• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33789
+
-

عصبانیت آمریکا از هند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اقدام هند درباره خرید نفت از ایران را غیر مفید خواند

3 هفته مانده به اجرای تحریم آمریکا در قبال ایران، مقامات آمریکایی تحرکات تازه‌ای را برای متقاعد کردن شرکای تجاری و مالی ایران آغاز کرده‌اند. در این رابطه وزارت خزانه‌داری آمریکا توصیه‌نامه‌ای 19صفحه‌ای در رابطه با تجارت با ایران صادر و یکی از مقامات این وزارتخانه را برای چانه‌زنی با کشورهای مختلف روانه کرده است.

در این توصیه‌نامه ادعا شده که آمریکا باور دارد تهران برای حمایت از گروه‌های تروریستی، کمک‌رسانی به دولت سوریه، ارتقای سیستم‌های موشکی و نقض حقوق بشر، از سیستم مالی جهانی استفاده می‌کند.

این وزارتخانه امیدوار است که این توصیه‌نامه به مؤسسات مالی آمریکایی برای شناسایی مبادلات نامشروع مالی مرتبط با ایران کمک کند. همزمان با این توصیه‌نامه برایان هوک، رئیس کارگروه ایران در دولت آمریکا از روز گذشته سفری چندمرحله‌ای را برای بحث درباره ایران آغاز کرد.

هوک در این سفر ابتدا راهی هند شده و از آنجا به اروپا می‌رود تا با مقام‌های قاره سبز درباره ایران گفت‌وگو کند.

هند یکی از مشتریان عمده نفت ایران است. در آستانه احیای تحریم‌های نفتی ایران، واشنگتن دهلی را برای توقف واردات نفت از ایران تحت فشار قرار داده، اما هندی‌ها می‌گویند به‌دنبال دریافت معافیت تحریمی هستند.

هوک در ادامه و در لوکزامبورگ با وزرای خارجه اتحادیه اروپا دیدار می‌کند و سپس به فرانسه می‌رود تا با مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت‌وگو کند و نهایتا در بلژیک با همتایان اروپایی‌اش درباره «ادامه اشاعه موشکی ایران» صحبت کند. در ادامه این فضاسازی‌ها، سیگال مندکلر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا با متهم کردن ایران به «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» هشدار داد: هر کشوری که به بانک مرکزی خود اجازه ‌دهد وارد فعالیت‌های گمراه‌کننده‌ای برای حمایت از تروریسم شود، باید شدیدا تحت نظر باشد.

 هیتر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اشاره به دور دوم تحریم‌ها و انتقاد از هند برای خریداری نفت از ایران و سامانه موشکی اس-400 از روسیه، اقدام این کشور را غیرمفید خواند.

ترامپ هم چندی قبل پس از اینکه خبرنگاران درباره تصمیم برخی از کشورها همانند هند و چین برای ادامه خرید نفت از ایران سؤال کردند، گفته بود: ما به‌حساب آنها خواهیم رسید.

خشم مقامات آمریکایی آن هم در آستانه اجرای تحریم‌های نفتی ایران زمانی بیشتر شد که کشورهای مخلتف یک به یک از آمریکا درخواست کردند که از قوانین داخلی آمریکا معاف باشند. در این رابطه کیودو گزارش داد  وزیر اقتصاد ژاپن در دیدار با همتای آمریکایی خود خواستار اطمینان یافتن از این موضوع بود که شرکت‌های ژاپنی به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران آسیب نبینند.

هندی‌ها هم هفته قبل اعلام کردند پالایشگاه‌های این کشور تا حالا خرید 9میلیون بشکه نفت ایران را در ‌ماه نوامبرسفارش داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید