• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3426
+
-

آثار تغییر اقلیم بر احیای دریاچه ارومیه

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: تغییر اقلیم، تدبیر مدیریتی و مشکلات اقتصادی از عوامل تأثیرگذار در روند اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه است.

به گزارش مهر، تقی کهوریان افزود: در بررسی‌های انجام گرفته از آخرین وضعیت پروژه‌ها و عوامل اثرگذار در آن ۳عامل تغییرات اقلیمی و تدابیر مدیریتی به همراه مشکلات اقتصادی در تأمین منابع اعتباری عنوان شده است که باید با حسن تدبیر و پرهیز از اسراف در بهره‌برداری از منابع آب استان تصمیم‌گیری‌های لازم برای پیشبرد برنامه‌ها و طرح‌ها اتخاذ شود.

وی از عوامل اقلیمی به کاهش شدید میانگین بارش‌ها در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی در سال آبی ۹۶-۹۵ در مقایسه با آمار بلندمدت بارش‌ها به همراه افزایش 2.7درجه دمای هوا و افزایش میزان تبخیر آب اشاره کرد و اظهار داشت: از ۲۷راهکار مصوب ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه ۱۲راهکار در افزایش تراز دریاچه ارومیه تأثیر مستقیم دارد که باید با اهتمام مسئولان اجرایی در سطح ملی و استانی به سرانجام برسند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ممنوعیت توسعه اراضی کشاورزی، ممنوعیت برداشت غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی، کنترل سطح زیرکشت چغندرقند و جلوگیری از خروج چغندر تولیدی به سایر استان‌ها و ساماندهی برداشت از منابع آبی در حوضه دریاچه را ازجمله این طرح‌ها عنوان کرد.

 

کاهش بی‌سابقه بارندگی در حوضه ارومیه

مسعود تجریشی، مدیرتلفیق و برنامه‌ریزی ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه کاهش بارندگی در حوضه دریاچه ارومیه در 67سال اخیر بی‌سابقه است، گفت: هم‌اکنون یک میلیارد مترمکعب آب در بستر دریاچه وجود دارد که معادل 35درصد بستر دریاچه را پوشانده است.

(سازمان حفاظت محیط‌زیست)

این خبر را به اشتراک بگذارید