• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34118
+
-

شهرداری تنهاست

ساماندهی معتادان، کارتن‌‌خواب‌ها و کودکان کار نیازمند همکاری تمام ارگان‌ها با شهرداری است

محمد سرابی | خبر‌نگار

زمستان تنها فصل بی‌پناهی کارتن‌ خواب‌ها  و کودکان کار نیست. اما قطعا سخت‌ترین فصل است. هر سال زمستان که می‌رسد مسئله آسیب‌های اجتماعی و اقشار آسیب‌پذیر مورد توجه قرار می‌گیرند. شاید دلیل این اتفاق زمستان سخت چند سال پیش بود که سرمای زمستانی جان چند کارتن‌خواب را گرفت و جامعه را در بهت فرو برد. حالا با فرارسیدن فصل سرما دوباره آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

در تمام این سال‌ها شهرداری تهران تلاش گسترده‌ای برای راه‌اندازی گرمخانه‌ها کرده‌ است. مکان‌هایی که تنها می‌تواند جان افراد بی‌خانمان را نجات دهد، نه بیشتر. نهادها و سازمان‌های دیگر اما، همچنان توجه چندانی به وظایف‌شان نمی‌کنند. اما مجلس شورای اسلامی همواره این دغدغه را زنده نگه داشته است.
آنان از عملکرد نهادهای مرتبط انتقاد می‌کنند و در عین حال داریوش قنبری، معاون پارلمانی شهردار تهران معتقد است که «شهرداری تنها وظیفه جمع‌آوری افراد آسیب‌دیده اجتماعی را دارد و کشور نیازمند تشکیل یک کارگروه ویژه‌است.» با اینهمه جای خالی دیگر نهادها همچنان پررنگ است.

40هزار کارتن‌خواب



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برای کارتن‌خواب‌ها در شهر تهران 10برابر متوسط شهر‌های کشور هزینه می‌شود بنابر این استعداد بالقوه‌ای برای پناه آوردن فقرا به این شهر به‌وجود می‌آید، چرا که ممکن است خیابان اینجا از خانه آنها آبادتر و گرم‌تر باشد، تا زمانی که به روستا‌ها رسیدگی نشود، معضل کارتن‌خوابی در تهران که میزبان بیش از 40هزار کارتن‌خواب است، حل نمی‌شود.«علیرضا محجوب» با اشاره به اینکه بیش از 70درصد از کارتن‌خواب‌ها را معتادان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: تمامی این افراد زمانی به گرمخانه مراجعه می‌کنند که می‌خواهند از حمام و غذای‌گرم استفاده کنند و بیش از این میلی به این نظم ندارند بنابر این ساماندهی آنها بسیار سخت است. متأسفانه سازمان‌های متولی همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) با شهرداری همراهی نمی‌کنند، از طرف دیگر با بیمار نامیدن افراد معتاد فقط عدم‌برخورد خود را توجیه و به توسعه و رشد کارتن‌خوابی و اعتیاد کمک می‌کنیم.

ظرفیت گرمخانه‌ها



نایب‌رئیس فراکسیون مبارزه با جرائم و آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز درباره وضعیت گرمخانه‌های شهر تهران با توجه به فرارسیدن فصل سرما گفت: با فرا رسیدن فصل سرما مشکلات متعددی گریبانگیر کارتن‌خواب‌ها می‌شود، متولیان مربوطه نیز به گرمخانه‌ها و کمپ‌های ترک اعتیاد هشدار داده بودند تا امکانات خودشان را در اختیار این افراد قرار بدهند.

«طیبه سیاوشی» اظهار کرد: اما متأسفانه این مکان‌ها ظرفیت پذیرش همه افرادی که در خیابان‌ها هستند را ندارند.

او بیان کرد: متأسفانه بسیاری از کارتن‌خواب‌ها برای استفاده از امکانات گرمخانه‌های موجود در تهران به این شهر مهاجرت کرده و باعث افزایش تعداد این افراد در پایتخت می‌شوند.  بخشی از این افراد نیز زنان هستند و از روی ناچاری به خیابان‌ها روی آورده‌اند.

تکدیگری کودکان



عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس درباره کودکان کار و خیابان هم گفت: بی‌تردید کودکانی که ناآگاهانه و مظلومانه درگیر تکدیگری شده‌اند باید در اولویت برنامه ساماندهی متکدیان توسط شهرداری قرار بگیرند. «زهرا ساعی» اظهار کرد: البته در کلانشهر تهران به‌دلیل جمعیت بالا و مهاجرت‌پذیر بودن به سختی می‌توان تمام متکدیان را ساماندهی کرد، بنابراین تحقق آن در گرو تدوین برنامه‌ای مدون که در بازه زمانی طولانی‌مدت اجرا شود، امکان‌پذیر است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی افزود: تبریز ازجمله کلانشهرهایی است که به شهر بدون متکدی شهرت دارد و این امر نیز در پی همکاری تیمی بین دستگاه‌ها و خیرین محقق شد، تاجایی که در این شهر کودک کار و متکدی وجود ندارد و افراد کم‌درآمد هم تنها در بخش‌هایی از شهر اقدام به فروش برخی لوازم می‌کنند، بنابراین روش مسئولان آن می‌تواند الگوی خوبی برای شهرداری تهران باشد.

همکاری دستگاه‌های مختلف



معاون پارلمانی شهردار تهران، تحقق وعده شهردار تهران در مورد تعیین وضعیت متکدیان را تنها در قالب جمع‌آوری آنها امکانپذیر دانست و تأکید کرد که ساماندهی آنها به تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از دستگاه‌های مختلف نیاز دارد.

«داریوش قنبری» برای تحقق وعده شهردار تهران مبنی بر ساماندهی متکدیان پایتخت تا شهریورماه سال 98، گفت: ساماندهی تمام متکدیان شهر نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها با شهرداری است، کما اینکه دولت باید در این زمینه اقدامات خاصی را انجام دهد، ضمن اینکه تعدادی از متکدیان زنان سرپرست‌خانوار یا بدسرپرست هستند که بهزیستی متولی حمایت از این قشر است و باید در این رابطه به شهرداری کمک کند، همچنین تعدادی از متکدیان نیز خارجی هستند که قطعا وزارت امور خارجه، اداره اتباع خارجی وزارت کشور و نیروی انتظامی باید برای ساماندهی آنها وارد شوند تا این افراد به کشورهای خود بازگردانده شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :