• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35337
+
-

استارت رقابت تسلیحاتی جدید

ترامپ ضمن تهدید چین و روسیه گفته است که زرادخانه هسته‌ای کشورش را توسعه می‌دهد

استارت رقابت تسلیحاتی جدید


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا،  با تأکید دوباره بر تصمیمش برای کناره‌گیری از توافق موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه، ‌گفت که آمریکا آماده است زرادخانه هسته‌ای‌اش را گسترش دهد.

به گزارش الجزیره، ترامپ در توجیه کناره‌گیری از توافق موشکی با روسیه (آی‌ان‌اف) گفته است که روس‌ها، به روح و خود این توافق پایبند نبوده‌اند. روسیه این ادعا را رد کرده است.

ترامپ علاوه بر این، ضمن تهدید مستقیم چین و روسیه، گفت که زرادخانه‌های هسته‌ای کشورش را گسترش خواهد داد. او گفت: «تا زمانی که مردم سر عقل بیایند، ما آن (زرادخانه هسته‌ای آمریکا) را گسترش خواهیم داد. این کار باید سال‌ها پیش انجام می‌شد. این صحبت من تهدیدی است علیه هر کسی که شما می‌خواهید و چین و روسیه را هم شامل می‌شود  و هر کس دیگری را که می‌خواهد این بازی را شروع کند را هم شامل می‌شود. شما نمی‌توانید این کار را بکنید. نمی‌توانید آن را انجام بدهید. هیچ‌کس به ما حتی نزدیک هم نخواهد شد، اگر به اندازه کافی باهوش باشد.»


واکنش‌های جهانی
تصمیم ترامپ برای کناره‌گیری از آی‌ان‌اف، نه‌تنها با واکنش بسیار تند روسیه که با واکنش دیگر بازیگران جهانی هم مواجه شد. روس‌ها در واکنش به این تصمیم ترامپ اعلام کردند که این اقدام ضربه سنگینی به امنیت جهانی خواهد بود. مسکو البته اعلام کرد: آماده است با آمریکا برای رفع اختلاف نظرها همکاری کند. علاوه بر این، چین و همینطور اتحادیه اروپا بر مذاکره دو طرف تأکید کردند. سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت که کناره‌گیری یکجانبه آمریکا اثرات منفی به همراه خواهد داشت. اتحادیه اروپا در یک بیانیه این توافق را بخشی ضروری از ساختار امنیتی اروپا خواند و گفت: «دنیا به یک رقابت تسلیحاتی دیگر که هیچ‌کس از آن سود نمی‌برد و بر عکس بی‌ثباتی بیشتری به همراه خواهد داشت نیاز ندارد».


مذاکرات در مسکو
از همان زمانی که ایده کناره‌گیری آمریکا از آی‌ان‌اف مطرح شد، بسیاری آن را ثمره حضور جان بولتون در کابینه ترامپ اعلام کردند. مشاور امنیت ملی ترامپ یکی از بزرگ‌ترین منتقدان توافق‌های هسته‌ای کشورش با روسیه است و پیش‌تر هم زمانی که در دولت بوش حضور داشت، زمینه خروج آمریکا از یک توافق را فراهم کرده بود. او دیروز در سفری از پیش‌‌اعلام شده در مسکو با همتایان خود و برخی دیگر از مقامات روسیه ملاقات کرد. تنها برنامه از پیش اعلام نشده بولتون، ملاقات با پوتین بود که دیروز انجام شد. این ملاقات، احتمالا بعد از تصمیم‌گیری آمریکا درباره آی‌ان‌اف در برنامه کاری او گنجانده شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، در مسکو، مقامات روس به بولتون اعلام کردند که تصمیم آمریکا ضربه سنگینی به برنامه خلع سلاح جهانی به شمار می‌رود. در همین حال نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد که مسکو برای همکاری‌های دو‌جانبه برای حل مسائل مربوط به آی‌ان‌اف آماده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بولتون همچنین دیروز با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه ملاقات کرد. ژنرال شویگو بعد از این دیدار گفت که حتی گام‌های کوچک به نفع روابط دو جانبه آمریکا و روسیه است. او همچنین گفت که آمریکا و روسیه باید همکاری مشترکی  راکه در سوریه دارند به دیگر حوزه‌ها گسترش دهند. نه بولتون و نه شویگو در صحبت‌های خود در مقابل خبرنگاران به تصمیم ترامپ برای کناره‌گیری از آی‌ان‌اف اشاره نکردند. با این حال بولتون یک روز قبل از آن در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی در مسکو صراحتا اعلام کرد که آمریکا تصمیمش را برای خروج از آی‌ان‌اف گرفته است.

بولتون در این گفت‌وگو همچنین مسئله دخالت مسکو در انتخابات سال 2016را پیش کشید و گفت که در ملاقات با پاتروشف مسئله دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016را مطرح کرده و به روس‌ها گفته است که این کار آنها، تأثیری بر نتیجه انتخابات نداشته و فقط یک بی‌اعتمادی بزرگ به روسیه را ایجاد کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید