• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33529
+
-

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در نوسانات دلار

پریسا اشرفی| روزنامه‌نگار:

بهار امسال بود که وضعیت اقتصادی کشور دچار تغییر و تحول شد، به طوری که بالا رفتن هر روزه قیمت ارز و سکه به پاشنه‌ آشیل اصلی رکود اقتصادی تبدیل شد. در این میان، عوامل جانبی نیز در تشدید  بحران‌ها مؤثر بودند‌ و بر شدت آن افزودند. یکی از این عوامل جانبی رسانه‌ها و شبکه‌هایی هستند که با اهداف متفاوت، اخبار مرتبط را پوشش می‌دهند و به صورت لحظه‌ای، قیمت دلار را اعلام می‌کنند که باید گفت در ارزش‌گذاری قیمت دلار بی‌تأثیر نیستند. گاهی، اخبار کذب این شبکه‌ها چنان سریع در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شوند که در کمترین زمان تاثیر زیادی بر قیمت‌ها می‌گذارند. 

روند رو به صعودی‌ که قیمت دلار در چند هفته اخیر تجربه کرد، بالاخره برعکس شد و هنوز هم قیمت دلار در حال کاهش است و همین مسئله دوباره در شبکه‌های اجتماعی منتشر و باعث شد تا عده زیادی از خریداران دلار برای این‌که جلو ضرر بیشتر را بگیرند، شبانه به خیابان‌ها بیایند و دلارهای خود را بفروشند. این تاثیر به حدی بود که حتی وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات در توییتر خود واکنش نشان داد و بار دیگر بر اتحاد مردم در شبکه‌های اجتماعی و نقش آن در کاهش قیمت دلار تاکید کرد.

باید توجه کرد که اکنون تلگرام، اینستاگرام، توییتر و تمام شبکه‌های اجتماعی خارج به عنوان ماشین‌ جنگی این نبرد اقتصادی عمل می‌کنند و در چند ماه گذشته هم تاثیرات منفی خود را در داخل کشور گذاشته‌اند. با این‌که مردم به طور مستقیم با ارز سر‌و‌کار ندارند، اما بیشترین دخالت را در زندگی آنها بر جای گذاشته و تاثیرات آن را به وفور حس می‌کنند، ارز تنها با دستکاری افکار عمومی از خارج از کشور و بعضا عوامل داخلی بالا و پایین می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی تأثیرگذاری زیادی روی مردم دارند و اگر درست هدایت شوند، می‌توانند شرایط مختلف را کنترل کنند، اما متأسفانه در کشور ما از قدرت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود و گویی دلالان در پس نظارت‌های سنگین سازمان‌های نظارتی، بساط خود را از خیابان جمع و در شبکه‌های اجتماعی پهن کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید