• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33587
+
-

ترکش‌های جنگ تجاری آمریکا و چین بر پیکر اقتصاد جهان

صندوق بین‌المللی پول درباره پیامدهای جنگ تجاری دو ابرقدرت هشدار داد

رویداد
ترکش‌های جنگ تجاری آمریکا و چین بر پیکر اقتصاد جهان


 نخستین آثار جنگ تجاری میان آمریکا و چین، بالاخره در اقتصاد این دو کشور نمایان شد و صندوق بین‌المللی پول دیروز در گزارشی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این دو برای سال آینده میلادی را کاهش داد.

کارشناسان اقتصادی صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود درباره رشد اقتصادی جهان که 2بار در سال منتشر می‌شود، ضمن اشاره به وضعیت مطلوب رشد اقتصادی در آمریکا بر اثر کاهش مالیات‌ها، اعلام کردند درگیر‌شدن این کشور در یک جنگ تجاری در مجموع به ضرر بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی آمریکایی منجر خواهد شد. بر این اساس، رشد اقتصادی آمریکا از 2.9درصد سال‌جاری میلادی به 2.5درصد در سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد.

دولت آمریکا به دستور دونالد ترامپ طی ماه‌های گذشته روی حدود نیمی از محصولات وارداتی از چین یعنی چیزی حدود 250میلیارد دلار، تعرفه جدید بسته است؛ اقدامی که با مقابله‌به‌مثل چینی‌ها روبه‌رو شده است. چین تاکنون تعرفه 110میلیارد دلار از محصولات آمریکایی را افزایش داده است. ترامپ البته این دعوای تجاری را به همین‌جا محدود نکرده و گفته شاید در نهایت تصمیم بگیرد روی تمامی 500میلیارد دلار کالای وارداتی از چین، تعرفه سنگین ببندد تا تجارت میان دو طرف بالاخره در شرایط «عادلانه» قرار گیرد.

ادامه جنگ تجاری میان آمریکا و چین، اقتصاد چشم‌بادامی‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار داده است. رشد 6.6درصدی چین در سال 2018، طی سال آینده به 6.2درصد کاهش خواهد یافت. در اثر ادامه تنش، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی این دو کشور برای سال آینده نسبت به گزارش 6‌ماه پیش این نهاد مالی، 0.2درصد کاهش داشته است. این اما همه ماجرا نیست و صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود هشدار داده که بالا‌گرفتن دعوای تجاری میان دو غول اقتصادی جهان در نهایت بر اقتصاد دیگر کشورها نیز اثرگذار خواهد بود. به گزارش سی‌ان‌ان، موریس ابستفلد، تحلیلگر ارشد صندوق بین‌المللی پول دیروز همزمان با انتشار گزارش این نهاد به خبرنگاران گفت:‌ «وقتی دو اقتصاد بزرگ جهان رو‌در‌روی هم قرار می‌گیرند، قطعا همه ضرر می‌کنند.» او به ادامه اختلافات سیاسی در جهان هم اشاره کرد و هشدار داد: «تجارت از سیاست تأثیر می‌گیرد و ادامه اختلافات سیاسی میان بسیاری از کشورها در جهان در نهایت تهدیدکننده اقتصاد است.» صندوق بین‌المللی پول پیش از این میزان رشد اقتصادی جهان در سال 2019 را 3.9درصد پیش‌بینی کرده بود اما ادامه جنگ تجاری میان آمریکا و چین، این پیش‌بینی را به 3.7درصد رسانده است.

حضور ترامپ در قدرت تنها به جنگ تجاری آمریکا و چین منجر نشده است بلکه اختلافات تجاری او با دو همسایه آمریکا یعنی کانادا و مکزیک و همچنین تنش بی‌سابقه تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، رشد اقتصادی آمریکا را در سال آینده میلادی تهدید می‌کند؛ وضعیتی که در نهایت بر اقتصاد جهانی اثرگذار خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید