• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35208
+
-

دست کوتاه مردم اردبیل از گوشت قرمز

عرضه نشدن گوشت به کشتارگاه‌ها از سوی دامداران از عوامل مهم گرانی گوشت در استان است

بازار
دست کوتاه مردم اردبیل از گوشت قرمز

پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار: 

اردبیل یکی از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود و به دلیل تولید انواع گوشت سفره اهالی استان، کم‌نصیب از انواع گوشت نبوده است. اما در ماه‌های گذشته به دلیل شرایط اقتصادی و موج گرانی بازار گوشت نیز دچار نوسان شده است تا جایی که برای جبران افزایش قیمت‌ها گوشت‌های وارداتی روانه بازار شده اند. 

با این حال با آغاز ماه مهر و هزینه‌های سال تحصیلی، خرید گوشت کمتر از قبل شده استو این بازار در کسادی به سر می‌برد. کسادی بازار گوشت در استان نارضایتی فعالان این حوزه را به‌همرا ه داشته است، اما مردم هم از کاهش قدرت خرید انتقاد دارند و خواهان رسیدگی مسئولان هستند. 


گوشت؛ غنیمت بزرگ

یک شهروند اردبیلی اظهار می‌کند: اردبیلی‌ها اغلب به مصرف گوشت قرمز عادت دارند، اما در طی ماه‌های اخیر توان اقتصادی مردم پایین آمده است و گوشت به غنیمتی بزرگ در سفره قشر متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شده است.«فرهاد محرمی» عنوان می‌کند: دیدن خانواده‌های کم‌بضاعت که به سوپر گوشت و مرغ‌فروشی سفارش می‌کنند ضایعات مرغ را برای آنها نگه دارند دردآور است و اگر اینگونه پیش برود، بیش از پیش شاهد چنین صحنه‌هایی خواهیم بود.


کاهش مشتریان
 
رئیس اتحادیه قصابان با بیان این‌که گرانی در بازار گوشت تاثیر خود را به طور چشمگیری بر کاهش قدرت خرید مردم گذاشته است، اظهار می‌کند: این روزها بازار سوپر گوشت‌ها و قصابی‌ها کم‌رونق شده است. «پناه علیپور عموقین» ادامه می‌دهد: به دلیل افزایش قیمت‌ها مردم توان خرید قبلی خود را از دست داده‌اند و حجم خرید کمتر شده است، به طوری که مشتریانی که قبلا 3 کیلو گوشت می‌خریدند اکنون به خرید یک کیلو اکتفا می‌کنند.

وی می‌افزاید: این گرانی هر چند در سفره اقشار کم‌درآمد بیشتر خود را نشان می‌دهد، اما در خرید مشتریان گوشت لوکس هم تاثیر گذاشته است و از تعداد این مشتریان و خرید آنها هم کاسته شده است.


کنترل بازار با گوشت وارداتی 

رئیس اتحادیه قصابان با اشاره به این‌که گوشت قبلا کیلویی 45 هزار تومان عرضه می‌شد و بعد از تغییر شرایط اقتصادی و موج گرانی به 60 هزار تومان رسیده است، عنوان می‌کند: با واردات گوشت به اندازه کافی تا حدودی تعادل برقرار شده است و گوشت وارداتی با ارز مبادله‌ای دلار 4200 تومانی به قیمت 35 هزار تومان در سوپر گوشت‌ها عرضه می‌شود.
علیپور عموقین در مورد دلیل واردات گوشت قرمز عنوان می‌کند: از تعداد گله‌های دامی استان کاسته شده است و بازار گوشت با واردات به میزان کافی کنترل و مدیریت می‌شود.


بازار کساد مرغ

مدیر‌کل دامپزشکی استان عنوان می‌کند: میانگین میزان کشتار روزانه دام بزرگ در کشتارگاه صنعتی اردبیل در سال 96، 59 راس و در 6 ماه اول امسال 62 راس بوده است. در دام سبک میانگین کشتار روزانه 626 راس بوده در 6 ماه اول امسال به 616 راس کاهش پیدا کرده است.

«صادق صالحی» اظهار می‌کند: با وجود آمار و میانگین برابر، وقتی افزایش جمعیت و مصرف را در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که خرید و مصرف گوشت قرمز کاهش پیدا کرده است. واردات گوشت منجمد از آسیای میانه، استرالیا و برزیل همچنان ادامه دارد و در بازار توزیع می‌شود که با این واردات تا حدودی تعادل در بازار برقرار شده است.
وی در مورد گوشت مرغ نیز عنوان می‌کند: بازار گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز کسادی کمتری را تجربه می‌کند و میانگین کشتار روزانه سال 96 با 6 ماه اول سال 97 برابر است. اردبیل در زمینه تولید گوشت سفید خودکفایی دارد و مرغ به صورت کشتار و زنده به استان‌های همجوار صادر می‌شود، اما صادرات به خارج از کشور در حال حاضر نداریم.


بارندگی مناسب و افزایش علوفه، عامل کاهش تولید
 
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اردبیل می‌گوید: استان یکی از قطب‌های تولید گوشت قرمز در شمال غرب کشور است و با احتساب این جایگاه بخش عمده‌ای از نیاز گوشت قرمز کشور را تامین می‌کند.
«نوبخت اژدری» از افزایش تولید گوشت قرمز در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: سالانه 29 هزار و 720 تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز 14 هزار و 300 تن گوشت قرمز سالانه استان، حدود 15 هزار تن مازاد تولید نیز به صورت لاشه و یا دام زنده به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

وی کاهش عرضه و افزایش تقاضا را از دلایل مهم نوسانات قیمت گوشت قرمز طی ماه‌های گذشته عنوان و تاکید می‌کند: بارندگی مناسب و افزایش علوفه در مراتع باعث ترغیب دامداران به پرواربندی دام و عدم عرضه دام زنده به کشتارگاه‌ها شده که افزایش قیمت گوشت قرمز را به دنبال داشته است.

اژدری سرانه مصرف گوشت قرمز در استان را 11 کیلو و 470 گرم اعلام می‌کند و می‌گوید: با هدف تنظیم بازار و تعدیل قیمت گوشت قرمز در 6 ماه سال جاری 115 تن گوشت گرم گوسفندی با قیمت هر کیلوگرم 37 هزار و 500 تومان و گوشت سردست با قیمت 35 هزار و 500 تومان از سوی بخش خصوصی عرضه شده است. در این مدت 165 تن گوشت گوساله منجمد وارداتی با قیمت مصوب هر کیلوگرم 29 هزار تومان عرضه شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید