• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3494
+
-

طلسم بالانشینی بهای طلا و ارز شکست

دلار و سکه پس از افت روز پنجشنبه گذشته، از قله قیمتی فاصله گرفته و به ثبات رسیده‌اند

طلا و ارز
طلسم بالانشینی بهای طلا و ارز شکست

با فروکش کردن شوک‌های وارد شده به بازار ارز و طلا، حالا این 2بازار به ثبات نسبی رسیده‌اند؛ در این میان با توجه به اینکه چشم‌اندازی برای رشد قیمت طلای جهانی وجود ندارد، قیمت طلای داخلی فقط می‌تواند تحت‌تأثیر افزایش نرخ ارز رشد کند که البته دراین‌باره نیز کارشناسان معتقدند تا دو، سه هفته آتی بازار ارز می‌تواند ثبات نسبی خود را حفظ کند؛ پس ثبات بازار طلا نیز دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش همشهری، در هفته گذشته، در شرایطی که تحت‌تأثیر تغییرات قیمتی بازارهای جهانی به مناسبت روزهای پایانی سال میلادی، بازارهای داخلی نیز ساز افزایش قیمت کوک کرده بودند، بروز ناآرامی‌هایی در سطح کشور منجر به افزایش تقاضا در بازار طلا و ارز و هیجانی شدن فضای این بازارها شد؛ به‌گونه‌ای که قیمت هر دلار آمریکا به محدوده 4400تومان رسید و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز پس از 6سال طعم یک‌میلیون و 500هزار تومان را چشید؛ اما عاقبت طلسم بالانشینی نرخ‌ها در این 2بازار، در شامگاه آخرین روز معاملاتی هفته گذشته باطل شد و قیمت سکه و دلار عقبگرد کرد.

شوک‌های همزمان بر ارز و طلا

محمد کشتی‌آرای، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با همشهری، صعود قیمتی در بازارهای طلا و ارز داخلی را متأثر از شوک‌هایی می‌داند که به‌صورت همزمان به این بازارها وارد آمده است. کشتی‌آرای می‌گوید: وارد شدن شوک قیمتی در روز پایانی سال میلادی و شروع سال نو به‌واسطه تعطیل شدن بازارهای جهانی، نخستین شوکی بود که قیمت هر اونس طلای جهانی را 8دلار در هفته آخر سال گذشته و 16دلار در هفته آغازین سال جدید میلادی افزایش داد و اثر خود را بر قیمت طلای داخلی نیز گذاشت.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر همچنین بروز ناآرامی‌هایی در سطح کشور را یکی از شوک‌هایی عنوان می‌کند که منجر به افزایش تقاضا و بروز التهاب کاذب در بازار ارز شد و مستقیما بر قیمت طلای داخلی نیز تأثیر گذاشت. از سوی دیگر، کشتی‌آرای به تعطیلی بازارهای جهانی به مناسبت سال نو میلادی، از شنبه تا دوشنبه هفته گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: در روز سه‌شنبه هفته قبل، در بازگشایی بازارهای جهانی، نرخ برابری ارزها شدیدا دستخوش تغییر شد و این مسئله عملا زمینه را برای رشد قابل‌توجه قیمت ارز در بازار ایران که به‌واسطه ناآرامی‌ها با افزایش تقاضا و جو هیجانی روبه‌رو شده بود، فراهم کرد؛ به‌گونه‌ای که قیمت‌ها در بازارهای طلا و ارز شاهد افزایش بی‌سابقه‌ای شدند. این فعال بازار طلا ادامه می‌دهد در وضعیتی که ارز و طلا در قله قیمتی به سر می‌بردند، عملا با فروکش کردن التهابات در روز پنجشنبه و درنتیجه کاهش تقاضا و سرد شدن هیجان خرید، هر دو بازار به نزول میل کردند و قیمت ارز در کف بازار تا حدود 100تومان از ارزش خود را از دست داد که همین موضوع تأثیر مستقیمی روی طلا و سکه گذاشت و آن را نزولی کرد. عضو هیأت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر، وضعیت فعلی بازار طلا و ارز را باثبات قلمداد می‌کند و معتقد است: با صرف‌نظر از نوسانات جزئی قیمت‌ها در این 2بازار، می‌توان گفت فعلا بازار تمایل به ثبات دارد و اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، شاهد کاهش بیش‌ازپیش قیمت‌ها نیز خواهیم بود. کشتی‌آرای همچنین دورنمای بازار طلای داخلی در آینده کوتاه‌مدت را توأم با ثبات پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید: به‌نظر می‌رسد قیمت جهانی جای چندانی برای افزایش قیمت نداشته باشد؛ بنابراین فقط درصورتی‌که نوسانات و تغییراتی در نرخ ارز داخلی داشته باشیم می‌تواند بر قیمت طلا در بازار داخلی تأثیر بگذارد که در این‌باره نیز به‌نظر می‌رسد بازار ارز تا دو، سه هفته آینده، همین وضعیت نسبتا با ثبات فعلی را حفظ کند.

تخلیه حباب قیمتی سکه زمان می‌طلبد

در این میان، حباب قیمتی مسکوکات طلا یکی از مسائلی است که در یکی، دو ‌ماه اخیر بروز کرده و قیمت‌ها در بازار سکه را به بالای ارزش ذاتی آن رسانده است. عضو هیأت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر در این زمینه می‌گوید: حباب قیمتی هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که تا پیش از حراج سکه به 200هزار تومان رسیده بود به مدد حراج سکه و کنترل بازار تقریبا نصف شد اما التهابات اخیر بازار حدود 20هزار تومان به آن اضافه کرد؛ به‌گونه‌ای که فعلا هر سکه تمام طرح جدید حدود 125هزار تومان حباب دارد. کشتی‌آرای معتقد است رفع این حباب قیمتی در کوتاه‌مدت میسر نیست اما با مرور زمان و استمرار حراج سکه از طریق بانک مرکزی به حداقل خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید