• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34327
+
-

مرغ سبز چیست و آن را از کجا بخریم؟

شیخ‌الرئیس و مرغ سبز

دستور غذایی برای طرفداران سبک زندگی پاک

شیخ‌الرئیس و مرغ سبز

نازنین فرهمند

این‌روزها وقتی از خانه بیرون می‌آییم، 2 نکته باید در خاطرمان باشد؛ اول اینکه ابوعلی‌سینا (شیخ‌الرئیس) مرد بزرگی بوده که نسخه‌هایش می‌تواند در دنیای مدرن هم معجزه کند و دوم اینکه «خودمراقبتی» یکی از اصول مهم در سبک زندگی پاک است. بنابراین طب سنتی و جوشانده‌ها و بخور و نخورهایش را جدی بگیرید و برای نکته دوم هم تلاش کنید به لحاظ سبک تغذیه (حداقل!)، به دوره بوعلی‌سینا نزدیک باشید! اصلا هم کار دشواری نیست؛ مثلا از مرغ شروع کنیم (همین مرغی که در بسیاری از وعده‌های غذایی ما وسط سفره سبز می‌شود)؛ مرغ خواستید بخرید، حتما مرغ‌سبز بخرید.

مرغ سبز چه موجودی است؟

مرغ‌های سبز، هیچ نوع آنتی‌بیوتیکی دریافت نمی‌کنند. این مرغ‌ها در طول دوره پرورش، ۳ بار به وسیله سازمان دامپزشکی کشور آزمایش می‌شوند و اگر نتایج آزمایش‌ها نشان دهد در هر ۳نوبت بدنشان فاقد داروهای نامبرده بوده، مجوز عرضه به‌عنوان مرغ سبز را دریافت می‌کنند. اگر وجود هرگونه آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضدکوکسی‌دیوز در بدن این مرغ‌ها ثابت شود، دیگر نشان مرغ سبز برای فروش به آنها داده نمی‌شود. هم‌اکنون، حدود 6سال است که مرغداری‌های ایران در حال تولید و پرورش مرغ‌های سبز و عرضه آنها هستند.

مرغ سبز از کجا بخریم؟

حجم تولید و عرضه مرغ‌های سبز به اندازه‌ای است که می‌توانید آنها را از بیشتر میادین میوه و تره‌بار تهیه کنید. ضمن اینکه فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای و بعضی مرغ‌فروشی‌های سطح شهر هم مرغ سبز را عرضه می‌کنند. به علاوه، براساس آخرین آمار اعلام‌شده به وسیله سازمان دامپزشکی، هم‌اکنون این مرغ‌ها جز تهران در بیش از ۱۶‌استان ایران هم توزیع می‌شوند.

چرا باید مرغ‌سبز بخوریم؟

متأسفانه بسیاری از مرغدارها، دوره منع مصرف بعد از تجویز دارو را در مورد استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها هنگام پرورش مرغ‌هایشان رعایت نمی‌کنند و گاهی تا روزهای آخر هم به مرغ‌ها دارو می‌دهند اما این دارو از طریق مصرف مرغ‌ها، وارد بدن مصرف‌کننده می‌شود و مقاومت دارویی در بدن ایجاد می‌کند. با ایجاد مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک‌ها، ممکن است بدن هنگام مواجهه با بیماری‌ها، دیگر به آنتی‌بیوتیک‌های ساده جواب ندهد و فرد مجبور به استفاده از داروهای قوی‌تر شود. در بعضی از مرغداری‌ها از آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز استفاده می‌شود. بعضی از این آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز حتی می‌توانند باعث متوقف‌شدن فعالیت مغزاستخوان شوند و کم‌خونی‌های کشنده ایجاد کنند. حتی عده‌ای از متخصصان معتقدند که چنین داروهایی می‌توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌ هم بشوند. همین دلایل کافی نیست که مرغ‌های معمولی را از سبد خرید تبعید کنید و بروید دنبال آشپزی با مرغ سبز؟ مرغ‌های سبز بدون آنتی‌بیوتیک به سن خورده‌شدن می‌رسند و همین نکته باعث می‌شود حتی خوشمزه‌تر هم باشند؛ درست عین مرغ‌هایی که زمان بوعلی‌سینا در طبیعت می‌گشتند و نان منقار خودشان را می‌خوردند!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید