• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34291
+
-

روز بدون خودرو در همشهری

امروز خبرنگاران و کارکنان بزرگ‌ترین رسانه مطبوعاتی کشور 12کیلوگرم از آلودگی هوای روزانه تهران کم می‌کنند

گزارش
روز بدون خودرو در همشهری

سید محمد فخار | خبر‌نگار

امروز بزرگ‌ترین رسانه مطبوعاتی کشور با همه پیاده‌های کشور همراهی می‌کند تا وعده‌ای دیگر از کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو اجرا شود. امروز بیش از 700نفر از کارکنان روزنامه همشهری به صورت خودجوش با حمل‌ونقل عمومی تردد می‌کنند تا پس از سال‌ها نوشتن در این‌باره، خبرنگاران نیز همراه این جریان بزرگ محیط‌زیستی کشور شوند.

همراه با دلسوزان محیط‌زیست

سه‌شنبه‌های بدون خودرو ایده‌ای برای حذف تردد وسایل نقلیه از شهرهای کشور است که اگرچه راه‌حلی سلبی به‌نظر می‌رسد اما برای وضعیت موجود کشور موفقیت به همراه دارد. وسایل نقلیه طبق دقیق‌ترین پایش‌های کارشناسی عامل 80درصد آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ کشور هستند و کیفیت پایین آنها موجب شده بهره‌گیری از بنزین و گازوییل یورو4 نیز نتواند این وسایل را از حلقه آلوده کردن شهرها بازدارد. بدین‌ترتیب طرح‌هایی نظیر طرح کاهش، طرح ترافیک و زوج و فرد و کنترل‌های مقطعی پلیس همه برای کاهش حجم ترددهای شهری سیاستگذاری و پایه‌ریزی شده است. کمپین ملی «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» سال1394 توسط چند جوان اراکی پایه‌ریزی شد و با همراهی مردم و دلسوزان محیط‌زیست، امروز بزرگ‌ترین کمپین کشور علیه خودروهای آلاینده است و خبرنگاران همشهری نیز با اقدام نمادین خود در این کمپین شرکت می‌کنند.

مگر چقدر تأثیر دارد؟

سه‌شنبه بدون خودرو در موسسه همشهری اگرچه برای کارکنان یکی از میلیون‌ها ساختمان تهران اجرایی شده اما اقدامی نمادین است که به اندازه خود بر هوای این شهر مؤثر است. هر روز حدود 200نفر (یک‌سوم) از کارکنان موسسه همشهری با خودرو تردد می‌کنند که بیشتر خودروهای آنان استاندارد یورو4دارد. بدین‌ترتیب وسایل نقلیه آنها هر روز 3240گرم آلودگی وارد هوای شهر می‌کند. کارکنان همشهری همچنین حدود 40موتورسیکلت دارند که روزانه 9کیلوگرم آلودگی تولید می‌کنند. بدین‌ترتیب با برگزاری یک روز بدون خودرو در این مؤسسه 12.2کیلوگرم از آلودگی هوای روزانه شهر تهران کم می‌شود. در دیگر سو هر انسان بالغ هر روز 23000بار نفس می‌کشد و روز بدون خودرو در همشهری موجب می‌شود 16.1میلیون تنفس روزانه شهروندان تهرانی، تمیز‌تر از هر روز باشد. از طرفی ساختمان مرکزی مؤسسه همشهری در تقاطع بزرگراه‌های چمران و مدرس و خیابان ولیعصر قرار دارد که یکی از پرتردد‌ترین معابر شهری است و حدود 500سفر رفت و برگشت شهری از این تقاطع کاسته می‌شود تا همین اندازه هم برای کاهش ترافیک شهری مؤثر باشد.

رویای شهر بدون خودرو



چندی پیش شهرهای پاریس، بروکسل و آمستردام یک روز سراسر بدون خودرو را تجربه کردند. در این روز معابر شهر صحنه تردد خیره کننده دوچرخه‌ها، اسکیت‌ها و کالسکه‌های خردسالان شد. قریب به اتفاق مردم شهر در این روز به خیابان ها آمدند و قدم زدند و آسوده از تقاطع‌ها گذشتند. شاید برای تهرانی که برخی شهروندان آن با خودرو بیش از 200 کیلومتر را در روز می‌پیمایند و خودرو برایشان حکم نان شب را داشته باشد، عملی نباشد و نیاز به اصلاح زیر‌ساخت‌های بسیاری باشد اما اگر یک روز در کل این شهر 740کیلومتر مربعی وسیله نقلیه‌ای تردد نشود، 1800 تا 2هزار تن ذرات و گازهای آلاینده کمتر وارد هوای تهران می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید