• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35109
+
-

ظریف: مذاکره بستگی به رفتار آمریکا دارد

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید: ایران در شرایط فعلی، هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری ژاپنی کیودو همچنین با اشاره به تحریم‌های آمریکایی‌ها گفته است: دولت آمریکا می‌تواند با بازگشت به توافق هسته‌ای که به‌صورت غیرقانونی از آن خارج شد و لغو تحریم‌هایی که پس از این خروج علیه ایران اعمال کرد، راه را برای مذاکره با ایران هموار کند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با اشاره به اینکه ایالات متحده به تعهدات قانونی خود عمل نمی‌کند، تصریح کرد: «متأسفانه نحوه رفتار آمریکا باعث شده تا مطلوبیت مذاکره از اساس زیر سؤال رود.»  او با اشاره به گزینه‌های ایران گفته است: «ما براساس ارزیابی خودمان و امنیت ملی و منافع‌مان تصمیم خواهیم گرفت.»

 وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار این خبرگزاری که از او درخصوص گزینه ایران برای خروج از برجام پرسیده بود، با تأکید بر اینکه در این رابطه ما براساس منافع ملی عمل می‌کنیم گفته است: ضرب‌الاجلی در این خصوص وجود ندارد. وزیر امور خارجه همچنین ابراز اطمینان کرده است که ایران می‌تواند بر تحریم‌های ایالات متحده غلبه کند و خاطرنشان کرده که «بسیاری از کشورها برای تجارت با ایران آمادگی خود را نشان داده‌اند».

به گفته ظریف، علاوه بر 3کشور اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه)، کشورهای دیگری که اهمیت زیادی برای توافق هسته‌ای قائل هستند، ازجمله روسیه، چین و ژاپن، «آماده‌اند تا به سهم خود [در تجارت با ایران] عمل کنند».

سید عباس عراقچی معاون ظریف هم در دیدار روسای گروه دوستی - پارلمانی ایران و فرانسه  از اقدامات فرانسه و اروپا در حفظ و اجرای برجام و همچنین اراده فرانسه برای مقابله با یکجانبه‌گرایی و قوانین فراسرزمینی آمریکا استقبال و ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های اروپا و فرانسه به راهکارهای اجرایی و عملیاتی منجر شود.

وی افزود: آمریکا با اقدام یکجانبه و غیرقانونی خود در خروج از برجام هم قطعنامه شورای امنیت را نقض کرد و هم دیگران را به نقض آن تشویق یا حتی مجبور می‌کند.

عراقچی گفت: چنانچه برجام از بین برود، علاوه بر اینکه به پیچیدگی‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه افزوده می‌شود، از آن مهم‌تر، یک تجربه موفق دیپلماسی با شکست روبه‌رو خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ضمن تشریح سیاست‌های منطقه‌ای ایران افزود: سیاست ایران حفظ ثبات و گسترش امنیت در منطقه است. وی گفت: ایران با داعش به‌عنوان مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی منطقه مبارزه کرد و با تجزیه کشورها و تغییر مرزها در منطقه مخالف است. دلفین او و آقای فیلیپ بونکرر، رؤسای گروه‌های دوستی در مجالس ملی و سنای فرانسه در این دیدار ضمن تأکید بر پشتیبانی پارلمان فرانسه از برجام، اظهار داشتند: پیدا کردن مکانیسمی برای مبادلات بانکی و بهره‌مندی ایران از منافع برجام یک ضرورت و اولویت است و فرانسه با جدیت آن را دنبال می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید