• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34436
+
-

نماهای شهری و الحاقات غیرمجاز

یادداشت
نماهای شهری و الحاقات غیرمجاز


مهرداد هاشم‌زاده / مهندس معمار
درباره نماهای شهری بسیار گفته و شنیده شده است. با این حال هنوز هم در بسیاری از نقاط، این نماهای شهری هستند که تأثیر نامناسبی بر ظاهر و سیمای شهر دارند. به‌نظر می‌رسد همواره نیاز جدی وجود دارد تا در این زمینه مقررات به‌روز وضع و اجرا شود. یکی از مباحث مربوط به نماهای شهری موضوع الحاقات روی پهنه ظاهری و بیرونی ساختمان است. گرچه در برخی از نقاط دنیا قوانین شهری چنین الحاقاتی را برنمی‌تابد و هر نوع الحاقی روی نمای ساختمان ممنوع است. با این حال در شهرهای ما چنین ممنوعیتی وجود ندارد. محدودیت‌هایی نیز که در این زمینه مطرح می‌شود، غالبا نادیده گرفته می‌شود.

موضوع مهم در این‌باره  ایمنی این الحاقات است. درواقع هر چیزی که به لایه بیرونی ساختمان ضمیمه می‌شود، نخست باید استحکام لازم و مطمئن داشته باشد و دقت شود تا این استحکام در طول زمان کاهش نیابد؛ مثلا کولرهای آبی که بر چارچوب‌های فلزی به ساختمان‌ها نصب می‌شود ممکن است در ابتدا خطرساز نباشد اما به مرور زمان و درپی خوردگی فلزات متصل‌کننده امکان سقوط آنها وجود خواهد داشت.

گلدان‌های سنگین و ظروف شیشه‌ای حاوی چاشنی‌های غذایی از موارد دیگری است که به‌وفور بر لبه تراس‌ها و پنجره‌ها دیده می‌شود. به هر روی چیزی که مسلم است، اگر خدایی‌ناکرده این اشیا سقوط کنند و باعث صدمات جانی و مالی شوند، مالک مقصر است و باید مجازات شود و خسارات را جبران کند.

درمجموع باید گفت نمای ساختمان کارکرد مشخص و روشنی دارد و آن پوشش و استحکام بیرونی بناهاست. نمی‌توان از سطوح ساختمان برای نگهداری و نصب اشیا و دستگاه‌های برودتی استفاده کرد. نماها اگر منظم و پاکیزه باشند، نه‌تنها به زیبایی شهر صدمه نمی‌زنند بلکه بر آن می‌افزایند و از این نظر باید مقررات ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته و اجرا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید