• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34161
+
-

چه کالاهایی به‌صورت مستقیم از آمریکا به ایران وارد می‌شوند؟

آمریکا اینجا، آمریکا آنجا آمریکا همه‌جا

درباره پرمخاطب‌ترین محصولات آمریکایی در ایران

بازار
آمریکا اینجا، آمریکا آنجا آمریکا همه‌جا

آوین آزادی 

مولد ماهی قزل‌آلا، پوسته یاتاق، مبل چوبی و مواد اولیه دندان‌سازی‌، محبوب‌ترین محصولات آمریکایی در ایران هستند؛ محصولاتی که گمرک ایران آنها را به رسمیت می‌شناسد و مرجع آنها را ایالات متحده آمریکا می‌داند؛ البته اگر محصولات محبوب اپل را که با واسطه به ایران می‌رسند، کنار بگذاریم و صرفا آمار واردات مستقیم و رسمی از آمریکا را مبنا قرار دهیم.

ایران سال‌هاست که با همه اما و اگرها با آمریکا مراوده تجاری دارد. در 4‌ماه نخست سال‌جاری اسپرم‌گاو، تخم سبزیجات، کاغذ صافی، لوله و شیلنگ، درزبند، بذر ذرت و کود شیمیایی در صدر واردات مستقیم از آمریکا قرار داشتند. گفتنی است فهرست کالاهای عجیب و غریبی که از آمریکا وارد می‌کنیم هر سال تبدیل به یکی از پربازدیدترین خبرهای رسانه‌ها می‌شود. کالاهایی که برخی از آنها در سال‌جاری مشمول قانون ممنوعیت واردات غیرضروری‌ها شدند.

واردات از آمریکا سه‌برابر شد 

واردات مستقیم کالا‌های آمریکایی در سالی که گذشت به لحاظ وزنی، 3برابر شد. در فروردین‌ماه سال95، 797تن کالا به ارزش 3میلیون دلار از آمریکا وارد ایران شده بود که در فروردین سال96 به 2هزار و 514تن کالا به ارزش 5/7میلیون دلار رسید و رشد 215درصدی داشت.
براساس گزارش گمرک ایران، واردات کالا‌های آمریکایی در فروردین96 در مقایسه با فروردین95، از لحاظ ارزش دلاری هم 5/2برابر شده و 149درصد افزایش پیدا کرده است.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد 

اسپرم‌گاو یکی از عجیب‌ترین محصولات وارداتی از آمریکا به ایران است که بیشترین حجم از کالاهای وارداتی را به‌خود اختصاص داده. مولد ماهی قزل‌آلا، تخم سبزیجات، مکمل غذایی، خوراک آماده آبزیان، نخ جراحی و لوازم دندانسازی، پروتز دندان و حتی ضدعفونی کننده‌های مختلف را از آمریکا وارد می‌کنیم.

آب پنیر و بذر ذرت هم از آن دسته اقلام مناقشه‌برانگیزی هستند که در فهرست واردات آمریکا به ایران وجود دارند. داروهای انسانی و حیوانی، انواع وسایل آزمایشگاهی، روغن‌های نفتی، ترموستات خودرو، چاقوی مخصوص جراحی چشم، چسب، دریچه قلب، ماشین‌آلات حفاری، اعضای مصنوعی بدن، ظرف نمونه‌گیری خون، مرکب چاپ، شیلنگ، لوله‌، تلمبه‌های سوخت و... هم دیگر اقلامی هستند که از آمریکا هر ساله در حجم قابل‌توجهی به ایران می‌رسند.

گوشی آمریکایی؛ محبوب بلامنازع ایرانی‌ها 

در کنار واردات مستقیم کالاهای عجیب و غریب از آمریکا، دانه‌درشت‌هایی قرار دارند که همه ما با آنها سر و کار داریم. مهم‌ترین و محبوب‌ترین محصول آمریکایی در دست ایرانی‌ها، گوشی اپل است. اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در آخرین گفته‌های خود اعلام کرده که 9درصد گوشی‌ها در بازار ایران آمریکایی و با برند اپل هستند که البته از چین و به‌طور غیرمستقیم به ایران می‌رسند.

سالانه 10تا 12میلیون دستگاه تلفن همراه در بازار ایران فروخته می‌شود که حدود یک میلیون دستگاه آن برند اپل است که شامل دستگاه‌های وارداتی و دستگاه‌های دست دوم موجود در بازار می‌شود.

پس از اجرای طرح رجیستری، میزان واردات قانونی و رسمی گوشی‌های آمریکایی جهش پیدا کرد. براساس آماری که محمدجواد آذری‌جهرمی سال گذشته اعلام کرد، در بازه زمانی فروردین‌ماه تا آذر سال 96بیش از 115هزار گوشی آیفون به ایران وارد شد که بر میزان محبوبیت این برند آمریکایی در ایران صحه می‌گذارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید