• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35006
+
-

خبر‌های کوتاه

کلاهبرداری جدید با تماس از خارج 
اخیرا نوع جدیدی از کلاهبرداری از مشترکان دارای سیم‌کارت دائمی باب‌ شده که هزینه‌های هنگفتی را به آنها تحمیل می‌کند. در این شیوه قربانی تعدادی تماس‌ ناموفق روی تلفن همراهش به‌ویژه با پیش‌شماره کشورهای آفریقایی می‌بیند و با این فکر که اقوامی از خارج با آنها تماس گرفته، با این شماره تماس می‌گیرد. شماره‌گیری با این تلفن ناشناس باعث کم‌شدن مقدار قابل‌توجهی پول از حساب مشترک می‌شود.
کارشناسان هشدار می‌دهند، اگر تماس بی‌پاسخی از یک شماره بین‌المللی ناآشنا یا نامتعارف دیدید، از برقراری تماس با آنها خودداری کنید. این شیوه کلاهبرداری که چند‌سالی است در دنیا رایج شده با نام «Wangiri Fraud»  یا 
«Wangiri Scam» شناخته می‌شود. در این روش، مهاجم یکسری شماره‌های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه می‌کند. این شماره‌ها برای ارائه سرویس به مشترکان ارائه می‌شوند و تماس‌گرفتن با آنها منجر به کسر هزینه‌ از تماس‌گیرنده می‌شود و سود هنگفتی برای کلاهبردار دارد.

به گزارش همشهری، کلاهبرداران به‌صورت تصادفی با شماره تلفن‌هایی از سراسر جهان تماس می‌گیرند تا یک «تماس از دست رفته» (Missed Call)‌ روی تلفن همراه شخص نمایان شود. درصورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبط‌شده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد، درگیر قبوض بالا می‌شود. پیش‌تر شرکت ارتباطات سیار درباره تماس‌های مشکوک و ناشناس هشدار داده بود که با توجه به اینکه این شماره‌ها می‌تواند از هر کشوری باشد، هیچ راهی برای شناخت آنها وجود ندارد. بنابراین درصورت مشاهده تماس بی‌پاسخ (Missed Call) از سوی شماره‌های بین‌المللی ناآشنا و نامتعارف، از برقراری تماس مجدد با آنها جدا خودداری کنید زیرا درصورت گرفتار‌شدن مشترک به این مشکل، پرداخت قبوض برعهده  مشترک است.

  هشدار درباره سودای بیت‌کوین
در ماه‌های اخیر تبلیغات گسترد‌ه‌ای با وعده استخراج ارزهای مجازی ازجمله بیت‌کوین در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و کلاهبرداران تلاش می‌کنند با استفاده از این شیوه، کاربران را به دام خود بیندازند. گزارش‌ها حکایت از این دارد که پیام‌هایی برای ترغیب کاربران به نصب یا اجرای برنامه‌هایی با قابلیت‌های استخراج رمزینه‌پول‌ها بسیار زیادشده و عموم آنها نیز با آوردن نام بیت‌کوین، کاربران ناوارد را گمراه می‌سازند. به گزارش همشهری، مرکز ماهر هشدار داده برخلاف ادعایی که توسط این سودجویان برای استخراج ارز مجازی و به‌ویژه ارز خاص بیت‌کوین مطرح می‌شود، اساسا کذب بوده و از منظر اقتصادی نیز توجیه منطقی نخواهد داشت. انرژی الکتریکی که برای استخراج رمزینه‌پول‌ها مصرف می‌شود و استهلاک دستگاه‌ها بر فرض اینکه بتواند و کشش استخراج این نوع ارزها را داشته باشد، آنقدر زیاد بوده که انجام این عمل منطقی نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید