• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35215
+
-

بمب‌های متحرک در جاده های قزوین

گزارش‌های ضدو نقیض درباره نصب مجدد مخازن سوخت معیوب روی خودروها در قزوین و بی‌توجهی برخی مسئولان

گزارش
بمب‌های متحرک در جاده های قزوین

شیرین برزگر| قزوین - خبرنگار:

از زمانی که در سه راه شهرک صنعتی البرز، یک پراید گازسوز تصادف کرد و 4 نفر از سرنشینان آن از جمله مادری باردار در آتش بی تدبیری مراکز نظارتی سوخت، مقابله با فرسودگی و استاندارد نبودن این مخازن خطرساز شکل جدی‌تری به خود گرفت. اما بعد از آن حادثه به دلیل نظارت‌های ضعیف انفجارکپسول گاز سی‌ان‌جی هنگام تعویض در گاراژ ساروخانی علاوه بر این‌که صدمه جدی به کارگری وارد کرد 50 میلیون تومان خسارت هم به بار آورد. 


بدون نظارت 

رئیس اتحادیه مکانیک‌ها و سرویس‌کاران خودروی استان با بیان این که تا حدود 10 ماه قبل وظیفه نظارت بر مراکز تعویض مخازن گاز سی‌ان‌جی خودروها را به عهده داشتیم، گفت: طی 13 سال همه مراکز دارای پروانه کسب را به اتاق اصناف معرفی کردیم تا از مناطق مسکونی بیرون بروند و در بیرون شهر و فضای باز فعالیت کنند.

«سهراب رجبعلی» افزود: متاسفانه از 10 ماه پیش، اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین وبگاه خدماتی ما را بسته و به ما اخطار داد که برای نظارت بر مراکز تعویض مخازن سی‌ان‌جی از آن‌ها مجوز بگیریم. همین مساله سبب تضعیف قدرت نظارتی ما بر مراکز غیرمجاز شده است. در حال حاضر فقط می‌توانیم به مراکز تعویض مخازن اخطار بدهیم و مجوز اداره کل استاندارد و اتحادیه کشوری یاد شده دست ما را برای نظارت واقعی بسته است. 

وی با تشبیه خودروهای دارای مخزن معیوب به بمب‌های متحرک، ادامه داد: از اتاق اصناف خواستیم که ضمن تعامل و همیاری با مراکز معاینه فنی مجاز خودروی استان از تردد این خودرو‌ها در شهرها جلوگیری کند. اما متاسفانه اتحادیه کشوری مکانیک‌ها و سرویس‌کاران خودرو با نصب مخازن غیراستاندارد در شهر برخورد نمی‌کند وهیچ درخواستی برای پلمب واحدهای غیرمجاز به اتاق اصناف سازمان صنعت ،معدن و تجارت ارائه نشده است.

این فعال صنفی با اشاره به تخلف‌های صورت گرفته در مراکز غیر مجاز تعویض مخازن، گفت: بعضی تعمیرکاران خودرو مخزن‌های سی‌ان‌جی را از خودرو‌های اوراق جمع کرده و روی خودرو‌های سالم می‌بندند. 
رجبعلی به تخلفات مراکز مجاز معاینه فنی هم اشاره و اضافه کرد: طبق شکایت‌های رسیده، برخی مراکز معاینه فنی مخازن سالم را معیوب اعلام کرده، بی‌جهت آن را تعویض می‌کنند و برای این کار 270 هزار تومان از مالک خودرو اخذ می‌کنند. در ضمن بعضی بازرسان ما روی مخازن خود نشان گذاشته و متوجه شده‌اند که بعضی کارکنان مراکز گفته شده، مخزن مستعمل صاحب خودرو را دوباره روی خودروی او نصب می‌کنند و از وی اجرت کار می‌گیرند. 

از سوی دیگر، مدیر مرکز معاینه فنی شهید رجایی شهرداری قزوین در ارتباط با تخلفات مراکز معاینه فنی مجاز گفت: در مراکز معاینه فنی، طبق نظر اداره استاندارد حق باز و بسته کردن مخازن سی‌ان‌جی را نداریم و اصلاً به این حیطه ورود نمی‌کنیم. 
«محمدحسن ایرانخواه» با ذکر این که مجوز فعالیت مراکز تعویض مخازن سی‌ان‌جی توسط اتحادیه کشوری سوخت جایگزین صادر می‌شود، ادامه داد: مراکز معاینه فنی زیرنظر اتحادیه حمل‌و‌نقل همگانی کشور کار می‌کنند و در این مراکز، مخازن سوخت سی‌ان‌جی فقط به صورت چشمی مورد بازبینی و معاینه قرار می‌گیرند.


نظارت بر تخلفات بر عهده اداره استاندارد نیست

مدیرکل استاندارد استان قزوین هم تخصیص مجوز و نظارت بر تخلف‌های مکرر مراکز غیرمجاز تعویض مخازن سوخت سی‌ان‌جی را از حیطه وظایف این سازمان خارج دانست و گفت: مراکز معاینه فنی خودروها از شهرداری و وزارت کشور تاییدیه می‌گیرند؛ این مراکز مجاز هستند که آزمایشگاه‌های تست هیدرواستاتیک- مقاومت سنجی مخزن دربرابر فشار- را داشته باشند و اداره استاندارد فقط وظیفه تایید صلاحیت آزمایشگاه‌های مزبور و نظارت بر مجوز آن‌ها را به عهده دارد و اختیار پلمب مراکز غیرقانونی مخازن را ندارد.

«سیروس صارمی» اعطای مجوز به مراکز تعویض مخازن یاد شده را از وظایف و اختیارات سازمان صنعت معدن وتجارت قلمداد کرد و افزود: همچنین کمیته ای متشکل از 5 نهاد شامل ادارات کل راه و شهرسازی، صمت، محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و نیروی انتظامی، زیرنظر نماینده دفتر فنی استانداری تشخیص می‌دهد که یک آزمایشگاه هیدرواستاتیک می‌تواند فعالیت کند یا نه.

وی با تأکید بر این که که آزمایشگاه تست هیدرواستاتیک غیرمجاز در استان نداریم، گفت: بیشتر مشکل استان در زمینه مخازن سی‌ان‌جی، به فرایند تعویض مخازن مرتبط است؛ چرا که این صنعت در استان قزوین نوپاست و هنوز مشکلات فنی آن عیان نشده که اتفاق‌هایی مانند انفجار مخازن سوخت سی‌ان‌جی پیش می‌آید.

صارمی باز و بسته کردن این مخازن را در حیطه اختیارات مراکز معاینه فنی دانست و ادامه داد: با این حال آزمایش مخازن سی‌ان‌جی خودروها یکی از وظایف مراکز معاینه فنی است. هدف اصلی ما هم از استقرار آزمایشگاه‌های تست در این مراکز، زیرساخت مناسب و تجربه فنی بالای آن‌هاست. 


پلمب مراکز غیرمجاز در مرحله اجراست

 «علی کیانی»، عضو هیأت مدیره اتحادیه سوخت‌های جایگزین و سی‌ان‌جی کشور هم با بیان این که اخطارهای پلمب برای مراکز غیرمجاز تعویض مخازن سی‌ان‌جی ارسال شده است، گفت: طبق قانون نظام صنفی، بعد از 10 روز از ارسال اخطاریه، مراکز غیرمجاز با کمک اتاق اصناف پلمب می‌شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید