• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34265
+
-

صعود 25هزار میلیارد تومانی بورس

پس از 2هفته نزول، دیروز بازار سهام به تعادل بازگشت

پس از 2هفته نزول سنگین دیروز بازار سهام 3.3درصد رشد کرد و 25هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های بورس اضافه شد.

به گزارش همشهری، از 15روز پیش که نزول بورس آغاز شد دست‌کم 100هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس و فرابورس کاسته شد، با این حال این نزول بعد از آن اتفاق افتاد که ارزش کل بازار سهام در یک دوره پرشتاب 300هزار میلیارد تومان افزایش یافته بود. همین رویه افراطی که شاخص‌های بورس ناگهان در جریان یک صعود پر شتاب با نزول مواجه شدند به شایعات درباره دلایل نزول بورس دامن زد؛ به‌طوری که در این مدت فضای اتهام علیه برخی سهامداران حقوقی بزرگ داغ شد و حتی کار به اعتراض در تالار حافظ هم رسید اما تحلیلگران بر این باورند که بورس سیر طبیعی خود را طی می‌کند و بازار سهام در حال اصلاح رویه صعودی خود است و بعد از پایان دوره نزول دور تازه صعود قیمت‌ها آغاز خواهد شد که تا سال98 و شاید 1399 ادامه یابد.

با این استدلال کارشناسان می‌گویند هم‌اکنون بازار سهام بهترین محل برای سرمایه‌گذاری است زیرا دوره صعود در بازار‌های طلا و ارز به پایان رسیده است. مطابق سنت گذشته دور‌ه‌های صعود بورس پس از یک وقفه زمانی بعد از صعود قیمت‌ها در بازار طلا، ارز و مسکن اتفاق می‌افتد. آمارها نشان می‌دهد قیمت طلا و ارز در یک دوره یکساله بیش از 200درصد رشد کرده و اکنون دوره رشد آن به پایان رسیده است. در چنین شرایطی دیروز و بعد از دو هفته نزول از شتاب نزول قیمت‌ها در بورس که از آن به دوره اصلاح تعبیر می‌شود کم شد و سهام بسیاری از شرکت‌ها رویه صعود را از سر گرفتند به‌طوری که پایان مبادلات دیروز شاخص بورس تهران 3.3درصد و شاخص فرابورس 3.5درصد رشد کرد. دیروز همچنین 25هزارو400‌میلیارد تومان به ارزش بازار سهام(بورس تهران و فرابورس) اضافه شد و ارزش کل بازار سهام به 797هزار و 600میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات دیروز بیشترین حجم معاملات در بازارهای بورس و فرابورس به گروه فلزات اساسی اختصاص یافت و این گروه جمعا 14.37درصد از کل معاملات را به‌خود اختصاص داد. دیروز همچنین سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ که در چند هفته گذشته مدام نزول کرده بودند با صعود مواجه شد و تحت‌تأثیر خبر آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو 12درصد از کل معاملات بازار سهام را به‌خود اختصاص داد. به‌نظر می‌رسد انتشار خبر احتمال آزادسازی قیمت خودرو که می‌تواند به افزایش درآمد شرکت‌های بزرگ این گروه یعنی ایران‌خودرو و سایپا منجر شود، موجبات افزایش توجه سرمایه‌گذاران را به سهام خودروسازان فراهم آورده است. در مبادلات دیروز همچنین 10درصد از معاملات کل بازار سهام به سهام بانک‌ها اختصاص یافت.  در همین رابطه، مهدی ساسانی یک تحلیلگر بازار سهام در کانال تلگرامش درباره معاملات روز گذشته بورس نوشت: نیم ساعت پایانی بازار دیروز یکی از بهترین دوره‌های معاملاتی در دو هفته گذشته بود زیرا از اکثر سهام بازار حمایت‌های خوبی انجام شد و مقدار تقاضا برای خرید سهام افزایش یافت. او تأکید کرد: ادامه این رویه می‌تواند برای روزهای بعد به‌مراتب جو بهتری را در بازار سرمایه فراهم کند. مهرداد پایدار دیگر تحلیلگر بازار سهام هم پیش‌بینی کرد شاخص بورس در میان‌مدت به سمت 240هزار واحد صعود کند و گفت: اصلاحات بخشی از روند معاملات است و دوره‌ای است که باید در بورس طی شود. او افزود: دوره‌های نزول بهترین زمان برای خرید سهام شرکت‌هایی است که از پتانسیل سودآوری مناسبی برخوردارند.





 علیرضا عسگری مارانی، کارشناس بازار سرمایه:


بازار سهام در نیمه دوم سال از منظر محورهای بنیادی بسیار موفق است. در نیمه نخست سال، اتفاقات بسیار مهمی در اقتصاد کشور رخ داد که اثر مثبتی بر عملکرد شرکت‌ها و گزارش‌های آنها گذاشت؛ از موضوع سیاست‌های ارزی تا نحوه قیمت‌گذاری بر کالاهای پایه، هرکدام بر روند بازار اثر داشت. بررسی روند فعالیت بسیاری از شرکت‌ها نشان می‌دهد، در 6ماهه دوم سال شاهد گزارش‌های باکیفیت‌تری نسبت به قبل هستیم. گزارش‌های 6ماهه ابتدایی سال، بسیار درخشان است که بخشی از این رشد قیمتی مربوط به جو روانی حاکم بر بازار و رشد همگن صنایع مختلف بود. در نیمه اول سال اثر ریسک نوسان قیمت در بازار ارز و تحریم‌ها به خوبی مشاهده شد. با این حال به ثبات رسیدن بخش زیادی از سیاست‌های ارزی دولت طی چند هفته اخیر و تعاملات کشورهای اروپایی برای همکاری تجاری با ایران، ریسک‌های سیستماتیک وارد شده از این سمت را تا حد قابل توجهی کاهش داده است.


علی اصغرزاده صادق، مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه:


یکی از مزیت‌های اصلی تولید در کشور ما بخش نفت و پتروشیمی است. با وجود پیش‌بینی‌های بانک‌های جهانی مبنی بر افزایش قیمت نفت به بیش از 100دلار به‌دلیل ریسک عدم‌حضور نفت ایران در بازار، می‌توان به رونق این صنعت با توجه به افزایش قیمت امیدوار بود. درست است که تحریم‌های غرب موجب توقف عرضه نفت ایران به برخی از بازارهای جهانی شده اما با وجود افزایش قیمت طلای سیاه، معاملات نفت با همین مشتریان فعلی نیز می‌تواند منفعتی ایجاد کند که درصورت غیبت نفت ایران در بازارهای جهانی همپوشانی داشته باشد. 70درصد بازار سهام ما وابسته به بازار مواد خام است و به همین دلیل رونق بازار مواد خام می‌تواند اثرات مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد. در عین حال، شرکت‌های صادرات‌محور رشد خوبی در این مدت داشته‌اند که انتظار می‌رود این رشد تداوم داشته باشد. در کنار این صنایع، سایر گروه‌ها مانند ساختمانی‌ها، خودرو و بانکی‌ها هم آینده خوبی دارند. در عین حال، تأثیر الحاق به FATF و ایجاد ارتباط مالی و بین‌المللی با بانک‌های جهانی و اروپایی و ایجاد درآمدهای ارزی در بانک‌ها باعث ایجاد شرایط مساعد برای این صنایع می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید