• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34385
+
-

تغییر صددرصدی؟

تیم ملی در استرالیا، قهرمان آسیا نشد اما جام ملت‌ها را با 3پیروزی، یک تساوی و 4 نمایش قابل‌قبول ترک کرد. این بار اما انتظارها از تیم کی‌روش متفاوت است و دیگر «قابل‌قبول بودن» به‌تنهایی برای این تیم کفایت نمی‌کند. هواداران فوتبال در ایران انتظار دارند این پسرها طلسم همیشگی آسیا را دور بزنند و با جام به خانه برگردند. از جام ملت‌های استرالیا 4 سال سپری شده و ترکیب تیم ملی نیز نسبت به آن دوره تغییرات زیادی کرده است. این تغییرات آنقدر چشمگیر هستند که شاید هیچ‌یک از 11بازیکن ثابت در مسابقه 4سال قبل با بحرین، این بار در بازی اول جام ملت‌ها فیکس نباشند. مزیت بزرگ این تیم نسبت به تیم دوره قبلی تورنمنت، کاهش فاصله ستاره‌های فیکس با مهره‌های نیمکت‌نشین است. به‌نظر می‌رسد رقابت در تیم کی‌روش اوج گرفته و آخرین فاز از یک جنگ بزرگ برای رسیدن به ترکیب اصلی آغاز شده است.

   دروازه:علیرضا حقیقی، مرد شماره یک دروازه تیم ملی در استرالیا بود اما حالا نام او در بین 3 دروازه‌بان اصلی تیم کی‌روش نیز دیده نمی‌شود. او از مدت‌ها قبل، از فهرست مدنظر کی‌روش کنار رفته و مرد پرتغالی دیگر روی این سنگربان حساب باز نمی‌کند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، علیرضا بیرانوند، گلر اصلی ایران در امارات خواهد بود؛ ستاره‌ای که بعد از یک جام جهانی درخشان و البته حضور موفقیت‌آمیز در لیگ قهرمانان، به‌دنبال تکمیل یک سال رؤیایی است. حقیقی در جام ملت‌های 2015 نمایش بدی نداشت اما در ضربات پنالتی دیدار با عراق، تقریبا همه توپ‌ها را خلاف جهت رفت. توقعات از بیرو، به‌مراتب بیشتر از شماره یک سابق تیم ملی است.

   مرکز دفاع :مدتی کوتاه قبل از شروع جام ملت‌های 2015، پژمان منتظری که در لیگ قطر توپ می‌زد مصدوم شد و فرصت همراهی تیم ملی را از دست داد. کارلوس کی‌روش با یک تصمیم غیرمنتظره، مرتضی پورعلی‌گنجی را به قلب دفاع برد و با تغییر پست این هافبک، زوج سیدجلال حسینی را پیدا کرد. آنها در کنار هم، در مرحله گروهی فوق‌العاده‌ بودند و با وجود دریافت 3 گل از عراق، جام درخشانی را پشت سر گذاشتند. حالا دیگر خبری از سیدجلال در اردوی تیم ملی نیست و این احتمال وجود دارد که مرتضی پورعلی‌گنجی نیز به‌دلیل مصدومیت این جام را از دست بدهد. شاید زوج مجید حسینی و پژمان منتظری در امارات قلب دفاعی تیم ملی را بسازند.

   دفاع کناری: آخرین بازی ملی مهرداد پولادی، در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های استرالیا اتفاق افتاد. او که به‌دلیل باطل شدن معافیت سربازی‌اش تحت فشار قرار داشت، با اصرار کی‌روش توانست مجوز قانونی حضور در استرالیا را به‌دست بیاورد. پس از اخراج شدن در برابر عراق، پولادی مستقیما راهی قطر شد و دیگر به ایران بازنگشت. طبیعتا تیم کارلوس دیگر مدافع چپی به نام پولادی ندارد و حالا احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی بر سر جایگاه او خواهند جنگید. با توجه به تمایل تیم ملی به هجومی‌تر شدن، احتمالا میلاد محمدی در جام ملت‌ها فیکس خواهد شد. در سمت راست، وریا گزینه اصلی جام ملت‌های قبلی به‌شمار می‌رفت اما در ماه‌های اخیر، همیشه رامین در ترکیب دیدارهای مهم قرار گرفته است. غیبت رضاییان در فهرست آخر، شاید وریا را به‌عنوان تنها بازیکن ثابت تیم ملی در این دوره و دوره قبلی جام ملت‌ها، تثبیت کند.

   هافبک میانی:کاپیتان نکونام چند‌ماه بعد از پایان جام ملت‌ها، با رده ملی خداحافظی کرد و مدتی بعد، کفش‌هایش را آویخت. او حالا در لیگ برتر مربیگری می‌کند و چالش تازه‌ای را در زندگی ورزشی‌اش پشت سر می‌گذارد. آندو تیموریان نیز با وجود باقی ماندن در زمین‌های فوتبال، دیگر کیفیت گذشته‌اش را ندارند و در رده ملی هم کاملا فراموش شده است. سعید عزت‌اللهی و امید ابراهیمی، جدی‌ترین گزینه‌های کارلوس کی‌روش برای مرکز زمین تیم ملی در امارات به‌شمار می‌روند؛ بازیکنانی که یک جام جهانی موفقیت‌آمیز را سپری کرده‌اند و بعد از انتخاب باشگاه‌های جدید در تابستان، برای جام ملت‌ها آماده شده‌اند.

   پشت مهاجم : احسان حاج صفی، مسعود شجاعی و اشکان دژاگه، 3 بازیکنی بودند که در ترکیب اصلی جام ملت‌های گذشته، پشت سر تنها مهاجم تیم به میدان رفتند. هر سه بازیکن، هنوز عضو تیم ملی هستند و حالا در تراکتورسازی نیز، هم‌باشگاهی شده‌اند. اگر آمادگی بازیکنان ملاک اصلی حضورشان در زمین باشد، بعید به‌نظر می‌رسد که هیچ‌یک از بازیکن‌ها در امارات به‌عنوان مهره ثابت به میدان بروند. علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده و وحید امیری در کنار مهدی ترابی و کریم انصاری‌فرد برای بازی‌کردن در این بخش از زمین به رقابت خواهند پرداخت. به‌نظر می‌رسد شانس قرار گرفتن جهانبخش و قلی‌زاده در 2 سمت و بازی کردن طارمی در پست10، بیشتر از احتمالات دیگر باشد.

   فوروارد:تیم کی‌روش، جام ملت‌های گذشته را با حضور رضا قوچان‌نژاد در خط حمله کلید زد. رضا بعد از جام جهانی، تیم ملی را ترک کرده و دیگر در سطح ملی توپ نخواهد زد. سردار آزمون که بهترین بازی‌هایش را در جام ملت‌های گذشته انجام داده، در کنار سامان قدوس و شاید کاوه رضایی، در رقابت نزدیک برای بازی کردن در نوک حمله هستند. در وضعیت فعلی، شانس سامان قدوس از گزینه‌های دیگر بیشتر به‌نظر می‌رسد. او روزهای درخشانی را در لیگ فرانسه سپری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :