• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34366
+
-

بازگشت سرعتگیرها

یکی از شهروندان ساکن در محله بعثت از وجود سرعتگیرهای متعدد و پرشمار در شهر گلایه دارد

در شهر
بازگشت سرعتگیرها

مهسا مرادی|  کرمانشاه- خبرنگار:

بسیاری از سرعتگیرهای شهر کرمانشاه در زمان شهرداری «آرش رضایی» جمع‌آوری و برچیده شد، اما مدتی است که در گوشه و کنار خیابان‌های شهر شاهدیم که سرعتگیرهای متعددی ایجاد شده است. این سرعتگیر‌ها بدون رعایت هر نوع استانداردی ساخته شده و صدای اعتراض اهالی محله‌های مختلف کرمانشاه را درآورده است. شهرک بعثت یکی از این محلات است که تردد خودرو در آن زیاد است. یک شهروند ساکن در شهرک بعثت با بیان این‌که یک‌دفعه 3 سرعتگیر در خیابان پرتردد ارتش نصب شد، می‌گوید: این سرعتگیرها غیراستاندارد هستند. علامت و تابلویی مبنی بر وجود سرعتگیر در مسیر نیز نصب نشده است. سرعتگیرها خط‌کشی هم نشده‌اند.  «فرهاد» ادامه می‌دهد: هنگام نصب سرعتگیر لازم است ضوابط و استانداردهای لازم مورد توجه قرار گیرد. نادیده گرفتن استانداردها و ضوابط باعث ناکارآمدی این دسته از تجهیزات ترافیکی و بروز تصادفات خطرناک می‌شود. 

وی اضافه می‌کند: چندین نمونه از سرعتگیرهای غیراستاندارد و مرتفع و بدون رنگ‌آمیزی در ابعاد مختلف در هر کوچه و خیابانی به چشم می‌خورد. فرهاد بیان می‌کند: سرعتگیرها یکی از راه‌های کنترل سرعت هستند اما این روزها عملکردشان معکوس شده است. سرعتگیرها در قسمت‌هایی از کوچه‌ها و خیابان‌ها و حتی جاده‌ها به‌ صورت غیراستاندارد نصب می‌شوند و عامل تصادفات می‌شوند. 


وجود سرعتگیرهای متعدد

یکی دیگر از شهروندان ساکن در محله بعثت که از وجود سرعتگیرهای متعدد و پرشمار در شهر گلایه دارد، با انتقاد از غیراستاندارد بودن آنها می‌گوید: چنین سرعتگیرهایی طبق مهندسی ترافیک طراحی نشده‌اند. تعداد سرعتگیرها در برخی از کوچه‌ها و خیابان‌ها زیاد و غیرضروری است. توقف یک‌دفعه علاوه بر آسیب رساندن به سیستم کمک‌فنر و ترمز خودرو، مشکلات زیادی را برای مالکان خودرو به وجود می‌آورد. سرعتگیرهای غیراستاندارد خود عامل تصادف هستند. 

«محمد زنگنه» که راننده تاکسی است، از نداشتن رنگ‌آمیزی مناسب سرعتگیرها و همرنگ بودنشان با آسفالت کف خیابان گلایه‌‌ دارد و بیان می‌کند: این نوع سرعتگیرها به‌شدت حادثه‌سازند. برای رانندگان بومی که به سرعتگیرها و چاله‌چوله‌های خیابان‌ها اشراف کامل دارند، مشکل خاصی پیش نمی‌آید؛ اما برای افراد غریبه‌ای که وارد شهر می‌شوند و با خیابان‌های شهر آشنایی ندارند، تعداد بالای سرعتگیرها از هر جهتی خطرناک است.  وی اضافه می‌کند: داشتن خیابان آسفالت با سرعتگیر استاندارد و منطقی حق شهروندان است‌. در مقابل این دسته از افراد ناراضی و گلایه‌‌مند افرادی هستند که از نبود سرعتگیر در بسیاری از خیابان‌ها گلایه دارند. 


گلایه از نبود سرعتگیر 

خانم «زمانی» یکی از افرادی است که از نبود سرعتگیر به‌ویژه در محدوده مدارس و مهد کودک‌ها گلایه‌‌ دارد و می‌گوید: با توجه به کم‌سن و سال بودن بچه‌ها و طبیعت بازیگوشی آنها نصب سرعتگیر در حوالی مدارس و مهدکودک‌ها الزامی است، چراکه موجب به خطر افتادن آنها می‌شود اما به شرطی که تمام جوانب استاندارد ساخت سرعتگیرها رعایت شود. 

وی ادامه می‌دهد: سرعتگیری که با آجر و ماسه ساخته می‌شود و هیچ علامت مشخصی برای دیده شدن ندارد، نه‌تنها کمکی به کاهش سرعت و حل معضل ترافیک نمی‌کند بلکه در بسیاری از موارد باعث رخ دادن تصادفات 
خطرناک می‌شود. درخواست ما از شهرداری و پلیس این است که سرعتگیرهای مجاز با استاندارد مناسب ایجاد کنند، چراکه هزینه کردن برای ساخت سرعتگیر استاندارد از هزینه جانی و مالی مردم می‌کاهد. 
متاسفانه با وجود تلاش برای گرفتن پاسخ از شهرداری کرمانشاه، موفق به برقراری ارتباط با شهرداری نشدیم. 


ضرورت نصب سرعتگیر استاندارد 

معاون آموزشی پلیس راهور استان‌ می‌گوید: طبق ماده ۹۷ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، مهیاکردن و جانمایی سرعتگیرها از وظایف شهرداری و اداره راه و ترابری است که متاسـفانه چون شهرداری اختیارات زیادی در زمینه حمل‌و‌نقل و ترافیک ندارد، پیشنهاد‌های ارائه شده در این زمینه در شورای عالی ترافیک به ریاست استاندار ارجاع می‌شود. 

سرهنگ «کیومرث غلامی»‌ سرعت را عامل اصلی تصادفات جاده‌ای و شهری می‌داند و می‌گوید: سرعتگیرها نقش مستقیمی در رخ دادن تصادف دارند، چنان‌که راننده با سرعت 30کیلومتر بر ساعت با عابر یا وسیله نقلیه دیگری برخورد کند، بدون شک آسیب و خسارتی جزئی به بار می‌آید، اما اگر با سرعت 50کیلومتر بر ساعت تصادفی رخ دهد بی‌شک هم خسارت جانی و هم مالی به بار می‌آید. بنابراین نصب سرعتگیر با اسـتـفاده از تجهیزات استاندارد و مرتبط یکی از راهکارهای کاهش تصادفات است.

در شهر به‌ویژه در خیابان ارتش در شهرک بعثت شاهد سرعتگـیرهای آسفالتی هستیـم که به‌ دلیل افزایش ارتفاع زیر کار آنها گاهی ماسه و آجر است و بدون هرگونه رنگ‌آمیزی و علائم هشدار دهنده است. راننده هم در برخورد با آن دچار آسیب خواهد شد. بنابراین باید از نوع استاندارد آن همراه با خط‌کشی علائم آگاه‌سازی استفاده شود، چراکه این امر علاوه بر زیباسازی خیابان‌های شهر و بهبود مبلمان شهری از حداقل حقوق مردم به شمار می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :