• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3459
+
-

تأیید سلامت بینایی رانندگان توسط اپتومتریست‌ها

سلامت
تأیید سلامت بینایی رانندگان توسط اپتومتریست‌ها

 رئیس انجمن اپتومتریست‌های ایران با انتقاد از غیرتخصصی بودن تست‌های تأیید سلامت رانندگان از لزوم به‌کارگیری اپتومتریست‌ها، گفت: در زمینه تأیید سلامت رانندگان سلامت عمومی فرد توسط یک پزشک عمومی و تأیید سلامت بینایی باید توسط یک اپتومتریست انجام شود.

علی میرزاجانی افزود: از آنجا که اپتومتریست‌ها با انجام تست‌های تخصصی سلامت بینایی افراد را لحاظ می‌کنند باید این تست‌ها به یک متخصص اپتومتریست سپرده شود اما متأسفانه هم‌اکنون شاهد هستیم پزشکانی که از تخصص‌های گوناگون مانند گوش، حلق و بینی یا زنان و زایمان برخوردار هستند به‌دلیل برخی شرایط با امضای قراردادی اقدام به تأیید سلامت چشم رانندگان می‌کنند.

سلامت عمومی افراد می‌تواند توسط پزشک عمومی انجام شود اما باید توجه داشت که طبق استانداردهای جهانی تأیید سلامت چشم باید بر عهده اپتومتریست قرار گیرد که لازم است سازمان راهنمایی و رانندگی به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

میرزاجانی ادامه داد: زمانی که نگاه تخصصی نیست امکان بروز خطا افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی تصادفات اختلالات بینایی افراد است، گفت: این اختلالات موجب بی‌توجهی به جلو می‌شود.

شاید فردی با تستی که توسط تابلو انجام می‌شود از دید کامل برخوردار باشد اما با انجام تست‌های تخصصی می‌بینیم که وی نیازمند عینک است.

به‌طور مثال افرادی که به آستیگماتیسم مبتلا هستند ممکن است بتوانند تابلو را به‌طور موقت ببینند و علائم را تشخیص دهند اما همین افراد پس از نشستن پشت فرمان خودرو بعد از گذشت نیم ساعت تمرکز بینایی‌شان کم می‌شود و با خواب‌آلودگی و خستگی چشم‌ها مواجه می‌شوند.

درصورتی‌که اگر همین افراد در زمان رانندگی عینک بزنند می‌توانند 2ساعت بدون هیچ مشکلی رانندگی کنند. اپتومتریست‌ها با درنظر گرفتن تمام این فاکتورها اقدام به تأیید سلامت بینایی رانندگان می‌کنند که لازم است این موضوع مورد توجه ویژه راهنمایی و رانندگی قرار گیرد.

(فارس)

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :