• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34721
+
-

اقدامات شهرداری تهران در راهپیمایی اربعین

1350پاکبان به شهر‌های کوفه، نجف و کربلا اعزام شدند

1350پاکبان به شهر‌های کوفه، نجف و کربلا اعزام شدند

محمد سرابی | خبر‌نگار

12 روز پیش از اربعین،  کاروان شهرداری تهران برای حضور و خدمت‌رسانی در این مراسم اعزام شد. این گروه از نیروهای خدماتی به همراه جمعی از نیرو‌های آتش‌نشانی در 3شهر اصلی زیارتی مستقر می‌شوند تا به ارائه خدمات و رفت و روب معابر بپردازند.

عصر روز اعزام محوطه و حسینیه مرکز پسماند صالح‌آباد شاهد آخرین هماهنگی‌ها برای اعزام نیرو‌های شهرداری به عتبات عالیات بود؛ لحظاتی که مشتاقان زیارت حرم اباعبدالله(ع) با خانواده و دوستان خود خداحافظی می‌کردند تا با نشان «خادم الحسین» روی ساک‌ها و کاور‌هایی که برای آنها آماده شده بود، عازم سفر شوند. اعزام این نیرو‌ها که از چند سال پیش آغاز شد، بخشی از همکاری‌های شهرداری‌های چند شهر ایران و عراق در چارچوب راهپیمایی اربعین به‌حساب می‌آید. در سال 1393معاونت خدمات شهری شهرداری تهران بین 2تا 3هزار نفر را به کربلا فرستاد و سال بعد از آن نیز ۱۵۰۰نفر نیروی انسانی برای نظافت معابر این شهر اعزام شدند. در سال 1395نیز 1500نفر به خدمت‌رسانی در کربلا و نجف پرداختند و یک سال قبل هم حدود 1100نفر به این دو شهر اعزام شدند. مجموع این اقدامات باعث شد که شهر‌های زیارتی عراق در ایام راهپیمایی اربعین از فضایی مناسب برخوردار باشند و حجم زباله‌ای که به‌علت افزایش رفت‌وآمد و اقامت زائران در آنها انباشته می‌شود،  کاهش یابد. همکاری‌های2 کشور ایران و عراق و به تناسب آن،  همکاری شهرداری‌های این دو کشور بخشی از اقدامات زیربنایی برای مراسم بزرگ راهپیمایی اربعین است. چند روز پیش،  وزیر کشور در همین زمینه گفت: اقدامات خوبی توسط دستگاه‌های اجرایی در ایجاد خدمات زیربنایی،  حمل‌ونقل،  رفاهی و امنیتی برای زائران اربعین حسینی در ۳ نقطه مرزی مهران،  چزابه و شلمچه انجام گرفته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه ستاد اربعین حسینی افزود: تمام دستگاه‌های اجرایی مانند سپاه،  ناجا،  واجا،  هلال احمر،  وزارت خارجه،  استانداران و فرمانداران تلاش‌های خوبی در تأمین امکانات مورد نیاز زائران داشتند اما باید تأکید کنیم که تمام امور مربوط به این مراسم بزرگ مردمی با عنایت خداوند انجام می‌شود؛ درحالی‌که در اربعین سال گذشته نیز حدود ۲میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این مراسم پرفیض شرکت کردند و ان‌شاءالله این تجربه خوب امسال هم تکرار خواهد شد. مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور هم در این‌باره گفت: اکنون 80درصد زیرساخت‌های مرزهای اربعین آماده است و تلاش می‌کنیم در اربعین سال آینده 100درصد زیرساخت‌ها برای رفاه زائران آماده باشد و سعی می‌کنیم نقایص موجود در نخستین فرصت برطرف شود.

استقرار در مرز و شهر‌ها

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مراسم اعزام داوطلبانه هزار و 350نفر از کارکنان شهرداری به کشور عراق گفت: از 3‌ماه پیش جلساتی برای هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری مراسم انجام شده است و نیرو‌های شهرداری‌های مناطق 4،  5و 6علاوه بر استقرار در نقاطی از کشور عراق در مرزهای شلمچه،  چزابه و مهران حضور پیدا می‌کنند.

مجتبی یزدانی اظهار کرد: در جلساتی که با شهرداران کربلا،  نجف و کوفه داشتیم مقرر شد که نیرو‌های شهرداری تهران در محدوده زمانی مشخص و محل‌های مشخصی به رفت و روب و پاکیزه کردن معابر بپردازند و این بخش‌ها کاملا معین شده است.

او تأکید کرد: از طرف دیگر در شهر نجف بیشتر امور بر عهده استانداری تهران است که در این زمینه نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

در این مراسم رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در گزارشی اعلام کرد که 300نفر از پاکبانان شهرداری در نجف،  100نفر در کوفه و 650نفر در کربلا حضور خواهند داشت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در مراسم اربعین حسینی شهروندانی از حدود 50کشور شرکت می‌کنند و همگی یاد و خاطره حسین بن علی(ع) که بزرگمرد آزادگی و مظلومیت است را فریاد می‌زنند.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی که در این مراسم حضور داشت نیز درباره نیرو‌های این سازمان که همراه کاروان شهرداری خواهند بود،  اظهار کرد: این آتش‌نشانان شرایط ایمنی در محل‌ استقرار و حرکت زائران ایرانی را رصد خواهند کرد.

 سعید اوحدی افزود: در پیاده‌روی اربعین امسال 3نمایشگاه بسیار ارزشمند با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی داریم و در کنار آن نمایشگاه شهدای مدافع حرم را نیز برگزار می‌کنیم. نیرو‌های اعزامی شهرداری تهران در روز 10آبان و 2روز بعد از اربعین به‌تدریج به کشور بازخواهند گشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید