• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34685
+
-

مدیران و فعالان میراث‌فرهنگی درخواست کردند

تریبون‌نمازجمعه، بستری برای حفاظت از میراث فرهنگی

تریبون‌نمازجمعه، بستری برای حفاظت از میراث فرهنگی

محمد باریکانی/خبرنگار

«ائمه جمعه و جماعات موضوع حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور را به تریبون‌های نمازجمعه بکشانند.»این درخواست فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی از ائمه جمعه و جماعات در سراسر کشور است تا شاید بتوان به همراهی تریبون‌های نمازجمعه اهمیت حفاظت از میراث‌فرهنگی را برای مردم تشریح کرد.
درخواست مدیران و فعالان میراث‌فرهنگی از ائمه جمعه و جماعات پس از آن صورت گرفت که آیت‌الله نعیم‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه بندرعباس، در سخنانی بر لزوم حفاظت از میراث فرهنگی تأکید کرد.
این نخستین‌بار است که یک ‌امام جمعه ‌به صراحت به لزوم توجه به آثار تاریخی و حفظ میراث فرهنگی و انتقاد از بی‌توجهی به آثار تاریخی پرداخته است.
آیت‌الله نعیم‌آبادی در سخنان خود به وضعیت نابسامان قلعه پرتغالی‌ها در بوشهر، وضعیت نامناسب بنای 700ساله یک امامزاده در بستک، وجود صنایع‌دستی چینی در قشم و... اشاره و تأکید کرد که دولت موظف به حفاظت، حراست و مرمت آثار تاریخی کشور است.
او در سخنانی که خبرگزاری مهر آن را پوشش داد با انتقاد شدید از سازمان میراث‌فرهنگی و مخاطب قرار دادن ‌‌رئیس سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان متولی اصلی حفاظت و مرمت آثار تاریخی کشور، تأکید کرده است: «با حرف زدن هیچ اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید عمل کرد.»

یک گام به جلو

حالا اما مدیران سازمان میراث‌فرهنگی نه‌تنها از اظهارات آیت‌الله نعیم‌آبادی ناراحت نشده‌اند بلکه این اظهارات را گامی به جلو در مسیر حفاظت و صیانت از آثار تاریخی کشور اعلام کرده‌ و حتی از ائمه جمعه خواسته‌اند موضوع حفاظت از میراث فرهنگی را از تریبون‌های نمازجمعه برای مردم بازگو و آنها را به حفظ داشته‌های فرهنگی کشور ترغیب کنند. سیدهادی احمدی، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی کشور، اظهارات آیت‌الله نعیم‌آبادی را حلقه مفقوده حفاظت از آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی در کشور خواند و به همشهری گفت که حفاظت از میراث فرهنگی نه‌تنها وظیفه یک سازمان و دولت است، بلکه وظیفه آحاد جامعه و تمامی نهادهاست و هر فردی در جامعه باید وظیفه خود در حفاظت و صیانت از آثار تاریخی کشور را انجام دهد.
او با تأکید بر لزوم طرح موضوعات مرتبط با میراث‌فرهنگی و ضرورت حفاظت از آثار تاریخی در تریبون‌های نمازجمعه گفت: بخش زیادی از مردم اهمیت حفاظت از میراث‌فرهنگی را از تریبون‌های نمازجمعه و از زبان ائمه جمعه و جماعات که موضوعات مهم را به آحاد مردم متذکر می‌شوند و مسیر جامعه را ترسیم می‌کنند، می‌پذیرند. بنابراین بسیار مهم است که مردم وظیفه خود در قبال صیانت از داشته‌های فرهنگی و تاریخی کشور را از تریبون‌های نمازجمعه بشنوند.
او گفت: خوشبختانه روزبه‌روز بر تعداد ائمه جمعه و جماعاتی که در سفرهای استانی با آنها دیدار می‌کنیم که چه در جلسات و چه در تریبون‌های مختلف از سازمان میراث‌فرهنگی می‌خواهند که در مسیر حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور حرکت کنند، افزوده می‌شود.
مدیرکل دفتر حفظ و احیای آثار تاریخی-فرهنگی کشور افزود: امیدواریم تذکر ائمه جمعه برای حفاظت از آثار تاریخی کشور تنها محدود به سازمان میراث‌فرهنگی نشود. چون هرگز این سازمان به‌تنهایی قادر به انجام وظیفه برای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی نیست و تمام نهادها و آحاد جامعه باید به وظیفه خود در صیانت از آثار تاریخی عمل کنند.
احمدی گفت: مهم است که موضوع میراث‌فرهنگی در تریبون‌های نمازجمعه نیز مطرح شود.
وی افزود: اگر آسیب‌هایی که به میراث‌فرهنگی کشور وارد می‌شود از سوی ائمه جمعه و در تریبون‌ها مطرح شود، آن‌وقت نه‌تنها مردم به میراث‌بانان کشور و حافظان آثار تاریخی تبدیل می‌شوند که حتی قوه قضاییه نیز در برخورد با جرایم میراثی جدی‌تر عمل می‌کند.

تریبون‌های نمازجمعه، بستر آگاهی بخشی

علیرضا ایزدی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان نیز  با تأکید بر اینکه اگر حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور تبدیل به مطالبه عمومی شود، از مشکلات مربوط به حفظ مواریث فرهنگی نیز کاسته می‌شود، گفت: میراث‌فرهنگی کشور اکنون نیازمند یک نگاه جدی و فرهنگی است تا بتوان آثار را در برابر وندالیسم موجود با فرهنگسازی حفظ کرد. بنابراین خوب است که تریبون‌های نمازجمعه بستری برای آگاهی جامعه برای حفاظت از میراث‌فرهنگی باشند.
او گفت: تریبون‌های نمازجمعه از آنجا که مورد استقبال بخش زیادی از جامعه ایران هستند، می‌توانند گام مهمی برای فرهنگسازی در نحوه مواجهه با آثار تاریخی و فرهنگسازی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی بردارند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خوزستان تأکید کرد: تریبون‌های نمازجمعه می‌توانند با اختصاص بخشی با موضوع میراث‌فرهنگی در اظهارات ائمه جمعه حساسیت زیادی در موضوع حفاظت از آثار تاریخی کشور ایجاد و مسیر مواجهه مردم با آثار تاریخی را تغییر دهند.
اظهارات نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام‌جمعه بندرعباس در ضرورت توجه جدی به میراث فرهنگی و حفظ آثار تاریخی توجه سمن‌ها و تشکل‌های میراث‌فرهنگی را نیز به‌خود معطوف کرد.
در همین رابطه مجتبی گهستونی، مسئول کارگروه رسانه شورای هماهنگی تشکل‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی نیز به همشهری گفت: اقدام امام‌جمعه بندرعباس به‌عنوان یک مقام عالی‌رتبه مذهبی در تشریح وضعیت حفاظت از آثار تاریخی نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش توجه به آثار تاریخی و حفاظت از میراث‌فرهنگی دارد.
او گفت: می‌توان به این دلیل از اظهارات نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان خشنود بود که برای نخستین‌بار یک مقام عالی در استان جنوبی کشور به اهمیت آثار حفاظت از آثار تاریخی اشاره کرده و به این نتیجه رسیده است که حفظ آثار تاریخی در کشور اهمیت دارد.
او تأکید کرد: این موضوع که نماینده ‌ولی‌فقیه در هرمزگان و امام‌جمعه بندرعباس به هر دلیلی از وضعیت آثار تاریخی اظهار نگرانی کرده است، امر مبارکی است اما باید دانست که این موضوع تنها مختص به هرمزگان نیست و آثار تاریخی در تمام کشور دستخوش تغییرات انسانی و طبیعی شده‌اند.
گهستونی در ارزیابی از سخنان امام‌جمعه بندرعباس گفت: اظهارنظر هر شخصیت عالی‌رتبه در کشور نسبت به مسائل فرهنگی می‌تواند مورد توجه توده‌های مختلف جامعه قرار بگیرد، چون این افراد برای مردم شناخته شده‌اند و دارای محبوبیت اجتماعی هستند. بنابراین هرگونه اظهارنظر در موضوع حفاظت از آثار تاریخی از سوی این افراد در مصون ماندن میراث‌فرهنگی کشور تعیین‌کننده است. او افزود: اظهارنظر امام‌جمعه بندرعباس در مورد آثار تاریخی می‌تواند مسیر مواجهه مردم با آثار تاریخی را تغییر داده و تصمیم‌گیری در این حوزه را به سوی بهبود وضعیت آثار تاریخی سوق دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید