• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35170
+
-

کاهش عرضه و توقف فروش اعتباری لوازم خانگی

بازار
کاهش عرضه و توقف فروش اعتباری لوازم خانگی

علی ابراهیمی | روزنامه‌نگار

گزارش‌های دریافتی از کمبود عرضه و چندنرخی شدن محصولات در بازار لوازم خانگی حکایت دارد.

فعالان بازار به خبرنگاران همشهری گفته‌اند ممنوعیت واردات و کاهش 40درصدی تولید داخل زمینه این آشفتگی را فراهم آورده است. به‌طور همزمان در روزهای اخیر اجرای طرح پیش‌فروش لوازم خانگی هم به‌دلیل مشکلات تامین و ضمانت‌های عرضه با مشکل مواجه شده است.

 مشاهدات خبرنگاران همشهری در بازار لوازم خانگی حاکی از کاهش عرضه برندهای مشهور خارجی است. این رویداد موجب شده عرضه لوازم خانگی خارجی فقط به فروشگاه‌های زنجیره‌ای متصل به نمایندگی‌های این برندها یا برخی فروشگاه‌های مجازی محدود شود. فعالان صنفی می‌گویند در هفته‌های اخیر عرضه این اقلام در واحدهای صنفی سطح شهر عملا متوقف شده است. این شرایط موجب شده برخی تولید‌کنندگان داخلی لوازم خانگی نیز به‌دلیل مشکلات تامین مواداولیه و تخصیص ارز واردات قطعه با مشکلاتی مواجه شوند و قیمت این اقلام هم در بازار مصرف افزایش یابد. در بازار برخی برندهای لوازم خانگی کره‌ای نیز شرایط عجیبی حاکم است؛ به‌طوری که برخی فروشندگان این نوع از لوازم خانگی با خرید این اقلام به قیمت 10‌تا‌15درصد بالاتر از نرخ‌های مصوب کارخانه‌ها این محصولات را 30درصد بالاتر از نرخ خرید در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. فروشندگانی که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند از کاهش عرضه محصولات از جانب تولیدکنندگان و واردکنندگان گلایه دارند.

تقاضای واحدهای صنفی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادعای فروشندگان مبنی بر عرضه قطره‌چکانی لوازم خانگی از جانب کارخانه‌ها را رد و اعلام کرد: واحدهای صنفی تقاضای واقعی خود را اعلام نمی‌کنند. شرایط جدید کارخانه‌ها باعث شده مغازه‌داران توانایی خرید نداشته باشند؛ زیرا با توجه به اینکه کارخانه‌ها باید مواداولیه خود را به‌صورت نقدی تهیه کنند، فروش اعتباری کالا به مغازه‌ها را متوقف کرده‌اند. محمد طحان‌پور به ایسنا گفت: فروشندگان لوازم خانگی به‌دلیل نوسان قیمت‌ها، تقاضای خود را بالا برده‌اند. او توقف فروش لوازم خانگی در شرکت‌های تعاونی ادارات، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را شاهدی بر ادعای خود مبنی بر فروش نقدی‌ کارخانه‌ها به واحدهای صنفی دانست.

   داغ شدن بازار تعمیرات لوازم خانگی

کمبود و افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار مصرف موجب شده بازار تعمیرات این اقلام نسبت به ماه‌های نخست امسال داغ‌تر شود؛ موضوعی که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به آن به همشهری اعلام کرد: افزایش قیمت لوازم خانگی، سبب افزایش مراجعه مردم به تعمیرگاه‌ها برای بازسازی لوازم مصرفی در  خانه‌ها شده است. محمد طحانپور با بیان اینکه تامین کالا در بازار نسبت به 2‌ماه گذشته شرایط بهتری دارد اما هنوز هم با کمبود مواجه هستیم، افزود: افزایش قابل توجه قیمت لوازم خانگی سبب کاهش قدرت خرید مردم و گرایش آنها برای تعمیرات لوازم خانگی شده است. او همچنین از افزایش تعداد فروش لوازم خانگی دسته دوم خبر داد و گفت: این موضوع نیز به‌دلیل استفاده از قطعات نامناسب و رنگ‌شدگی کالا مشکل‌ساز است. همچنین شکایت از لوازم خانگی‌های خارجی زیادشده و نمایندگی‌ها به‌دلیل نداشتن قطعه امکان ارائه خدمات پس از فروش را ندارند که این اتفاق سبب بروز اختلال در خدمات‌رسانی به مصرف‌کننده شده است. به گفته او، کولر گازی، ماشین ظرفشویی، یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی بیشترین مراجعه را برای تعمیرات دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید