• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35013
+
-

اقدام درخورتحسین محیط‌زیست در شفاف‌سازی‌ ماجرای تلف‌شدن گورها

تلف‌شدن 5 گورخر حین انتقال از پارک ملی توران به پارک ملی کویر با هدف تکثیر و احیای این گونه نادر حیات‌وحش از موضوعات چالش‌برانگیز حوزه حیات‌وحش است؛ ماجرایی که طی روزهای اخیر زیر ذره‌بین رسانه‌ها و کارشناسان منتقد حیات‌وحش قرار گرفت و پیگیری آن سبب شد تا مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان ضمن عذرخواهی از مردم و دوستداران حیات‌وحش، معاون طبیعی خود را برکنار کند و از برخورد با دست‌اندرکاران این پروژه در صورت تخطی از وظایف خود، خبر دهد. در پی انتشار این خبر، روزنامه همشهری در گزارشی اعلام کرد که این معذرت‌خواهی باعث سلب مسئولیت از مسئولان ارشد سازمان به‌ویژه معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست نیست و مسئولان ارشد محیط زیست باید در این‌باره جوابگو باشند. حالا حمید ظهرابی، معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست در اقدامی درخور تحسین ضمن پذیرش خطای خود مبنی بر کوتاهی در نظارت بر عملیات نقل و انتقال، توضیحات درخور تاملی را درباره ماجرای تلف‌شدن گورها رسانه‌ای کرده است.
به گزارش ایسنا، معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره علت تلف‌شدن 5  گور از 10گورخر حین انتقال به پارک ملی کویر گفت: کم‌توجهی به مسائل فنی در بخش اجرا و تعجیل در اجرای عملیات انتقال به‌ویژه در انتهای مسیر از شهر گرمسار تا پارک ملی کویر - که به‌دلیل خاکی بودن جاده، نیاز به مراقبت بیشتر وجود داشت - در تلف شدن گورخرها نقش داشت. همچنین خستگی عوامل اجرایی که از ساعت ۸ صبح روز 8 مهر عملیات را شروع کرده بودند و تا ساعت 3 بامداد روز بعد طول کشید، در این زمینه مؤثر بود.
ظهرابی درباره داروی بیهوشی تزریق شده به گورها هم گفت: یکی از گورها بر اثر حساسیت به داروی بیهوشی تلف شده است؛ البته دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان، سازمان دامپزشکی کشور و مرکز انستیتو پاستور در حال بررسی نمونه‌ها هستند تا مشخص کنیم که میزان باقیمانده داروهای مصرف شده در بدن حیوانات چقدر بوده است. او گفت: در روز اول در پایان فرایند انتقال و وقتی که جعبه‌ها را باز کردند، متوجه تلف‌شدن 3 گور شدند. 2 رأس گورخر دیگر هم در روزهای پنجم و ششم انتقال، به این تلفات اضافه شدند. به گفته وی، آخرین گورخر هم در روز ششم انتقال درحالی‌که به‌دلیل زخمی شدن از ناحیه گردن دچار عفونت شده بود، تلف شد. متأسفانه گردنبندی که گورخر به گردن داشته، با اینکه مخصوص گورخر بود اما قبلا مورد استفاده قرار گرفته بود و بعد از زخمی شدن گردن گورخر در مسیر حمل‌ونقل، با وجود تلاش‌ها، دستورالعمل الکترونیک گردنبند عمل نکرد و باز نشد و به‌دلیل ضعف و سن بالای حیوان، بیهوشی مجدد توصیه نمی‌شد. در نهایت قرار شد از طریق تفنگ بیهوش‌کننده آنتی‌بیوتیک به گور تزریق شود اما قبل از انجام این اقدام تلف شد. ضمن آنکه  جعبه‌های مخصوص حمل گورها استاندارد نبود. او با اشاره به اینکه در ارتکاب اشتباهات در زمینه انتقال گورخرها هیچ شکی نیست، درباره خطای خود در عملیات انتقال گورخرها گفت: اشتباه ما در ستاد این است که باید نظارت را به‌طور کامل انجام می‌دادیم و استانداردها را مجددا کنترل می‌کردیم، بنابراین اشتباه خود را در نظارت می‌پذیریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید