• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33565
+
-

بازگشت بورس با صعود 25هزار میلیارد تومانی

شاخص بورس تهران دیروز با 2/3درصد رشد، باردیگر از مرز 180هزار واحد عبور کرد

بورس
بازگشت بورس با صعود 25هزار میلیارد تومانی

پس از چند روز نزول دیروز بازار سهام با یک صعود پر قدرت 3.2درصد رشد کرد و 25هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های بورس اضافه شد.
به گزارش همشهری، از چند روز پیش که بازار سهام تحت‌تأثیر کاهش ارزش دلار با نزول مواجه شد تا روز دوشنبه 50هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شد اما رویه نزول بورس در مبادلات دیروز متوقف شد و بار دیگر بازار سهام رویه صعودی را در پیش گرفت. در مبادلات دیروز، شاخص کل بورس تهران 5662واحد رشد کرد و به 180هزارو 847واحد رسید. این شاخص تحت‌تأثیر چندین روز نزول معادل 22هزار واحد کاهش یافته بود و در پایان مبادلات روز دوشنبه به 175هزارو 185واحد رسیده بود. این رویه صعودی شاخص بورس با رشد قیمت دلار در مبادلات دیروز همزمان بود. روز سه‌شنبه نرخ دلار در برخی ساعات روز در بازار غیررسمی تهران حتی به 15هزار تومان هم رسید. به زعم تحلیلگران یک همبستگی مثبت بین شاخص بورس و دلار آمریکا وجود دارد و نوسان‌های قیمت دلار به‌صورت مستقیم روی شاخص بورس تاثیر می‌گذارد.
دلیل اصلی این موضوع اثر شرکت‌های صادرات‌محور از قبیل شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی، پالایشگاه و گروه معادن و فلزات است که تأثیر زیادی بر شاخص بورس دارند. این شرکت‌ها که ازجمله بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس هستند به‌دلیل اینکه بخش زیادی از محصولات‌شان به بازارهای جهانی صادر می‌شود به‌طور مستقیم از افزایش قیمت ارز تأثیر می‌پذیرند و رشد قیمت دلار به افزایش درآمد این شرکت‌ها منجر می‌شود. با این استدلال تحلیلگران بر این باورند که بازار سهام همچنان با یک روند صعودی پر قدرت دیگر مواجه است زیرا بازار سهام تا اینجای کار قیمت‌های قبلی خود را با دلار 8000تومانی تطبیق داده و اگر قرار باشد قیمت‌های بورس بار دیگر خود را با نرخ جدید دلار تطبیق دهند شاخص بورس قادر است تا ارقامی بالاتر از سطح 200واحد رشد کند به‌ویژه آنکه قیمت هر دلار آمریکا در منطقه 14هزار تومان تثبیت شده است.

تطبیق با دلار 8هزار تومانی

دیروز ارزش سهام شرکت‌های بورس تحت‌تأثیر رشد بازار، 25هزار میلیارد تومان افزایش یافت و ارزش کل بازار سهام شامل بورس و فرابورس به مرز 800هزار میلیارد تومان معادل 55میلیارد دلار(با احتساب هر دلار 14هزارو 500تومان) رسید. به‌طور معمول بازار‌های مسکن و بورس بعد از رشد قیمت‌ها در بازار ارز خود را با قیمت‌های جدید تطبیق می‌دهند و از یک الگوی واحد برای برابری نرخ خود با قیمت دلار استفاده می‌کنند.
به‌طور مثال در طول سال‌های گذشته ارزش کل بازار سهام در محدوده 100میلیارد دلار در نوسان بود و هر گاه نرخ برابری ریال در برابر دلار کاهش یابد همانند سال1392 بار‌دیگر خود را با ارقام جدید دلار تطبیق می‌دهد و به مرز 100میلیارد دلار بازمی‌گردد. با این حساب چنانچه قبول کنیم ارزش کل بازار سهام ایران به لحاظ ذاتی 100میلیارد دلار است می‌توان گفت ارزش کل بازار سهام تاکنون خود را با قیمت هردلار 8هزار تومان تطبیق داده یعنی با فرض ثابت بودن قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 14هزار تومان بازار سهام این پتانسیل را دارد که تا محدوده 1400هزار میلیارد تومان رشد کند. آمارها همچنین نشان می‌دهد در فروردین 1396با وجود اینکه ارزش کل بازار سهام 385هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شد به ‌دلیل اینکه هر دلار آمریکا در بازار آزاد 3750تومان قیمت‌گذاری می‌شد ارزش بورس تهران 102میلیارد دلار بود اما اکنون با وجود اینکه قیمت هر دلار آمریکا به 14هزار میلیارد تومان رسیده، ارزش کل بازار سهام در محدوده 55میلیارد دلار است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید