• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34699
+
-

موگرینی: تصمیم اروپا همکاری با ایران است

مقامات اروپایی وعده داده‌اند که در هفته‌های پیش‌رو و احتمالا قبل از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کانال ویژه تبادل مالی با ایران را راه‌اندازی خواهند کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه نشست مشترک اتحادیه اروپا و آسیا موسوم به آسِم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رژیم جدید برای حمایت از ایران در مقابل تحریم‌های ایران چه زمانی ایجاد خواهد شد، گفت: این موضوعی است که ما در نشست وزرا به هنگام برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، ارائه کردیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: اعضای اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند که این سیستم را به‌کار گیرند؛ بنابراین آنها درخصوص ایجاد این سیستم به‌طور ملموس و عملی کار می‌کنند. من مطمئن هستم که آنها طی هفته‌های آتی به نحو موفقیت‌آمیزی به این کار ادامه خواهند داد.

به گزارش تسنیم، موگرینی در پاسخ به سؤالی درخصوص جلب همکاری‌ طرف‌های آسیایی در این زمینه گفت: من باید بگویم که شرکای آسیایی ما همواره علاقه‌مندی زیادی به همکاری برای اجرای کامل برجام نشان داده‌اند؛ صراحتا برای دلایلی امنیتی که مربوط به آسیا و آسیای مرکزی می‌شود. اما نباید فراموش کنیم که ایران نه‌تنها یک کشور خاورمیانه‌ای است، بلکه کشوری است که به‌عنوان مثال با افغانستان مرز مشترک دارد و این کشور با آسیا منافع و ارتباطات زیادی دارد.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: من همواره علاقه‌مندی و همچنین موضع مشابه‌‌مان با شرکای آسیاسی درخصوص نیاز به حفظ برجام و ضرورت پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای پذیرفته شده را دیده‌ام.

به‌دنبال خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و 1+ 5 در18 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، کشورهای اروپایی ضمن مخالفت با این تصمیم دونالد ترامپ، خواستار حفظ برجام شدند و برای دور زدن تحریم‌های آمریکا در بخش دلار به‌دنبال ایجاد یک سازوکار ویژه برای انجام تعاملات مالی با ایران خارج از چارچوب سیستم مالی آمریکا هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید