اردوهای دانشآموزی همچنان جان میگیرد
فهیمه طباطبایی/خبرنگار
ظاهرا قرار است سال تحصیلی جدید شروعی دلخراش و گزنده داشته باشد؛ هنوز کام مردم از خبر مرگ «دنیا ویسی» دانشآموز 7ساله در منطقه گرماش کردستان تلخ است که روز گذشته اتوبوس حامل دانشآموزان در یک کیلومتری تبریز واژگون شد و 3نفر (تا زمان تنظیم خبر، 2دانشآموز و یک مربی) کشته و تعداد زیادی مصدوم شدند. البته این نخستین بار نیست که خبر چپ شدن سرویس اردوهای دانشآموزی در خبرها منتشر میشود؛ جان باختن 16دانشآموز بر اثر واژگونی مینیبوس در ولنجک در سال 1371و فوت 26دانشآموز دختر دبیرستانی از شهر بروجن در راه برگشت از اردوی راهیان نور سال 1391از مهمترینِ این تصادفات جادهای است که خانوادههای زیادی را در سالهای گذشته داغدار کرده است؛ حوادثی که باعث شد اردوهای دانشآموزی بهخصوص به مقصد مناطق جنوبی کشور، با قطار انجام شود اما این اتفاق در عمل رخ نداد و چپکردن اتوبوس دانشآموزی در سال 96نشان داد قوانین در این زمینه ضمانت اجرایی لازم را ندارد.
10شهریور سال 1396بود که اتوبوس دانشآموزان هرمزگانی در مسیر داراب استان فارس واژگون شد؛ حادثه ناگواری که 9نفر از دانشآموزان را به کام مرگ کشاند و 34نفر دیگر را مصدوم کرد؛ مصدومیتهایی در حد فلج پا و قطع شدن دست که مشکلات زیادی را برای این دانشآموزان دختر به همراه داشته و تا پایان زندگیشان خواهد داشت.
این اتفاق تلخ بالاخره مسئولان آموزش و پرورش را وادار کرد فکری به حال این حوادث کنند و در نهایت تصمیمی برای پیشگیری در موارد مشابه بگیرند؛ آن زمان سیدمحمد بطحایی که به تازگی بر مسند وزارت نشسته بود، خیلی زود وارد عمل شد و وعده داد اقدام عملی و دقیقی را برای پایان تصادف اتوبوسهای اردوهای دانشآموزی انجام میدهد. او در نخستین گام عنوان کرد که حرکت اتوبوس اردوهای دانشآموزی در شب ممنوع است و چندی بعد از ایجاد سامانهای برای رصد دقیق اتوبوسها خبر داد. کمتر از 2ماه بعد سیدمحمد بطحایی، سامانه کنترل اردوهای دانشآموزی را افتتاح و در مراسم افتتاحیه این مرکز اعلام کرد: «امنیت و سلامت سفرهای دانشآموزی مهمترین و اساسیترین مسئلهای است که در اولویت کاریام قرار دارد؛ از ۱۰ روز آینده حرکت اتوبوسهای اردویی فقط با ارسال «کد حرکت» از مرکز به سرپرستان اردو امکانپذیر بوده و این کد به منزله مجوز نهایی اردو است.» وزیر آموزش و پرورش در همان مراسم تأکید کرد که «در فرایند فعالیت این مرکز جای هیچگونه اشتباهی نخواهد بود و نخستین اشتباه به منزله آخرین اشتباه مسئول مربوطه تلقی میشود، زیرا با جان دانشآموزان سرو کار داریم.»مسئولان آموزش و پرورش از کارآمد بودن این سامانه به قدری اطمینان داشتند که بطحایی وعده ایجاد سامانهای برای سفرهای درون استانی را هم داد: «تلاش میکنیم درگام بعدی سامانه کنترل سفرهای دانشآموزی را در مراکز استانها ایجاد و کلیه سفرهای درون استانی را نیز رصد کنیم.»
حالا اما واژگونی اتوبوس دانشآموزان تبریزی نشان داد که حتی این سامانه هم نتوانست سوانح اتوبوسهای اردوهای دانشآموزی را پایان دهد و از جان کودکان و نوجوانان کشور محافظت کند. آنها حتی با وجود این سامانه هم در معرض خطر جدی بهدلیل اردوهای غیراستاندارد قرار دارند.