• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34354
+
-

بازتاب‌های گسترده سرمقاله «دفاع از آزادی»


سرمقاله مشترکی که روز گذشته در تعدادی از روزنامه‌های سراسری با عنوان «دفاع از آزادی» منتشر شد، بازتاب‌های گسترده و مثبتی را در رسانه‌ها داشت. این سرمقاله در اقدامی کم‌سابقه به‌طور مشترک و به 2 زبان فارسی و انگلیسی در روزنامه‌های ایران، ایران دیلی، همشهری، اطلاعات، شهروند، سازندگی، تعادل، بهار و فرصت امروز منتشر شده و خطاب آن به روزنامه‌نگاران و رسانه‌های بین‌المللی است و با آنها درخصوص نقض عهد دولت آمریکا و ظلم تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه مردم ایران سخن گفته است.

ایده اولیه این سرمقاله مشترک توسط حسن نمکدوست، استاد علوم ارتباطات مطرح و متن آن توسط گروهی از سردبیران روزنامه‌ها ازجمله همشهری، اطلاعات و ایران تهیه و تصویب شد و در نهایت در اختیار سایر نشریات قرار گرفت. در قسمتی از این سرمقاله آمده است: «ترامپ در اقدامی یکجانبه و خلاف اصول روابط بین‌الملل از توافقنامه برجام خارج شد و اعلام کرد به‌صورت یکجانبه تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعلام و اجرا خواهد کرد. این موضوع نیازی به دانش گسترده سیاسی و حقوقی ندارد که وقتی دولتی پای موافقتنامه بین‌المللی را امضا می‌کند، در صورت برگزاری انتخابات و تغییر رئیس دولت، آن موافقتنامه به قوت خود باقی‌ است و تغییر دولت، نه شرط لازم و نه شرط کافی برای نقض یک پیمان بین‌المللی است.» همچنین در بخش دیگری از این سرمقاله نوشته شده است:

«...ترامپ پا را از تحریم ملت ایران فراتر گذاشته و ملت‌های دیگر را در صورت معامله و مبادله با ملت ایران، تهدید به مجازات کرده است و این عملا تحریم دیگر ملت‌ها و سلب «‌حق آزادی بهره‌مندی از معامله و مبادله» برای همه ملت‌هاست که آشکارا مغایر با اصول منشور بین‌المللی حقوق بشر و ذات آزادی نوع بشر است.»

این سرمقاله مشترک روز گذشته در رسانه‌های داخلی ازجمله خبرگزاری‌های داخلی و شبکه اجتماعی همانند توییتر و تلگرام بازتاب‌های زیادی داشت و رسانه‌هایی مانند ایرنا، مهر، ایسنا، شفقنا، برنا، پانا، خبرآنلاین و... به انتشار این سرمقاله پرداخته و آن را حرکتی مثبت از سوی تعدادی از روزنامه‌های سراسری کشورمان دانستند. شهریار شمس مستوفی، سردبیر روزنامه همشهری درباره انتشار این سرمقاله مشترک به ایرنا گفت: از زمان روی کارآمدن ترامپ، رسانه‌ها بیشترین انتقادها را از او داشته‌اند، این متن نیز به‌دلیل اینکه خواسته مشروعی را مطرح می‌کند بازتاب خواهد داشت. او در پاسخ به این پرسش که چرا این سرمقاله به جای مطبوعات و مدیران رسانه‌ها، خطاب به روزنامه‌نگاران است، تصریح کرد: در مطبوعات و رسانه‌ها روزنامه‌نگاران نقش اول را بازی می‌کنند و سردبیران خط‌مشی رسانه‌ها را تعیین می‌کنند و در این زمینه سرمایه‌گذاران چندان دخالتی ندارند؛ ما نیز چون روزنامه‌نگار بودیم از همکاران خود درخواست همکاری کردیم.

سردبیر همشهری در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه چرا در متن یادداشت به‌جای «عدالت»، بیشتر روی «آزادی» تأکید شده است، خاطرنشان کرد: سعی کردیم متن را با ادبیاتی تنظیم کنیم که آمریکا در سال‌های اخیر با دستاویز قرار دادن آن، دولت و مردم ایران را متهم کرده است. از سویی در کشورهای غربی بحث «لیبرالیسم» و آزادی مهم است؛ به همین جهت تصمیم گرفتیم متن را با ادبیاتی بنویسیم تا با فرهنگ همکارانمان در کشورهای غربی همخوانی داشته باشد.

همچنین محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی درخصوص ایده انتشار همزمان سرمقاله «دفاع از آزادی» در مطبوعات، گفت: هرکس می‌تواند هر تلاشی که به ذهنش می‌رسد انجام دهد. امیدوارم با کمک رسانه‌ها اینگونه اقدامات بازتاب مناسبی داشته باشد. وی به خبرآنلاین گفت: این سرمقاله کسانی را خطاب قرار داده است که به شکل حرفه‌ای کار روزنامه‌نگاری انجام می‌دهند، نه الزاما شبکه‌های اجتماعی یا سیاستمداران و...

جواد دلیری، سردبیر روزنامه ایران نیز درخصوص هدف انجام این کار در توییتر خود نوشته است: جمعی از سردبیران در جلسه‌ای تصمیم گرفتند؛ جامعه هدف روزنامه‌نگاران، جهان است و حتی ادبیات سرمقاله با زبان آنان و نه مخاطب ایرانی نوشته شده است. هدف، بیان غلط بودن تحریم بود و اینکه هدف تحریم‌ها ملت ایران است.

علاوه بر بازتاب‌های داخلی این سرمقاله در بین فعالان اجتماعی و روزنامه‌نگاران خارجی هم بازتاب‌هایی را به همراه داشت. علی هاشم، خبرنگار حوزه ایران در بی‌بی‌سی عربی در توییتی با اشاره به انتشار این سرمقاله عنوان کرده است: چندین روزنامه در ایران روزنامه‌نگاران مستقل و آگاه را در یک سرمقاله مورد خطاب قرار داده‌اند. او در رشته توییتی بخش‌هایی از این سرمقاله را هم منتشر کرده است. همچنین اسفندیار باتمان‌قلیچ، فعال حوزه سرمایه‌گذاری اروپا در ایران در توییتی نوشته است: سردبیران چند روزنامه در ایران به اندیشه‌های آزادی‌خواهانه اندیشمندانی چون توماس جفرسون، آبراهام لینکن، فرانسیسکو فوکویاما و... برای محکوم کردن دولت ترامپ استناد و عنوان کرده‌اند که اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا نقض ارزش‌های لیبرالی است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید