• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34177
+
-

زادروز

فریدریش ویلهلم نیچه، فیلسوف مشهور آلمانی آثارش در زمان حیاتش و پس از آن تأثیرات بسیار جدی بر جنبش‌های فلسفی، ادبی، فرهنگی و سیاسی قرن بیستم گذاشت. آثار مکتوب و منتشرشده نیچه نشان می‌دهد که حیات خلاق او بین سال‌های ۱۸۷۲ تا ۱۸۸۸ بوده ‌است. نیچه، شوریده‌سری است که در شوریدگی و آفرینشگری‌اش کم‌مانند است. نیچه همچون سقراط به زایش و زایندگی اشتیاق وافر داشت، چون او بیش از آنکه به تولید اندیشه یا ایده‌پردازی دست یازد، در پی آن بود که اندیشیدن را مورد توجه قرار دهد. از این‌روست که اگر فلسفه از نگاه نیچه تعریف شود چیزی نخواهد بود مگر اینکه؛ «فلسفه عبارت است از آفریدن ارزش‌های نو.»

نیچه طی یک دهه در انزوا از جامعه زندگی کرد و در این دوران موفق شد کتاب‌های زیادی تألیف کند. کتاب چنین گفت زرتشت او در 4قسمت منتشر شد و بعد از آن کتاب‌های فراسوی نیک و بد (۱۸۸۶) و تبارشناسی اخلاق (۱۸۸۷) منتشر شدند.

آخرین سال از دهه خلاقیت زندگی فریدریش بسیار پربار بود و کتاب‌های سرگذشت وانگر، غروب بتان، نیچه علیه وانگر، اینک انسان در این زمان تهیه شدند که اکثر این کتاب‌ها در زمان حیات نیچه منتشر نشدند و بعد از مرگش انتشار یافتند.
نیچه سال1900 در 56سالگی درگذشت.



فریدریش ویلهلم نیچه (به آلمانی: Friedrich Wilhelm Nietzsche) زاده ۱۵اکتبر۱۸۴۴- درگذشته ۲۵آگوست۱۹۰۰

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :