• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35263
+
-

هیاهوی سیاسی بعد از انتخابات در افغانستان

جهان‌نما
هیاهوی سیاسی بعد از انتخابات در افغانستان


3 روز پس از برگزاری انتخابات سراسری در افغانستان، اختلاف‌ها بر سر تعیین تکلیف آرایی که بدون استفاده از دستگاه بیومتریک یا انگشت‌نگاری به صندوق‌ها ریخته‌ شده‌اند، بالا گرفته است.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز اعلام کردند به‌زودی درباره شمارش آن دسته از برگه‌های رأی که فاقد بارکد دستگاه بیومتریک هستند تصمیم‌گیری خواهند کرد. این خبر در حالی از سوی تلویزیون طلوع افغانستان منتشر شد که برخی احزاب سیاسی در این کشور با صدور بیانیه‌هایی خواستار ابطال آرا شده‌اند. کمیسیون انتخابات در روز رأی‌گیری بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ازکارافتادن دستگاه‌های بیومتریک در بعضی از مراکز اعلام کرد که در شعبی که با مشکل مواجه شده‌اند براساس فهرست‌های کاغذی رأی‌دهندگان انتخابات برگزار می‌شود. بی‌نظمی گسترده در شعب اخذ رأی به تمدید انتخابات در روز دوم منجر شد و در روز دوم نیز درهای حدود 300 شعبه به‌دلیل مسائل امنیتی یا اجرایی هرگز باز نشد و مردم موفق به رأی‌دهی نشدند.

طبق اعلام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، از میان حدود 9میلیون نفری که طی ماه‌های گذشته برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده ‌بودند، حدود 4میلیون نفر رأی داده‌اند. این افراد در 32 ولایت از 34 ولایت افغانستان آرای خود را به صندوق‌ها انداختند. در ولایت غزنی، انتخابات به‌دلیل اختلافات عمیق سیاسی به زمانی نامعلوم در آینده موکول شده است. در قندهار نیز به‌دلیل شرایط امنیتی، رأی‌گیری با یک هفته تأخیر برگزار می‌شود.

به گفته رئیس کمیسیون انتخابات، حدود 32درصد از رأی‌‌دهندگان زن بوده‌اند. از میان 2هزار و 500 نامزد حاضر در انتخابات نیز 400 نفر زن بودند. حضور پرشمار زنان در انتخابات اخیر برای نخستین‌بار در افغانستان اتفاق می‌افتد. بیش از 5 هزار و 300 شکایت نیز دریافت شده است که روند رسیدگی به آنها ممکن است اعلام نتایج را با تأخیر روبه‌رو کند. طبق اعلام مقام‌های دولتی در افغانستان، در طول 2 روز برگزاری انتخابات بیش از 190حادثه امنیتی رخ داده که طی آنها دست‌کم 32 نفر کشته و بیش از 100نفر زخمی شده‌اند. گروه طالبان پیش از برگزاری انتخابات، مردم و مسئولان افغانستان را به حمله به شعب رأی‌گیری تهدید کرده‌ بود. نیروهای طالبان 2روز پیش از انتخابات ژنرال عبدالرازق، فرمانده سرشناس پلیس قندهار و ژنرال مومن حسین خیل، رئیس اداره اطلاعات را دقایقی بعد از نشست با والی قندهار و ژنرال میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان ترور کردند. این عملیات باعث به تعویق افتادن انتخابات در قندهار شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید