• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33793
+
-

عذرخواهی به‌خاطر مرگ گورخرها و ضرورت آسیب‌شناسی این ماجرا

اسدالله افلاکی/دبیر گروه زیست بوم

ماجرای 5گورخری که حین انتقال از پارک ملی توران به پارک ملی کویر براثر اهمال و ندانم‌کاری دست‌اندرکاران پروژه نقل‌وانتقال تلف شده بودند، با عذرخواهی رسمی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان وارد مرحله جدیدی شد.
براساس خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست منتشر کرده است، عباسعلی دامنگیر ، ضمن اظهار تأسف بابت تلف شدن 5 رأس گورخر در پروژه انتقال از پارک ملی توران به پارک ملی کویر، از مردم، دوستداران محیط‌زیست و مسئولان سازمان، رسما عذرخواهی و معاون محیط‌زیست طبیعی این استان را از سمتش عزل کرد. دامنگیر، هدف این پروژه را حفظ این گونه بومی ایران بیان کرد و افزود: یکی از دلایلی که این اتفاق ناگوار رخ داده قصور، کوتاهی و اشتباه پرسنل در این امر خطیر است و به همین دلیل معاونت محیط طبیعی استان، به‌عنوان مدیر پروژه، از سمتش عزل شد و با تمام کسانی که به‌طور مستقیم در جریان انتقال این گونه ارزشمند جانوری دخیل بوده و اشتباهات آنها برای این اداره محرز شده،  برخورد قاطع و قانونی می‌شود. مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان درحالی از عزل معاون محیط طبیعی خود به‌خاطر سهل‌انگاری در اجرای طرح انتقال گورها خبر می‌دهد که روزنامه همشهری، روز چهارشنبه، یازدهم مهرماه، گزارشی تحت عنوان«گورها را به جای احیا می‌کشند» منتشر کرد که به بررسی مرگ گورها از زوایای مختلف اختصاص داشت. معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، همان زمان اعلام کرد: «گرچه تلف شدن حیوانات در فرایند انتقال امری غیرطبیعی نیست اما تلف شدن گورها حین انتقال برای ما قابل‌قبول نیست و به همین‌خاطر به اتفاق متخصصان و دامپزشکان عازم منطقه هستم تا موضوع را از نزدیک بررسی کنم». 4 روز بعد همین مقام مسئول  اعلام کرد:« پروژه انتقال گورخرها به پارک ملی کویر70درصد موفقیت داشته است و ما خود را مکلف به پیگیری کوتاهی‌های احتمالی در این‌باره می‌دانیم.»‌اما شاه‌بیت گفته‌های این مقام مسئول این بود که « نباید با اعمال فشار بیش از اندازه، جسارت تصمیم‌گیری و انجام اقدامات مهم را از کارشناسان حیات وحش سلب کنیم.»
براساس همین گفته‌ها، 15مهرماه، مطلبی تحت عنوان«جسارت یا آزمون و خطا روی گورخرها» در همین صفحه منتشر شد و طی آن اعلام شد که سازمان محیط‌زیست بهتر است به جای طرح موضوعاتی از این قبیل، با صراحت و بدون هیچ اغماضی، اعضای تیم زنده‌گیری و دامپزشک مربوطه را با ذکر سوابق هریک از اعضای تیم معرفی کند. اکنون مدیرکل محیط زیست   سمنان با عزل معاون طبیعی خود از دوستداران حیات وحش و مسئولان سازمان محیط‌زیست عذرخواهی کرده است. این عذرخواهی گرچه گام مثبتی است اما برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه ضروری است اعضای تیم زنده‌گیری و انتقال معرفی و شیوه عملکرد آنها آسیب‌شناسی شود؛ ضمن آنکه عذرخواهی مدیرکل محیط‌زیست استان از مسئولان سازمان محیط‌زیست، به‌معنای سلب مسئولیت از مسئولان بلندپایه این سازمان در مرگ گورخرها نیست  و باید در این زمینه پاسخگو باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید