• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 34921
+
-

کشف شبکه‌ جاسوسی سعودی در توییتر

توییتر یک کارمند سعودی را به‌دلیل جاسوسی از کاربران مخالف محمد بن‌سلمان اخراج کرده است

جهان‌نما
کشف شبکه‌ جاسوسی سعودی در توییتر


درحالی‌که هنوز ماجرای قتل فجیع جمال خاشقجی به پایان نرسیده، پرونده رسوایی دیگری برای رهبران عربستان سعودی باز شده است. به گفته روزنامه نیویورک‌تایمز، توییتر علاوه بر پیگیری و حذف هزاران حساب کاربری فیکی که توسط عربستان سعودی در این شبکه به راه افتاده، پرده از جاسوسی این کشور علیه مخالفان و منتقدان محمد بن‌سلمان برداشته است.

براساس گزارش این روزنامه، دکتر علی الزباره، یکی از کارمندان سعودی توییتر از سوی سازمان اطلاعات عربستان مأمور بوده با توجه به دسترسی‌های ویژه خود، از حساب‌های چهره‌های مخالف محمد بن‌سلمان جاسوسی کند و زمانی که سازمان‌های اطلاعاتی غربی از این موضوع مطلع شده‌اند، توییتر اقدام به اخراج او کرده است. الزباره پس از اخراج، به عربستان سعودی بازگشته و در حلقه نزدیکان محمد بن‌سلمان، زیرنظر شخصیت‌هایی همچون سعود القحطانی، مشاور پیشین دیوان پادشاهی و عبدالرحمن بن‌راشد، مشاور رسانه‌ای ولیعهد و مدیر پیشین مجموعه العربیه به فعالیت‌های خود در زمینه مدیریت امنیتی فضای مجازی ادامه داده است. او همچنین ریاست سازمان خیریه مسک، متعلق به محمد بن‌سلمان را در اختیار گرفته است؛ سازمانی که گفته می‌شود نقش مهمی در سیاست‌های امنیتی سایبری عربستان با پوشش خیریه دارد.

از سوی دیگر، اقدامات توییتر در مقابله با حساب‌های جعلی سعودی تشدید شده است، در این زمینه روزنامه نیویورک‌تایمز برای نخستین بار از وجود ده‌ها دفتر و خانه در ریاض خبر داده که محل حضور صدها شهروند سعودی برای مدیریت حساب‌های جعلی بوده است. ماموریت این حساب‌های جعلی که از سوی مخالفان محمد بن‌سلمان با عنوان مگس‌های سایبری شناخته می‌شوند، ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مخالفان، بالا بردن هزینه انتقاد از ولیعهد و در نهایت خاموش کردن صدای مخالفان بوده است. این سیاست با قدرت گرفتن محمد بن‌سلمان و زیرنظر سعود القحطانی آغاز شد و با توجه به سیطره مالی عربستان بر بسیاری از شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر، کار را به جایی رساند که بسیاری از مخالفان ولیعهد سکوت را ترجیح داده و یا حتی اقدام به ترک توییتر کردند. به این ترتیب در شرایطی که افکار عمومی عربی و جهانی در بسیاری از پرونده‌ها، نظیر بحران قطر، گروگانگیری سعد الحریری و در نهایت، جمال خاشقجی مخالف سیاست‌های عربستان بود، این کاربران فیک با ترند کردن هشتگ‌های خود یا حملات گسترده به مخالفان، سعی در انحراف رسانه‌ها از واقعیت و مهار بحران به نفع محمد بن‌سلمان داشتند.

علاوه بر اینها براساس گزارش جنجالی نیویورک‌تایمز، شرکت مشاوره مکینزی کمک‌های بسیار مؤثری به سازمان اطلاعات عربستان سعودی برای شناسایی حساب‌های توییتری تأثیرگذار علیه محمد بن‌سلمان داشته و به این ترتیب، در جاسوسی و حتی در مواردی، بازداشت و شکنجه مخالفان سهیم بوده است. البته روابط عمومی مکینزی محتوای گزارش نیویورک‌تایمز را تکذیب کرده اما براساس سابقه تعامل سازمان‌های اطلاعاتی عربستان و امارات با اینگونه شرکت‌ها و مؤسسات می‌توان حدس زد گزارش نیویورک‌تایمز صحیح است. به گفته شبکه الجزیره، بخش مهمی از حساب‌های جعلی شناسایی شده از سوی توییتر، آن دسته از کاربرانی هستند که طی ماه‌های اخیر جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه‌نگار مخالف محمد بن‌سلمان را به‌شدت تحت فشار قرار داده بودند تا جایی که چندین بار از حجم سنگین حملات این کاربران به تمامی پست‌های خود در توییتر شکایت کرده بود.

پیش از این گزارش‌های متعددی در رسانه‌های مختلف ازجمله الجزیره یا میدل‌ایست‌آی درباره جاسوسی عربستان و امارات از مخالفان خودشان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، اما گزارش روز گذشته نیویورک‌تایمز، تا این لحظه معتبرترین سندی است که می‌تواند دردسری جدید برای ولیعهد عربستان سعودی به همراه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید