا را مختل کنند. از این‌رو بهترین کار این است که با انجام راهکارهایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنید.


 نتایج تحقیقات کارشناسان نشان می‌دهد که مصرف منظم محصولات پروبیوتیک، 27درصد احتمال ابتلا به ویروس آنفلوآنزا را کاهش می‌دهد؛ بنابراین مصرف منظم ماست را در برنامه غذایی خانواده بگنجانید.

  چای سبز خاصیت ضد‌باکتری دارد. سرشار از ویتامین C است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. در این فصل بهتر است به جای نوشیدن انواع قهوه و نسکافه، چای سبز بنوشید.
  اگر ناچارید برای مدت طولانی در هوای سرد تنفس کنید، حتما ؛ بهتر است با یک شال نخی جلوی دهان و بینی را بپوشانید (شال پشمی به‌دلیل داشتن کرک و پشم تنفس را مختل می‌کند).
  در این فصل بیشتر از فصل گذشته ماهی بخورید. چنانچه به هر دلیلی نمی‌توانید ماهی را به‌صورت منظم در برنامه غذایی‌تان بگنجانید، با صلاحدید پزشک قرص امگا3 مصرف کنید.

  اگر شاهد بروز علائم اولیه سرماخوردگی بودید، چندین لباس روی هم بپوشید و آنقدر فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید تا عرق کنید. وقتی بدنتان خیس عرق بشود، ویروس سرماخوردگی به‌طور طبیعی دفع می‌شود.

  دست‌ها را مرتب با آب و صابون بشویید. شست‌وشوی مکرر دست‌ها، بهترین راه برای از بین بردن ویروس‌های احتمالی موجود روی پوست است. توجه داشته باشید که بعد از شست‌وشوی دست‌ها باید آنها را به خوبی خشک کنید. چون خیس بودن دست‌ها انتقال و جذب میکروب‌ها را آسان‌تر می‌کند.

  آدامس‌های مجاز و بهداشتی، در محلول شیرین‌کننده‌شان مقداری زایلیتول دارند. زایلیتول به میکروب سرماخوردگی اجازه نمی‌دهد که گوش‌ها و سینوس‌ها را نیز آلوده کند.

  خواب کافی با تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش ابتلا به بیماری‌های ویروسی ازجمله سرماخوردگی است. سعی کنید روزانه بیش از 4ساعت و آن هم پیش از نیمه شب بخوابید. حتی خواب کافی هنگام بروز علائم اولیه سرماخوردگی می‌تواند مانع از شدت گرفتن بیماری شود.

  سرفه و عطسه موجب خروج نسبی میکروب‌ها از بدن می‌شود. به هیچ عنوان جلوی سرفه و عطسه‌تان را نگیرید. حدالامکان یک دستمال جلوی دهان و بینی‌تان بگیرید و بعد هم آن را دور بیندازید.

  بدن یک فرد بالغ سالم روزانه به 8لیوان آب نیاز دارد. آب به‌راحتی با خروج سموم از بدن، سیستم ایمنی را پاکسازی می‌کند؛ بنابراین از نوشیدن آب به میزان کافی غافل نشوید و آن را در روزهایی که فعالیت بدنی بیشتری دارید یا علائم سرماخوردگی را مشاهده می‌کنید، افزایش دهید.

این خبر را به اشتراک بگذارید