احداث پل سبز زندگی به جای پل گیشا
محمود مولایی/خبرنگار
پل سبز زندگی جای پل گیشا را خواهد گرفت. قرار است پل گیشا بعد از بهرهبرداری از زیرگذر، به دومین پل سرسبز تهران بدل شود. تجربهای که با پل طبیعت شروع شد و حالا قرار است در جای جای شهر نمونههای دیگری از آن ساخته شود.
به موازات بهرهبرداری از زیرگذر نصر، عملیات احداث پروژه پل سبز زندگی از سوارهرو به پیادهرو شروع میشود. بعد از آنکه موضوع زیرگذر نصر مطرح شد، احتمال میرفت پل گیشا حذف شود. اما مدیریت جدید شهرداری تهران به این نتیجه رسید که کاربری پل گیشا را تغییر دهد تا علاوه بر رفع معضل ترافیک در این محدوده، شهروندان منطقه نیز از مسیرهای انسانمحور بهرهمند شود. پیشرفت عملیات اجرایی این پروژه بیشتر از 33درصد است و بنا به برآوردهای لازم، قرار است زیرگذر نصر پاییز سال 98به بهرهبرداری برسد. با این اتفاق، عبور اتومبیلها از روی پل گیشا به زیرگذر منتقل میشود و همزمان با این تغییر بازنگری بر پل گیشا با رویکرد «پیادهمحوری و گذران اوقات فراغت» شروع خواهد شد. البته با طرح تغییر کاربری، پل گیشا به «پل سبز زندگی» تغییر نام میدهد و پیشبینی میشود از پل سبز زندگی استقبال زیادی شود.
بدینترتیب، ابتدا و انتهای پل گیشا برچیده میشود و دوسوم باقیمانده این پل جزو پروژه پیادهمحور خواهد شد. طراحی پروژه انجام شده و مورد قبول قرار گرفته است. براساس برآوردهای لازم، مساحت کل عرشه پل 5665مترمربع است، مسیر پیاده 3480مترمربع، فضای سبز 1675مترمربع، بخش تجاری 107مترمربع، زمین بازی 105مترمربع، نظرگاه 70مترمربع و طرح گسترش آینده نیز 2500مترمربع خواهد بود. این مسیر پیادهرو بهنظر میرسد ویژگیهای لازم را برای اوقات فراغت و رفتوآمد شهروندان منطقه2 داشته باشد. بهخصوص که امکاناتی نظیر نظرگاه، دکههای خدماتی، زمین بازی، سایت سامانه سبز و انرژیهای نوین، مترو، پله، پله برقی، آسانسور، پله فرار، دسترسی اضطراری سواره، باجه پلیس، کبوترخانه و... در پروژه پل گیشا وجود دارد و میتواند این محدوده را شبیه به پل طبعیت در اراضی عباسآباد کند. البته مجری پل سبز زندگی که قرار است پروژه پل گیشا را اجرا کند، معتقد است که پل گیشا هیچ شباهتی به پل طبیعت نخواهد داشت. بهنام اتابکی در این رابطه به همشهری میگوید: «در دوره قبلی مدیریت شهرداری و شورای شهر تهران طرح تقاطع بزرگراه جلال آلاحمد با بزرگراه شهید چمران بهصورت زیرگذر و جمعآوری پل گیشا مدنظر بوده است اما با روی کار آمدن مدیریت جدید شهرداری و دوره پنجم شورای شهر تهران با رویکرد جدید تصمیمات دیگری هم گرفته شد. بدینترتیب که ضمن احداث زیرگذر، پل گیشا حفظ شده و به پیادهراه تبدیل میشود. چون این پل 40سال پیش احداث شده و نماد شهری است، چه خوب که حفظ شود. هماکنون آمار تصادفات عابران در این تقاطع زیاد است و با تغییر کاربری پل گیشا میتوان از این تصادفات هم جلوگیری کرد. برای اینکه هزینه دوبارهای بابت پل عابر پیاده نکنیم، قرار شد همان پل سوارهرو به پیادهرو تبدیل شود.» او ادامه میدهد: «ما با دانشگاه شهید بهشتی قرارداد بستیم تا بتوانیم برق روی پل را با انرژی خورشیدی تأمین کنیم و همچنین بتوانیم همکاریهای بیشتری با آنها داشته باشیم. روی پل سبز زندگی خدماتی برای شهروندان ارائه میشود که تمامی این خدمات در طرح پیشبینی شده است. اما چیزی که برای ما مهم است، برقراری امنیت روی پل سبز زندگی است. یعنی ما باید بتوانیم به شهروندان این اطمینان را بدهیم که علاوه بر گذراندن وقت خود در این محدوده امنیت آنها هم تأمین میشود. چون شهروندان از این پل بهعنوان معبر شهری هم استفاده میکنند و به همین دلیل، نیروی انتظامی هم باید در آنجا مستقر باشد.»
به گفته اتابکی، اگر زیرگذر نصر پاییز سال آینده به بهرهبرداری برسد و بودجه کافی برای احداث پل سبز زندگی باشد، این پل پاییز سال99 به بهرهبرداری میرسد؛ یعنی یک سال بعد از شروع عملیات پروژه.