• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34396
+
-

هوش مصنوعی از فرصت تا وحشت

دانشگاه MIT با یک میلیارد دلار بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ دانشگاه‌های آمریکا را به هوش مصنوعی اختصاص داده است

فناوری
هوش مصنوعی از فرصت تا وحشت

همزمان شدن خبر سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری دانشگاه MIT روی هوش مصنوعی با انتشار رسمی آخرین دیدگاه‌های استفن هاوکینگ، فیزیکدان برجسته که جهان آینده را متاثر از این پدیده نوظهور دنیای تکنولوژی می‌داند، باعث شده بحث‌ها در میان کارشناسان فناوری درباره قدرت ذهن دیجیتال بالا بگیرد. هرچند پیش‌تر سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای درباره هوش مصنوعی یا آنطور که مشهور است، ‌
Arti ficial Inteligence صورت گرفته اما این انستیتوی علمی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ دانشگاه‌های آمریکا را در حوزه «هوش مصنوعی و محاسبات»‌ انجام داده است. به‌جز این، برنامه‌ریزی‌ پژوهشی این انستیتوی مشهور نیز تغییرات چشمگیری داشته تا بیشتر روی هوش مصنوعی تمرکز کند.

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ 

به گزارش فایننشال تایمز، ساخت دانشکده جدیدی که صرفا روی حوزه هوش مصنوعی متمرکز باشد، جزو برنامه‌های مهم MIT است که قرار است تا سال2022 به نتیجه برسد. مؤسسه‌ای جدید با 50دانشکده ساخته می‌شود که تخمین زده می‌شود بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی هوش مصنوعی جهان را شکل خواهد داد. هوش مصنوعی همین امروز که در آغاز راه قرار دارد نیز تأثیر گسترده‌ای بر دنیای فناوری گذاشته است؛ از مباحث اقتصادی گرفته تا محاسبات پیشرفته، مطالعات شهری، حفاظت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی و... . ام‌ای‌تی با اطلاع از این موضوع بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ دانشگاه‌های آمریکا را انجام داده است.
دانشمندان طرفدار هوش‌مصنوعی این فناوری را آینده جهان می‌دانند و آن را عامل زندگی راحت‌تر روی زمین می‌شناسند. هوش مصنوعی امروز در همه حوزه‌ها از روباتیک گرفته تا پزشکی حضور چشمگیری دارد.
به عنوان نمونه  سوفیا یکی از مشهورترین و ملموس‌ترین ابزارهایی است که با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده‌ است. این روبات‌ انسان‌نما می‌تواند حرف بزند، محاسبات پیچیده انجام داده و واکنش‌های مناسبی به حرکات اطرافیان نشان بدهد. 
همچنین مجموعه‌ای به هم پیوسته از پهپادها، ابزارهای مکان‌یاب و برچسب‌های شناسایی دیجیتال(RFID) که توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی کنترل می‌شود، می‌تواند روند حفاظت از پلنگ‌های رو به انقراض و درخت‌های جنگل را با سرعت و دقت بیشتری دنبال کند. 

وحشت از شورش علیه بشر

 یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های مخالفان هوش مصنوعی، این است که با رونق گرفتن بساط روبات‌های هوشمند، نیروی کار انسانی کنار گذاشته ‌شود. اما واقعیت این است که هنوز هم هوش مصنوعی و تمام ابزارهایش به بشر نیاز دارند. تمام سامانه‌هایی که به هوش مصنوعی مجهز هستند، با الگوریتم‌هایی کار می‌کنند که به کمک انسانی نیاز جدی دارند. مثلا برای شناختن لبخند انسان باید چند نمونه لبخند در الگوریتم قرار بگیرد. این بخش از کار، هنوز در اختیار انسان است. یکی از شرکت‌های حوزه حفاظت منابع در هند با درک همین ویژگی، تعدادی اپراتور استخدام کرده که با ساده‌ترین شیوه‌های ممکن به پیشرفت الگوریتم روبات‌ها کمک می‌کنند. آنها می‌گویند، روبات‌ها همیشه به بشر نیاز خواهند داشت و امکان ندارد بتوانند جای او را بگیرند.
  روبات‌های قاتل یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های مخالفان AI هستند. آیلان ماسک، یکی از جسورترین مدیران حوزه فناوری که برای فرستادن بشر به کره مریخ برنامه‌هایی دارد و پروژه‌های بلندپروازانه دیگری را نیز تا به حال اجرا کرده، از مخالفان سرسخت استفاده بی‌حد و حصر از روبات‌ها در جنگ است و می‌گوید، اجرای این برنامه‌ها در نهایت بر ضد ‌بشر تمام می‌شود.


استفن هاوکینگ: هوش مصنوعی را کنترل کنید

تازه‌ترین کتاب از گفته‌های استفن هاوکینگ، ‌فیزیکدان و کیهان‌شناس انگلیسی حاکی از آن است که او پیش‌بینی‌های جالبی درباره زندگی آینده در کره زمین دارد. کتاب «پاسخ‌هایی کوتاه به پرسش‌های بزرگ» که 24مهر منتشر شده، درباره اهمیت کنترل هوش مصنوعی هشدار می‌دهد: «هوش مصنوعی می‌تواند در آینده اراده‌ خود را گسترش بدهد؛ اراده‌ای که با خواست ما در تضاد باشد.» او می‌نویسد: ظهور هوش‌مصنوعی فراگیر یا بهترین رویداد برای بشر خواهد بود یا بدترین. هاوکینگ معتقد است خطر واقعی نه در جنبه بد هوش مصنوعی، بلکه در رقابت تسلیحاتی احتمالی است که با توسعه آن به‌وجود می‌آید. او درباره اشکال هوشمند حیات و قدرت گرفتن ابرانسان‌ها نیز پیش‌بینی‌های مفصلی کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید