• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34230
+
-

کوتاه‌قامتان بلند همت

کوتاه‌قامتان بلند همت

وقتی بچه بودیم پدر و مادرها گیر می‌دادند که فوتبال بازی نکنیم قدمان کوتاه می‌شود. معمولا بازیکنان ریزنقش تاثیرگذاری بیشتری در فوتبال داشتند تا اینکه نسل بازیکنان بلندقامت مثل علی دایی و زلاتان و پیتر کراوچ و دیگران از راه رسید. حالا فوتبال دوباره به سمت کوتاه قامتان چرخیده است. بارسلونا نمونه خوبی است. پیکه و ترشتگن و بوسکتس را که کنار بگذاریم بیشتر بازیکنان این تیم در قد و قواره‌های مسی هستند؛ ژاوی، اینیستا، آلبا و..‌.حالا نمونه جالبی در تیم ملی ایتالیا داریم؛ 2 بازیکن با قد زیر 165سانتیمتر.

نمونه‌اش همین اینسینیه (گلزن ناپولی) که فقط 163سانتیمتر قد دارد؛ یعنی 7سانت کوتاه‌تر از مسی و 2 سانت کوتاه‌تر از مارادونای کبیر. به گفته خودش در نوجوانی به‌خاطر قدش می‌خواسته فوتبال را کنار بگذارد. او نمی‌دانست در NBA و در بهترین تیم‌های والیبال و بسکتبال جهان هم بازیکن 160سانتی داریم؛ چه برسد به فوتبال. او حتی از متئو والبوئنا هم کوتاه‌تر است؛بازیکن سابق تیم ملی فرانسه و همان کسی که بنزما با در دست داشتن فیلمی خصوصی از او در پرونده اخاذی از این بازیکن نقش داشت.

معمولا در مراسم ابتدای بازی خردسالانی با لباس تیم مقابل در برابر بازیکنان هر تیمی قرار می‌گیرند اما قامت یک متر و 63 سانتیمتری اینسینیه باعث شده در بسیاری از موارد همین افراد در مقابل وی قرار گرفته. وقتی ناپولی وارد زمین می‌شود از دور انگار این تیم ده نفره است تا این‌که اینسینیه هم بعد از بقیه بازیکنان وارد می‌شود. در ترکیب ایتالیا وراتی هم به‌زور قدش به 165سانتیمتر می‌رسد. بازیکنان کوتاه دیگری هم در آخرین ترکیب ایتالیا حضور داشتند که به‌زور قدشان به 172 یا 173 می‌رسید؛ بازیکنانی نظیر فلورنتزی و از او کوتاه‌تر بارلا. 

اما اینسینیه و بازیکنانی که از آنها یاد شد کوتاه‌ترین فوتبالیست‌های حال حاضر جهان نیستند. ما حتی بازیکنانی زیر 160سانت هم داریم. التون خوسه خاویر گومس، هافبک هجومی برزیلی حال حاضر تیم القادسیه عربستان با یک متر و 54سانتیمتر قد در این زمینه رکورددار است. او با همین جثه ریزه فصل قبل 11گل زد. دانیل ویالوا که در جام جهانی زیر 17سال عضو تیم ملی آرژانتین بود، با 21سال و 155سانتیمتر قد در جدول قدبلندترین بازیکنان فوتبال از آخر در رده دوم جای دارد. مارسین گاروش- بازیکن لهستانی تیم مایدس لگنیتسا- هم همین‌قدی است. یک بازیکن همین‌قدی دیگر هم داشتیم که در سال2009 در بازی دوستانه تیم ملی قطر با میلان و روبه‌روی دیوید بکام از فوتبال خداحافظی کرد؛ جفال راشد الکواری، کاپیتان قطر و السد. بقیه بازیکنان حداقل 160سانتیمتر به بالا هستند که روی باروش و برخی بازیکنان سرشناس دیگر هم بین آنها دیده می‌شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید