• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33527
+
-

# یزد_‌آب‌_ندارد

با هر تعرض به خطوط انتقال آب 100 تا 200 لیتر در ثانیه آب از محل حوضچه‌ای که تخریب می‌شود هدر می‌رود

گزارش
# یزد_‌آب‌_ندارد

سارا گلابگیریان| یزد- خبرنگار:

کویر تشنه که تنها امیدش در حال حاضر، تامین آب شرب از خط انتقال آب به استان است، این روزها دچار تعرض‌های متعدد به خط انتقال است. 
تعدد تعرض‌ها آثار مالی و روانی بسیاری به جای می‌گذارد. البته بسیاری عقیده دارند که این تعرض‌ها از سوی کشاورزان نیست و افرادی سودجو و معاند از این فرصت سوء‌استفاده می‌کنند تا تفرقه ایجاد کنند.
تعرض‌ها باعث نگرانی مردم شد و پویشی با مضمون «#یزد_ آب_ ندارد» در فضای مجازی دنبال شد تا همه بدانند آبی که از خط انتقال به استان می‌رسد تنها برای شرب استفاده می‌شود و هر تعرضی باعث می‌شود که تامین آب شرب شهروندان با مشکل مواجه شود.


تعدد تعرض‌ها به خط انتقال آب 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد می‌گوید: قطع و وصل آبِ ناشی از تعرض به خط جز ضررهای مالی، هزینه‌هایی به دنبال دارد که شامل هزینه‌های اصلاح خطوط برق، هزینه تعمیر حوضچه‌ها و هزینه‌های حفاظت از خط از سوی نیروی انتظامی می‌شود. «محسن صادقیان» ادامه می‌دهد: دومین چیزی که بسیار مهم است مسائل روانی ناشی از تعدد تعرض به خط انتقال آب استان است. تکرار این قطع و وصل‌ها باعث می‌شود که مردم دو استان در مورد هم دیدگاه منفی پیدا کنند، هرچند این اقدامات کار مردم نیست و نیروهای معاند و افراد و جریانات خاص آن را انجام می‌دهند.

وی می‌افزاید:   این وضعیت بسیار بد است و اگر نشود برخورد قانونی و قضایی کرد، به عادت تبدیل می‌شود و مشکلات مالی و روانی را تشدید خواهد کرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد می‌گوید: موضوع دیگری که به دنبال تعرض به خط انتقال آب رخ می‌دهد مشکلات بهداشتی است. هر بار تعرض، زمانی برای وصل مجدد آب نیاز دارد و مردم در این فاصله از آب منابع داخلی که کیفیت مناسبی ندارد، استفاده می‌کنند که آثاری بهداشتی در حال حاضر و حتی در آینده به جای خواهد گذاشت.وی درباره دیدگاه مردم مبنی بر ضعف حفاظت از خط انتقال اظهار می‌کند: بعضی دوست دارند با تعدد تخریب‌ها در خط انتقال، زحمات نیروهای انتظامی و امنیتی را زیر سوال ببرند.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد درباره درخواست‌های مردم استان مبنی بر تشدید حفاظت و برخورد قاطع با متعرضان می‌گوید: هیچ برخوردی با گروه یا افراد خاصی نمی‌تواند صورت گیرد، چراکه در حوزه استحفاظی استان ما نیست.وی ادامه می‌دهد: شکایت و برخورد قضایی نیز نیازمند شناسایی متعرضان است که این موضوع به دلیل مشخص نبودن متعرضان معلوم نیازمند پیگیری‌های بیشتری است. صادقیان بیان می‌کند: البته در حال حاضر وکلای استان علیه متعرضان قبلی شکایت کرده‌اند، چراکه این افراد شناخته شده بودند.
 

هدررفت آب در محل تعرض 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد درباره تبعات تعرض به خط انتقال آب به استان می‌گوید: هر بار تعرض به خط انتقال مقدار زیادی آب را هدر می‌‌دهد، به طوری که با هر تعرض بین 100 تا 200 لیتر در ثانیه آب از محل حوضچه‌ای که تخریب می‌شود به هدر می‌رود و جدا از آن برای تعمیرات نیز باید بخشی از آب خط تخلیه شود.

«محمدمهدی جوادیان‌زاده» می‌افزاید: از نظر خسارت مالی، از اسفند سال گذشته تاکنون 21 مورد تعرض به خط انتقال آب صورت گرفته که نزدیک به 5/3 میلیارد تومان خسارت به جا گذاشته و این خسارت شامل هزینه‌هایی است که برای جبران مقاوم‌سازی حوضچه‌ها یا تیرهای برق صرف می‌شود. وی تاکید می‌کند: وقتی جریان آب قطع می‌شود، بین 8 تا 24 ساعت طول می‌کشد که جریان دوباره برقرار شود و در این مدت باید مدیریت مخازن انجام و یک سری چاه‌هایی که در شهر داریم وارد مدار مصرف شود.

مدیر کل شرکت آب منطقه‌ای استان می‌گوید: البته آب این چاه‌ها از نظر بهداشتی سالم است، اما کیفیت خوبی ندارند و در حقیقت شوری آب بالا می‌رود و طعم آب تغییر می‌کند. از این رو وقتی تعرض می‌شود، آب بی‌کیفیت‌تری در شبکه‌های شهر تزریق می‌شود تا نیازهای شهروندان تامین شود. وی تاکید می‌کند: اما تعدد تعرض‌ها باعث نگرانی شدید مردم شده است. بهداشت آب یکی از دلایل این نگرانی‌هاست. ‌
جوادیان‌زاده اظهار می‌کند: سرمایه‌گذاران استان یزد و اصفهان باید به مردم منطقه کمک کنند. شهرک صنعتی این منطقه به‌رغم این‌که آب و برق آن سال‌ها تامین شده، همچنان خالی است و هنوز صنعت بزرگی مستقر نشده.


نیاز آب شرب استان 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با بیان این‌که نیاز آب شرب استان سالانه 110 میلیون متر مکعب است می‌گوید: تخصیص استان از خط انتقالی 98 میلیون متر مکعب در سال است که هیچ‌وقت بیش از 65 میلیون متر مکعب به استان یزد تخصیص داده نشده و سال جاری به دلیل خشکسالی‌ها در منطقه به 53 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
«محمدمهدی جوادیان‌زاده» اضافه می‌کند: با این شرایط، بخشی از نیاز شرب استان از محل آب انتقالی و بقیه از منابع داخلی تامین می‌شود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :