رئیس پلیس راهور تهران درخصوص ممنوعیت تردد و معامله خودروهای فرسوده که در قانون هوای پاک عنوان شده،به همشهری اعلام کرد:
قانون را اجرا میکنیم؛ مگر معذوریتی باشد
فاز دوم طرح کاهش (LEZ) 3روز دیگر قانونی را در سراسر تهران اجرایی میکند که 44سال پیش باید اجرایی میشده اما چنین نشده بود؛ تردد با معاینه فنی. در قانون انجمن شهر تهران چنین مصوب شد که «الزام انجام معاینه فنی در قوانین راهنمایی و رانندگی ملحوظ شود.» کژدار و مریز اجرای قانون معاینه فنی طی 4دهه همواره وجود داشت تا آنکه طرح کاهش با هدف کنترل مکانیزه معاینه فنی به اجرا درآمد و بهزودی علاوه بر محدودههای مرکزی، در کل شهر باید به شرط اخذ معاینه فنی تردد کرد. حال جای این پرسش پدید میآید که آیا سایر قوانین نیز باید همین اندازه پشت سد اجرا بمانند؟
اردیبهشت سالجاری قانون هوای پاک تصویب و ابلاغ شد. ماده 8 این قانون خودروهای فرسوده را از دایره زندگی شهری خارج میکند و باید پلیس از تردد، خرید و فروش فرسودهها جلوگیری کند. در نشست خبری مشترک پلیس و شهرداری در مورد فاز دوم طرح کاهش، درباره زمان اجرای ماده 8قانون هوای پاک از سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران این موضوع پرسیده شد. وی در پاسخ به پرسش همشهری گفت: البته قانون باید اجرایی شود و شمول این قانون را راهور کل کشور تعیین میکند. ما این قانون را اجرا میکنیم مگر اینکه در مسیر اجرا معذوریتی پدید آید. البته موضوع قانون معاینه فنی هم 40سال سابقه دارد اما نوع معاینه و آلودگی هوا و فراگیری که هماکنون با آن مواجه هستیم، با گذشته تفاوت اساسی دارد. امروز شهری در کشور نداریم که 24ساعته و 7روز هفته بشود معاینه فنی خودروهایش را کنترل کرد. همچنین محسن پورسیدآقایی در بخش دیگری از نشست خبری فاز دوم طرح کاهش با بیان اینکه بهدلیل اثرگذاری آلودگی هوا بر سلامت مردم و همچنین خسارات مالی فراوان، لازم است که فکری عاجل به حال کاهش و از بین بردن آلودگی هوا در شهر تهران کنیم، اعلام کرد: تمام ورودیهای تهران مجهز به دوربین شدند که معاینه فنی خودروها را کنترل میکنند. این کنترل شامل خودروهای سواری، کامیونها و اتوبوسها خواهد بود. خودروهای دیزلی سهم 54درصدی در آلودگی هوای شهر دارند. بدینترتیب دوربینهای بررسیکننده 4برابر شده و از ۳۰۰ دوربین به ۱۲۴۰ دوربین رسیدهاند تا متخلفان را نقرهداغ کنند.