• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35044
+
-

انباشت زباله در کوچه‌های باریک تبریز

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز: رها کردن زباله در معابر، زمان خدمات‌رسانی مطلوب را دوچندان می‌کند

شهری
انباشت زباله در کوچه‌های باریک تبریز

مجتبی خدایی| تبریز – خبرنگار:

جمع‌آوری زباله در شهری مانند تبریز که نزدیک به نیمی از بافت آن را کوچه‌های قدیمی و تنگ تشکیل می‌دهد کار ساده‌ای نیست. کوچه‌هایی که در برخی از آنها چرخ‌های دستی زباله‌بر هم به‌سختی تردد می‌کنند و پاکبان‌ها مجبور به حمل دستی زباله از این کوچه‌ها هستند. این معابر کم‌عرض در محلات قدیمی خانه‌های کوچک و متراکمی واقع شده‌اند که هر روز یک تا چند کیلو زباله تولید می‌کنند و طبیعی است که در این خانه‌های کوچک جایی برای نگهداری زباله وجود نداشته باشد. شهروندان این مناطق زباله‌ها را یا دم در خانه‌شان رها می‌کنند یا با طی مسافتی چندمتری مقابل زمین یا خانه‌ای متروکه در همان محل رها می‌کنند تا به وسیله پاکبان‌ها جمع‌آوری شود. اما مشکل فقط این نیست و در برخی کوچه‌ها حمل زباله‌ها نه‌تنها روزانه، بلکه گاهی 2 روز یکبار صورت می‌گیرد. این موضوعی است که تعدادی از شهروندان در تماس با صدای همشهری آن را بیان کرده‌اند. این که کوچه‌های تنگ و قدیمی تبریز با وجود زباله‌ها چهره‌ای زشت و البته غیربهداشتی به خود گرفته است. 


پاره شدن کیسه‌های زباله از سوی حیوانات 

یکی از شهروندانی که ساکن خیابان طالقانی است می‌گوید: جمع‌آوری زباله‌ها به یک مشکل و دغدغه برای ساکنان این محله تبدیل شده و اگر سری به کوچه‌های این محلات بزنید، دست‌نوشته‌های متعددی را می‌بینید که بر دیوار خانه‌ها چسبانده شده و از همسایه‌ها می‌خواهند تا زباله‌ها را در آنجا رها نکنند.
«مجید رئوفی» ادامه می‌دهد: علاوه بر این، پاره شدن کیسه‌های زباله از سوی حیوانات مشکل دیگری است که رخ می‌دهد و شهروندانی که زباله‌های حاوی مواد خوراکی به‌ویژه مواد گوشتی و چربی را در کوچه می‌گذارند در ایجاد این مشکل بی‌تقصیر نیستند. اگر تدبیری از سوی مسئولان اندیشیده شود که حمل زباله‌ها سریع‌تر و در فواصل زمانی کوتاه‌تر باشد، مشکل بهداشتی شهروندان ساکن این کوچه‌ها هم کمتر می‌شود.


صدای آزاردهنده چرخ‌های قدیمی حمل زباله 

یکی از شهروندان ساکن کوی حکیمی خیابان آزادی تبریز هم در تماس با صدای همشهری از تردد چرخ‌های زباله قدیمی و فرسوده در کوچه‌های تنگ این محله گلایه‌مند است و می‌گوید: این چرخ‌های قدیمی صدای گوشخراشی دارند. در کوچه‌های تنگ صدای این چرخ‌ها بلند‌تر شنیده می‌شود و این مشکل به‌ویژه در ابتدای صبح باعث آزار روحی و روانی خانواده‌ها می‌شود. «شیوا سودمند» عنوان می‌کند: بهتر است مسئولان شهرداری ساعت‌های غروب به بعد را برای حمل این زباله‌ها در نظر بگیرند یا با تعویض چرخ‌ها که به نفع پاکبان‌ها هم هست این صدای گوشخراش را از محله‌ها قطع کنند. 


بی‌توجهی به تخلیه نخاله‌های ساختمانی

عضو هیات مدیره مسجد ملا‌کریم محله اهراب تبریز که به گفته خودش نامه‌ای به مسئولان شهری و شورای شهر در مورد تنظیف به‌موقع کوچه‌های قدیمی این محله نوشته است، می‌گوید: از مسئولان شهری انتظار داریم تا فکری به حال مشکلات بهداشتی ناشی از باقی ماندن طولانی‌مدت زباله در این محلات کنند. «ظفر اصلانی» با بیان این‌که برخی شهروندان نخاله‌های ساختمانی را هم در کوچه‌ها رها می‌کنند، اظهار می‌کند: رها شدن نخاله‌ها در کوچه‌ها موجب انباشت زباله‌های دیگر هم می‌شود. شهروندان در مناطقی که نخاله‌های ساختمانی رها شده‌اند، زباله‌های خانگی را رها می‌کنند. افرادی که اقدام به ساخت و ساز می‌کنند باید موظف شوند که نخاله‌هایشان را جابه‌جا کنند و نباید با اهمال‌کاری موجب تحمیل مشکلات بهداشتی به همسایه‌ها شوند.


تولید روزانه 1100 تن زباله در تبریز

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز می‌گوید: در تبریز روزانه هزار و 120 تن زباله تولید می‌شود که بخش قابل توجهی از این زباله‌ها مربوط به محلات قدیمی و بافت حاشیه‌ای تبریز است. حمل و دفع این زباله‌ها به‌راحتی حمل زباله‌هایی که از باکس‌ها صورت می‌گیرد نیست، چرا که سهم پاکبان‌ها در حمل این زباله‌ها به صورت دستی و خارج کردن از کوچه‌ها و انتقال به ماشین‌های زباله‌بر بیشتر است.

«علیرضا اصغری» می‌افزاید: سرانه تولید پسماند در تبریز حدود 700 گرم است که در محلاتی با بافت متراکم و خانواده‌هایی که جمعیت بیشتری دارند این سرانه به چند کیلو به ازای هر خانواده هم می‌رسد. 
وی بیان می‌کند: حدود 60 درصد از زباله‌های تولیدشده در تبریز و شهرک‌های اطراف تر و 40 درصد دیگر خشک است. بنابراین حمل زباله‌های تر که سهم بیشتری دارند یکی دیگر از مشکلات حمل این زباله‌ها از کوچه‌های قدیمی بوده و تلاش می‌شود تا شیرابه این زباله‌ها وارد کوچه‌ها نشود.


پاسخ به سوال همشهریان 

اصغری در پاسخ به این سوال که چرا حمل زباله از کوچه‌های قدیمی و تنگ و محلات فرسوده و حاشیه‌ای یکبار در طول 2 روز اتفاق می‌افتد، بیان می‌کند: شرکت‌های طرف قرارداد موظف به 3 بار خالی کردن باکس‌ها و انتقال زباله‌ها در طول روز هستند. اینکه زباله‌ای به مدت 2 روز در کوچه‌ای رها شود تخلف از طرف این شرکت‌ها محسوب می‌شود. بر این اساس ناظرانی داریم که بر انجام این وظیفه نظارت می‌کنند و از شهروندان نیز درخواست همکاری و اعلام تخلفات احتمالی را داریم. وی با بیان اینکه تاکید زیادی بر حمل زباله از کوچه‌ها با حداقل آلودگی صوتی وجود دارد، اعلام می‌کند: چرخ‌های حمل زباله قدیمی به صورت مستمر تعمیر و تعویض می‌شوند، چرا که وزن زباله‌ها در یک چرخ زیاد بوده و برای پاکبان‌ها هم حمل با چرخ معیوب مشکل است.


ضرورت همراهی شهروندان برای حذف زباله‌ها از معابر

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز درباره وجود زباله‌ها در معابر شهری در برخی ساعت‌های روز می‌گوید: یکی از مهم‌ترین موضوعات همراهی شهروندان است که باید آموزش‌های شهروندی و فرهنگ‌سازی مد نظر قرار گیرد. اگر خود شهروندان در موضوعاتی مانند قرار ندادن زباله‌های تر در کوچه و رها کردن در خیابان و معابر همراهی نکنند، طبیعی است که انجام وظیفه پاکبان‌ها هم دشوارتر بوده و زمان بیشتری برای خدمات‌رسانی مطلوب صرف خواهد شد. «علیرضا اصغری» از برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مختلف برای کودکان و نوجوانان، همچنین شهروندان در زمینه نحوه دفع زباله خبر می‌دهد و می‌افزاید: علاوه بر چاپ بروشور و اطلاع‌رسانی محیطی، گروه‌های نمایشی در مهدکودک‌ها هم این رسالت فرهنگ‌سازی را بر عهده گرفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید