• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 مهر 1397
کد مطلب : 33769
+
-

یوسفی به‌جای شفیع

دو سه روز بعد از درگذشت بهرام شفیع، اخبار جدید و حرف و حدیث‌هایی درباره اختلافات اخیر او با مسئولان تلویزیون به گوش می‌رسد. ظاهرا طبق توافق‌ها (در واقع طبق دستور صداوسیما) برنامه دیروز (جمعه 20مهرماه) قرار بوده آخرین برنامه «ورزش و مردم» با تهیه‌کنندگی و اجرای بهرام شفیع باشد و ‌این برنامه از هفته آینده با تهیه‌کنندگی و اجرای پیمان یوسفی روی آنتن شبکه‌یک برود. اما بهرام شفیع 3روز قبل از اجرای آخرین برنامه و پیش از آنکه برنامه 40ساله‌اش را تحویل فرد دیگری بدهد جان به جان‌آفرین تسلیم می‌کند. حتی اگر اصراری به ارتباط دادن این دو اتفاق نداشته باشیم، باز هم همزمان شدن ناراحتی قلبی بهرام شفیع با از دست رفتن برنامه قدیمی او در تلویزیون، نکته بسیار عجیب و قابل تأملی است.

  حمله در آستانه تولد 40سالگی
برنامه «ورزش و مردم» که تولید و پخش آن از اسفندماه سال1358 آغاز شده بود، با قدمت 39سال به قدیمی‌ترین برنامه تولیدی صداوسیما تبدیل شده بود. شاید تنها برنامه‌ای که طی این سال‌ها به‌طور مداوم از تلویزیون پخش شده و در این زمینه توان رقابت با «ورزش و مردم» را دارد، برنامه «درس‌هایی از قرآن» است که آن هم حدود 4دهه هر پنجشنبه روی آنتن شبکه‌یک رفته و البته آن برنامه هفتگی صرفا حاوی یک سخنرانی است اما «ورزش و مردم» برنامه‌ای تولیدی و حاوی آیتم‌های ضبط شده و گفت‌وگوهای زنده در استودیو بوده است. این برنامه البته طی این 4دهه به مرور جذابیت و عیار سال‌های ابتدایی خود را از دست داده بود و همین موضوع مسئولان ورزش سیما را به فکر ایجاد تغییر و تحولاتی در این برنامه انداخت. بر این اساس «ورزش و مردم» ابتدا از یکشنبه‌شب به جمعه منتقل شد و یکی دو بار هم بعد از تعطیلی‌های کوتاه‌مدت، پخش برنامه از جمعه‌شب به صبح انتقال یافت و مجددا بعد از مدتی به شب برگشت. اما هیچ‌یک از این تغییرات کوچک، مسئولان تلویزیون را راضی نکرد تا اینکه در نهایت به فکر تعطیل کردن برنامه و  سپردن آن به فرد دیگری  افتادند.

  آخرین نفس‌های ورزش و مردم
یکی از دست‌اندرکاران تلویزیون که از افراد نزدیک و مطلع درباره برنامه «ورزش و مردم» نیز بوده، مدعی است مسئولان ورزش شبکه‌اول بعد از مذاکراتی با بهرام شفیع از او درخواست کرده‌اند برای خارج کردن برنامه از این فضای کهنه و نزدیک‌تر شدن به سلیقه جوانان علاقه‌مند به ورزش، اجرای برنامه را از این به بعد به پیمان یوسفی بسپارد اما همچنان در پست تهیه‌کننده برنامه حضور داشته باشد. شفیع در پاسخ به این پیشنهاد عنوان می‌کند که اگر تهیه‌کننده برنامه باشد ترجیح می‌دهد با استفاده از اختیاراتش، مجری برنامه را خودش انتخاب کند و زیر بار مجری تحمیلی نرود. به‌دنبال این اختلاف نظر، مسئولان تلویزیون از او درخواست می‌کنند کار اجرا و تهیه‌کنندگی برنامه را یک‌جا واگذار کند و شفیع هم برخلاف میل باطنی‌اش به‌ناچار به این حکم گردن می‌گذارد. 
حتی گفته می‌شود شفیع از مدیران گروه ورزش درخواست کرده تا اسفندماه به او فرصت بدهند تا برنامه قدیمی‌اش را به تولد 40سالگی برساند. اما این درخواست او هم با مخالفت مسئولان روبه‌رو شده و قرار می‌شود «ورزش و مردم» خیلی زودتر و در همین فصل پاییز از بهرام شفیع گرفته و به پیمان یوسفی واگذار شود.

  مجری بعدی در جاکارتا است
به موازات اتفاقاتی که در تلویزیون برای بهرام شفیع رخ می‌داد، شغل دیگر او یعنی ریاست فدراسیون هاکی نیز به‌دلیل قوانین جدید اشتغال برای بازنشسته‌ها در خطر قرار گرفته بود. بهرام شفیع که به‌شکل همزمان هر دو شغل خود را در خطر می‌دید، در روزهای آخر عمرش با موقعیت سختی مواجه شده بود. او پیش از این دو بار تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته بود اما این بار و در سن 62سالگی ناراحتی قلبی را تاب نیاورد و دار فانی را وداع گفت. البته نمی‌توان درگذشت ناگهانی او را با قاطعیت به اتفاقات اخیر ربط داد، اما وقتی امیراقبال شفیع بعد از این اتفاق می‌گوید: «پدرم در روزهای آخر با بی‌مهری‌های زیادی مواجه شد...» ردپای بی‌مهری‌های موردنظر او را فقط در همین اتفاقات می‌توان پیدا کرد. حالا بهرام شفیع از دنیا رفته و این اتفاق 4ماه قبل از جشن 40سالگی «ورزش و مردم» رخ داده است. برنامه‌ای که گفته شده طی همین هفته‌های آینده قرار بود توسط پیمان یوسفی اجرا شود حالا وضعیت مشخصی ندارد و پیمان یوسفی هم برای گزارش بازی‌های پاراآسیایی فعلا در جاکارتا به سر می‌برد. سؤالات درباره وضعیت آینده «ورزش و مردم» احتمالا با بازگشت یوسفی از جاکارتا به پاسخ می‌رسند اما علامت سؤال بزرگ درباره علت مرگ بهرام شفیع و ارتباط آن با جدل‌های اخیر، هرگز به پاسخ قاطع و موثقی نخواهد رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :