• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34126
+
-

بازگشت قیمت دلار به زیر 14هزار تومان

همزمان با تداوم سیاست جدید بانک مرکزی برای کنترل نوسان‌های ارزی، دیروز قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد به زیر مرز 14هزار تومان نزول کرد.

 به گزارش همشهری، قیمت هر دلار آمریکا در طول روزهای گذشته در مرزهای فراتر از 14هزار تومان مقاومت کرده بود. پیش‌بینی می‌شود تحت‌تأثیر اعمال سیاست‌های جدید بانک مرکزی نرخ دلار آمریکا در روز‌های آینده در محدوده کانال جدید به ثبات برسد. مطابق مستندات موجود، بانک مرکزی در طول 2هفته گذشته از طریق صرافی‌ها به‌ویژه صرافی بانک ملی به‌عنوان بازوی اجرایی خود برای ایجاد تعادل در بازار تلاش کرده و عمدتا به گفته دبیرکل کانون صرافان به‌عنوان یک بازیگر و نه بازارساز، وارد بازار ارز شده است. همین تغییر رویه موجب شده کانال‌های مقاومت بر سر راه نزول نرخ دلار شکسته شود.

کارشناسان بازار ارز به همشهری گفته‌اند با کاهش قیمت دلار به کمتر از 13هزار تومان، این احتمال وجود دارد که قیمت هر دلار آمریکا در میان‌مدت در مرز 11هزار و 700تومان ثابت شود.

فعالان بازار ارز معتقدند هنوز خط‌های مقاومت جدی در برابر نزول قیمت دلار شکسته نشده و برای ایجاد تعادل در بازار، بانک مرکزی به اقدامات بیشتری نیاز دارد. تحلیلگران می‌گویند گسترش سامانه معاملات بازار ثانویه ارز یا همان سامانه نیما مهم‌ترین ابزار کارآمد بانک مرکزی برای ایجاد تعادل در بازار است. این سامانه که نوعی بورس مبادلات ارزی است عرضه و تقاضای ارز را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد و زمینه کشف قیمت واقعی را فراهم می‌کند.

 بر اساس تکالیف دولت و بانک مرکزی شرکت‌های صادر‌کننده، طرف عرضه و شرکت‌های وارد‌کننده، طرف تقاضای این بازار را تشکیل می‌دهند؛ در نتیجه کشف قیمت واقعی در این بازار می‌تواند مبنای تعیین قیمت در بازار آزاد باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید