• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3462
+
-

افزودنی‌های پفک، نوشابه و سوسیس باعث سرطان می‌شوند

کارشناس بهداشت مواد غذایی سازمان غذا و دارو نسبت به برخی افزودنی‌های غذایی هشدار داد و گفت: برخی پزشکان بر این باورند که افزودنی‌هایی مانند مواد افزودنی موجود در پفک، ساندیس‌ها و نوشابه‌ها و سوسیس و کالباس می‌توانند آلرژی و سرطان ایجاد کنند.

حسین عبدالعزیزی گفت: افزودنی‌های نیتریت و نیترات سدیم علاوه بر تشدید طعم و رنگ سوسیس و کالباس می‌توانند مانع فعالیت سم بوتولیسم که سمی کشنده است، شوند. همچنین به گفته متخصصان تغذیه این افزودنی‌ها می‌توانند در فرایند گوارش، نوعی ماده سرطان‌زا تولید کنند.

وی ادامه داد: البته نیترات سدیم‌ها جزء افزودنی‌های مجاز هستند اما استفاده بی‌رویه از آنها در درازمدت می‌تواند منجر به بروز سرطان شود. افزودنی‌ها در حفظ سلامت و جاذبه بصری مواد غذایی در مسیر انتقال به مراکز فروش، تأثیرگذار هستند؛ این افزودنی‌ها، با بهبود طعم، رنگ، افزایش مدت زمان پایداری و قوام محصولات غذایی، موجب ارتقای کیفیت و جاذبه فروش بیشتر آنها می‌شوند. افزودنی‌ها برای نگهداری، طعم‌دهندگی، ترکیب، قوام و رنگ موادغذایی، استفاده می‌شوند و از سوی دیگر جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان در تمامی فصول سال برای دستیابی به غذایی سالم، اشتهاآور و قابل تهیه هستند.

(سازمان غذا و دارو)

این خبر را به اشتراک بگذارید