• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34055
+
-

فوقِ فوقِ سنگین!

فوقِ فوقِ سنگین!

ایران بعد از 8 سال دوباره در المپیک جوانان طلا گرفت. بهادر مولایی می‌گوید علیرضا یوسفی برای تکرار این مدال در بزرگسالان باید مراقب وزنش باشد. او با 15سال سن 160کیلوگرم وزن دارد.

علیرضا یوسفی با وزنه‌هایی که در بوینس‌آیرس زده، لقب قوی‌ترین مرد جوان جهان را گرفته؛ مردی که فقط 15سال سن دارد. دیروز صبح در المپیک جوانان، یوسفی در دسته فوق‌سنگین روی صحنه رفت. در حرکت یک ضرت 162کیلو وزنه زد و دوم شد. اما او که در مسابقات آسیایی قهرمان نوجوانان شده بود، همه را به مدال طلای المپیک هم امیدوار کرده بود. این امیدواری‌ بی‌دلیل نبود. علیرضا در دو ضرب، جبران یک‌ضرب را کرد. 202کیلو را راحت بالای سر برد، 211کیلوگرم را هم بالای سر برد. او که در مقایسه با رقیب بلغاری‌اش سن‌و سال کمتری داشت، برای گرفتن مدال طلای دو ضرب و مجموع، وزنه 218کیلوگرمی را بالای سر برد. این در حالی بود که هریستوف بلغاری فقط توانسته بود وزنه 206کیلویی را مهار کند. هریستوف در یک ضرب 173کیلوگرم وزنه زده بود و علیرضا برای طلای مجموع مجبور بود وزنه‌های سنگین بلند کند اما به‌راحتی این کار را انجام داد و در مجموع یک کیلو بیشتر از هریستوف وزنه زد.

 این طلا برای علیرضا خیلی ارزش داشت، زانو زد و تخته را بوسید؛ «این لحظه شادترین لحظه زندگی من است. این مدال آینده و همه‌‌چیز من است». طلا علیرضا را به آینده امیدوار کرده، همانطور که طرفداران وزنه‌برداری را به داشتن یک چهره جدید در دسته فوق‌سنگین امیدوار کرده است. آیا علیرضا می‌تواند جانشین مناسبی برای ستاره‌های ایرانی در این دسته باشد؟ می‌تواند حسین رضازاده و بهداد سلیمی دیگری باشد؟ بهادر مولایی در گفت‌وگو با همشهری به این سؤال جواب می‌دهد؛ مولایی که خودش از چهره‌های فوق‌سنگین ایران بوده و از نوجوانی مدال‌های جهانی گرفته و به‌عنوان مربی 40روز در اردوی تیم ملی در کنار علیرضا بوده است. او درباره وزنه‌هایی که علیرضا زد، می‌گوید:«وزنه‌های خیلی خوبی زد. من به او و خانواده‌اش تبریک می‌گویم». دلیل این تعریف مولایی افزایش 7کیلو رکورد علیرضا است؛ «با اینکه در میدانی مثل المپیک وزنه زد ولی توانست 7کیلو بیشتر از رکوردهایی که در تمرینات داشت، وزنه بزند. این کار خیلی بزرگی است که علیرضا 15ساله در دومین حضورش در مسابقات بین‌المللی انجام داده. او وزنه‌بردار خیلی خوبی است. خیلی مهم است که او در اردوها با همه توان و تا آخرین لحظه تمرین می‌کند».

مولایی امیدوار است علیرضا در آینده وزنه‌بردار مطمئنی برای تیم ملی باشد؛«می‌تواند مدعی باشد. الان چند رقیب دارد ولی تا علیرضا به سن بزرگسالی برسد، فقط علی داوودی می‌تواند با او رقابت کند. هر دوی آنها می‌توانند مثل دوره‌ای که بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی و من با هم مدال می‌گرفتیم، با هم روی سکوهای جهانی و المپیک بروند».‌

علیرضا در یک ضرب 11کیلو از رقیب بلغاری عقب ماند، این می‌تواند ضعف باشد؛«علیرضا یک ضعف تکنیکی دارد، اینکه در یک ضرب موقع بلند کردن وزنه مکث کوچکی می‌کند. البته با توجه به سن پایین علیرضا این ضعف طبیعی است. او باید در گروه سنی نوجوانان وزنه بزند». اما مشکل اصلی که مولایی در علیرضا می‌بیند چیز دیگری است:«وزن علیرضا خیلی بالاست. الان حدود 160کیلو وزن دارد. در این سن او باید 135تا 140کیلو باشد. قدش هم 182سانتی‌متر است و این وزن برای قد او خوب نیست. کسی که می‌خواهد در بزرگسالان نتیجه بگیرد، حتما باید وزنش را پایین بیاورد چرا که بعد از 6، 5 سال بدنش استپ می‌کند و نمی‌تواند افزایش رکورد داشته باشد». 

این مدال در حالی در وزنه‌برداری به‌دست آمده است که در 2 دوره گذشته هیچ وزنه‌برداری از ایران روی سکو نرفته بود. علیرضا بعد از این مدال که آن را به خانواده‌اش تقدیم کرده، گفته که خودش را برای بازی‌های المپیک 2024 و 2028 آماده می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید