• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 29 مهر 1397
کد مطلب : 34882
+
-

ترانزیت مرگ

فرمانده انتظامی یزد: مهاجران سهم زیادی در قاچاق کلان مواد مخدر دارند

پلیس
ترانزیت مرگ

سارا گلابگیریان| یزد- خبرنگار:


 قرار گرفتن استان در مسیر ترانزیت مواد مخدر هشداری جدی است که از گذشته مطرح بوده است، اما فرمانده انتظامی استان خواستار توجه ویژه به یزد در زمینه مبارزه با مواد مخدر است.
توزیع بخشی از مواد مخدر قاچاق در حال ترانزیت در استان که از آن به عنوان ریزش مواد یاد می‌شود، به‌ویژه در حوالی پاسگاه شهید مدنی که گلوگاه اصلی کشفیات مواد مخدر است، باعث گلایه بسیاری از شهروندان استان به‌ویژه اهالی مهریز است. بارها و بارها از مسئولان خواسته شده است که پاسگاه را جابه‌جا کنند، اما این خواسته به دلایل متعدد هنوز محقق نشده است.

آمار مصرف مواد در استان در حال افزایش است و نوع مصرف نیز از مواد مخدر سنتی به مواد صنعتی تغییر کرده. ورود مهاجرانی که سهم بسزایی در قاچاق کلان مواد مخدر دارند نیز نگران‌کننده شده است. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند که مردم از افتادن جوانانشان در دام اعتیاد نگران باشند و مبارزه جدی با مواد مخدر و کنترل ورود و خروج اتباع بیگانه به استان به یکی از مطالبات جدی آنها تبدیل شود.


نگرانی خانواده‌ها 

یکی از بانوان یزدی می‌گوید: در برخی از محله‌های شهر، مواد مخدر به صورت ملموس معامله می‌شود و حتی مصرف آن هم در برخی از نقاط شهر مشهود است. از این رو خانواده‌ها نگران آینده جوانان و حتی نوجوانان خود هستند.
«زهرا ایزدی» می‌افزاید: با توجه به این‌که در مسیر قاچاق مواد مخدر قرار داریم، این نگرانی وجود دارد که میزان دسترسی به مواد مخدر در استان نسبت به سایر استان‌هایی که این وضعیت را ندارند بیشتر باشد.

وی می‌گوید: مصرف مواد مخدر نه‌تنها برای مصرف‌کننده و اطرافیانش، بلکه برای جامعه آسیب‌های بسیاری به دنبال دارد. از این رو باید تلاش شود که از ورود مواد به استان و دسترسی آسان مصرف‌کننده‌ها به آن خودداری شود.
این شهروند می‌افزاید: خانواده‌ها حتی نگران دسترسی آسان دانش‌آموزان به مواد مخدر هستند و انتظار دارند که مسئولان هوشیارانه برخورد کنند. یکی دیگر از شهروندان یزدی با اشاره به تبعات حضور مهاجران در استان می‌گوید: بسیاری از قاچاقچیان مواد مخدر مهاجرانی هستند که به یزد می‌آیند. از این رو باید ورود و خروج مهاجران به استان کنترل بیشتری شود.  «علی رضوی‌نیا» می‌افزاید: قرار گرفتن پاسگاه شهید مدنی در مسیر کشف مواد مخدر باعث می‌شود قاچاقچیان  مواد مخدر را از مسیرهای دیگر وارد استان کنند و به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

وی می‌گوید: درخواست‌های متعددی برای جابه‌جایی این پاسگاه به فاصله‌ای دورتر از مهریز ارائه شده و حتی قرار بود جابه‌جایی صورت گیرد، اما هنوز محقق نشده است.


آسیب‌های مصرف مواد مخدر 

فرمانده انتظامی یزد می‌گوید: استان در مسیر تزانزیت مواد مخدر قرار دارد و با وفور مهاجرانی مواجه است که سهم زیادی در قاچاق کلان مواد مخدر دارند. بنابراین باید برای سامان دادن به این وضعیت چاره‌ای اندیشیده شود.
سرهنگ «محمد رضا میرحیدری» با تاکید بر این‌که افزایش تعداد افراد آلوده به مواد صنعتی نگران‌کننده است می‌افزاید: هزینه مصرف روزانه یک معتاد حداقل 35 هزار تومان است و این هزینه باید از راه‌هایی از جمله سرقت از خودروها و خانه‌ها تامین شود که ناامنی اجتماعی ایجاد می‌کند.
وی بیان می‌کند: باید توجه ویژه کشور به مبارزه با مواد مخدر در استان جلب شود.

میرحیدری با بیان این‌که این مطالبه همچنین باید به صورت جدی از سوی استاندار، نمایندگان و شورای استان دنبال شود می‌گوید: قطعا اگر به امید مصوبه و اعتبار بنشینیم، چندین سال طول می‌کشد.
وی با اشاره به دلسوزی مسئولان دولت و دستگاه قضایی و همکاری برای جمع‌آوری معتادان و ساماندهی آنها در استان اظهار می‌کند: با توجه به سهم زیاد مهاجران در قاچاق مواد مخدر لازم است که آسیب‌های اجتماعی ناشی از سکونت آنها در هر نقطه استان به مردم اطلاع‌رسانی شود. فرمانده انتظامی استان می‌افزاید: فرهنگ رافت و مهمان‌نوازی یزدی‌ها مناسب اما در برخی مواقع دردسرساز شده است. مردم نباید زود بپذیرند که هر کسی در هر محلی اسکان داده شود. ‌


یزد؛ جزو استان‌های نسبتا پاک 

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان با تایید کشفیات بالای مواد مخدر در استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر تزانزیت مواد مخدر، استان را جزو استان‌های پاک از نظر مصرف مواد مخدر می‌داند.
« سید مصطفی کرباسی» می‌افزاید: بر اساس پیمایش ملی در سال 94 یزد جزو استان‌های نسبتا پاک در مصرف مواد مخدر شناخته شده است. در این پیمایش میانگین کشوری مصرف یک بار در سال 4/5 درصد و درصد مصرف در استان در همان سال 1/1 بوده است.

وی با بیان این‌که این نسبت همچنان برقرار است می‌گوید: با توجه به این‌که مسیر ترانزیت هستیم، آمار کشفیات زیاد است، به طوری که در زمینه کشفیات در جایگاه ششم یا هفتم کشور قرار داریم.  رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان می‌افزاید: میزان مواد مخدری که از ایستگاه‌های بازرسی استان کشف می‌شود به این مفهوم است که این مواد از 2 استان عبور کرده و کشف نشده است و نشان از توانایی استان و ارزش عملیاتی فراوان آن دارد.
وی درباره آمار معتادان استان اظهار می‌کند: آمار واقعی برای ارائه وجود ندارد. آمار موجود تنها مربوط به معتادانی است که به دلایل مختلف برای درمان مراجعه کرده‌اند یا معرفی می‌شوند.


پیش‌بینی وجود بیش از 50 هزار معتاد در استان 

آمارها حکایت از این دارد که بیش از 50 هزار معتاد در استان وجود دارد، اما قطعا آمار واقعی بیش از این است. آمار زنان معتاد نیز در استان رو به افزایش است و نوع مصرف نیز نگران‌کننده شده. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا شهروندان یزدی از آینده فرزندانشان نگران‌ شوند. این وظیفه دستگاه‌های مسئول است که با اقدامات بجا و مورد انتظار این نگرانی را برطرف کنند و با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جامعه از آمار معتادان استان بکاهند و از افزایش این آمار جلوگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید