• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33776
+
-

بوکس حرفه‌ای در ایران!

بوکس حرفه‌ای در ایران!

محسن محمود صفری

فدراسیون بوکس پس از ناکامی در بازی‌های آسیایی جاکارتا جلسه کمیته فنی تشکیل داد تا موافقان و مخالفان فدراسیون پای یک میز به حل مشکلات بوکس بپردازند. خروجی جلسات کمیته فنی فدراسیون بوکس تا به اینجای کار ابقای اکبر احدی به‌عنوان سرمربی در رده سنی بزرگسالان و خبرهایی از تغییرات در سرمربیگری رده سنی جوانان بوده است. البته در آخرین جلسه شورای فنی درباره سازماندهی بوکس حرفه‌ای در داخل کشور و زیرنظر فدراسیون بوکس هم بحث و گفت‌وگو شده است و قرار شده فدراسیون پس از طی مراحل اداری این رشته را هم تحت پوشش قرار دهد.

   بوکس حرفه‌ای راه برگشت ندارد
فعالیت فدراسیون بوکس ایران در سطح حرفه‌ای را می‌توان یک حرکت رو به جلو قلمداد کرد ولی اینکه بستر این کار در ایران چقدر مهیاست بحث دیگری است. علیرضا استکی، مربی سابق تیم ملی و عضو کمیته فنی درباره این موضوع به همشهری ورزشی گفت: «یک هلدینگی پیشنهاد راه‌اندازی بوکس حرفه‌ای را مطرح کرده است. این هلدینگ قصد دارد با هماهنگی فدراسیون بوکس شرایط حضور مشتزنان ایران در مسابقات حرفه‌ای را فراهم کند. در جلسه شورای فنی هم بعد از بحث‌های مربوط به تیم ملی بزرگسالان و جوانان در این‌باره بحث و قرار شد در جلسه بعدی تمام جوانب کار بررسی شود و سپس در این‌باره تصمیم‌گیری شود.» استکی در پاسخ به این سؤال که آیا با سطح بوکس حرفه‌ای ورزشکاران ایرانی می‌توانند در رقابت‌های حرفه‌ای موفق باشند گفت:« استعدادهای زیادی داریم که اگر از آنها بهره‌برداری شود می‌توانیم در دنیا حرف‌های زیادی داشته باشیم. اگر با کمک این هلدینگ بچه‌ها را سازماندهی کنیم و اعزام‌ها زیرنظر فدراسیون انجام شود به‌نظرم اتفاق خوبی است که می‌تواند مثمر ثمر باشد. در کل باید بگویم آقای ثوری هم‌اکنون دارد تمام جوانب را بررسی می‌کند تا اگر این کار به منفعت بوکس بود در جلسه شورای فنی این بار مفصل درباره آن صحبت شود.»

 اکبر احدی سرمربی تیم ملی بزرگسالان و دیگر عضو شورای فنی درباره احتمال فعالیت فدراسیون بوکس در بوکس حرفه‌ای به همشهری ورزشی گفت:« کار در بوکس حرفه‌ای با کار در بوکس آماتور بسیار متفاوت است و من ترجیح می‌دهم تمرکزم بیشتر روی کار خودم که سرمربیگری بوکس آماتور است باشد.» نکته حائز اهمیت درباره بوکس حرفه‌ای و آماتور اینکه اگر بوکسور در بوکس حرفه‌ای در رقابتی وارد رینگ شود امکان بازگشت او به سطح آماتور وجود نخواهد داشت و این مسئله را باید بزرگ‌ترین چالش درباره حضور بوکس حرفه‌ای در ایران دانست. رایزنی برای راه‌اندازی مسابقات بوکس حرفه‌ای در شرایطی است که صداوسیما به عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای درآمدزایی در ورزش، هنوز با پخش تلویزیونی مسابقات بوکس آماتوری هم به شکل کامل کنار نیامده است.
   مربی تیم ملی جوانان از ازبکستان می‌آید؟

انتخاب سرمربی تیم ملی جوانان را باید دیگر چالش بزرگ این روزهای شورای فنی دانست. عبدالرضا انصاری سرمربی تیم ملی جوانان نتوانسته رضایت شورای فنی را کسب کند و باید کار او را در تیم ملی تمام‌شده دانست. به‌نظر فدراسیون بوکس قصد دارد با به خدمت گرفتن یک مربی خارجی پشتوانه‌های خوبی را روانه رده سنی بزرگسالان کند.
اکبر احدی درباره به خدمت گرفتن مربی خارجی در رده جوانان گفت:«در شورای فنی مشغول بررسی گزینه‌های مختلف هستیم. به خدمت گرفتن مربی خارجی هم سخت است چراکه با توجه به نوسانات قیمت ارز تأمین کردن هزینه دستمزد این مربی خودش مسئله‌ای بسیار مهم است. اگر قرار باشد یک مربی خوب بیاوریم حداقل 4000دلار دستمزد باید پرداخت شود این هزینه به غیراز هزینه اسکان و رفت‌وآمد است که می‌بینید هزینه بالایی برای فدراسیون در پی خواهد داشت» علیرضا استکی درباره شرایط سرمربیگری تیم ملی جوانان و اینکه گفته می‌شود با یک مربی ازبکستانی به توافق رسیده‌اند گفت:« هنوز چیزی مشخص نیست.

برنامه‌های یک مربی روس و ازبک را در شورای فنی مورد بررسی قرار دادیم و شانس مربی ازبکستانی تا به اینجای کار بیشتر است ولی اینکه بگوییم کار تمام‌شده است اصلا اینطور نیست. فدراسیون هم مشکلات خودش را دارد و باید دید با آمدن یک مربی خارجی قرار است چه چیزی به بوکس ایران اضافه شود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید