• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35171
+
-

مردم عراق و ایران ارتباط نزدیک خود را حفظ کرده‌اند

پیوندهای عمیق ایران و عراق

پیوندهای عمیق ایران و عراق

سیدباقر سخایی| دبیر بنیاد سعدی

نمی‌توان تفکیک کرد که کدام یک از همسایه‌‌های ایران بهترین هستند. این همسایه‌ها همگی تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند اما متأسفانه نظام سلطه با حضور مداخله‌گرایانه خود در خلیج‌فارس و منطقه، آتش دشمنی را زیاد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که این همسایه‌ها با هم ارتباطات خوبی داشته باشند. سال‌ها در کشورهای منطقه، سفیر بودم و می‌دیدم که مردم آن کشورها عشق و علاقه زیادی برای ارتباط با ایران و ایرانی‌ها داشتند اما کشورهای نظام سلطه همیشه برای این منطقه که سرشار از منابع نفت و گاز و ثروت است، مشکل ایجاد کرده‌اند. خاورمیانه، منطقه‌ای ثروتمند است و این خودش کم‌گناهی نیست؛ به همین سبب نمی‌گذارند ما با هم رابطه خوبی داشته باشیم.

اما به‌رغم سنگ‌اندازی‌ها و دشمنی‌افروزی‌‌ها، ما توانسته‌ایم ارتباط خوب خود را با برخی کشورها مثل عراق حفظ کنیم. تبعا به لحاظ فرهنگی، اشتراکات زیادی با عراق داریم. تأثیر متقابل ایران و عراق بسیار نزدیک بوده است. این ارتباطات قوی،تاریخی‌است و زمانی میان کوفه و قم برقرار بود و اکنون این ارتباط بین قم و نجف برقرار است. به‌رغم 8سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و مشکلات و تبلیغات سوء که میان دو کشور وجود داشت، مردم عراق و ایران ارتباط نزدیک خود را حفظ کردند. حضور گسترده ایرانی‌‌ها در مراسم اربعین یکی از نمونه‌های آن است. مردم این دو کشور با هم پیوند خورده‌اند و اگر بنا بر انتخاب باشد، به‌نظر می‌رسد عراق میان همسایگان ایران پیوند فرهنگی عمیق‌تری با ما دارد. یکی از کشورهایی است که اکثریت جمعیت آن شیعه است. ائمه(ع) ما در آنجا مدفون هستند. کتب مذهبی مشترک زیادی داریم. از دیگر سو، عراق مثل ما یکی از کشورهای حوزه مقاومت است. می‌بینید که در زمینه‌های مختلف در یک کفه ترازو قرار گرفته‌ایم. ایرانیان بسیاری هر سال به عراق می‌روند و برعکس، عراقی‌های زیادی نیز هر سال به ایران سفر می‌کنند. همچنین بیشترین مراودات تجاری را میان کشورهای همسایه با عراق داریم و از نظر تأمین احتیاجات، لازم و ملزوم یکدیگریم. این نکته بسیار مهمی است چون به‌رغم اینکه فارسی‌زبان نیستند پیوندمان با آنها عمیق‌تر است.

این نکته را نباید فراموش کرد که همچنان زمینه‌های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد که نیاز به تقویت دارد. سیاستمداران ایران و عراق باید مواظب باشند توطئه‌هایی را که نمی‌گذارد دو‌ ملت به هم نزدیک شوند با درایت بیشتری خنثی کنند. در تاریخ  روابط ایران و عراق کمتر می‌توان زمانی را یافت که همانند امروز دو کشور به هم نزدیک باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید