• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33488
+
-

بازگشت پراید به زیر 30میلیون

شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای داخلی مصداق انحصار خارج شد

خودرو
بازگشت پراید به زیر 30میلیون

علی ابراهیمی | روزنامه‌نگار

در ادامه سونامی کاهش قیمت خودرو، دیروز قیمت پراید131به 29میلیون رسید و پژو 405جی‌ال‌ایکس 3میلیون و سمند ال‌ایکس 4میلیون و 500هزار تومان ارزان شد.
به گزارش همشهری، دیروز قیمت پراید به کمتر از 30میلیون و پژو 405جی‌ال‌ایکس با کاهش 3میلیون تومانی به 47میلیون و 500هزار، سمند ال‌ایکس با افت قیمت 4.5میلیون تومانی به کمتر از 49میلیون تومان رسید. علاوه بر آن، قیمت برخی خودروهای تولید مشترک مانند پژو 2008 کاهش 10تا 30میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد. بررسی قیمت فروش انواع خودروهای داخلی در حاشیه بازار حاکی از آن است که در معاملات دیروز بازار خرید و فروش خودرو، قیمت پژو207 اتوماتیک 103میلیون و تیبا صندوقدار با قیمت 37میلیون تومان ثابت بود اما نرخ پژو405 جی‌ال‌ایکس به 47میلیون و 500هزار و پژو206صندوقدار با کاهش یک میلیون تومانی به 66میلیون تومان رسید. همچنین پراید 111با کاهش یک میلیون تومانی به قیمت 34میلیون، پراید 131با کاهش قیمت 2میلیون تومانی به 29میلیون، پژو پارس با کاهش 500هزار تومانی به قیمت 65میلیون و 500هزار، پژو206تیپ5 با کاهش 2میلیون و 500هزار تومانی با قیمت 64میلیون و سمند ال‌ایکس با کاهش 4میلیون و 500هزار تومانی به قیمت 48میلیون و 500هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

سونامی کاهش قیمت خودرو

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه قیمت برخی خودروهای تولید مشترک فرانسوی از 10تا 30میلیون تومان کاهش داشته و قیمت سمند ال‌ایکس با افت 4میلیون و 500هزار تومانی به 48میلیون و 500هزار تومان رسیده، به همشهری گفت: دیروز هم روند هفته گذشته کاهش قیمت‌ خودرو در بازار ادامه یافت و پس از ماه‌ها قیمت پراید ۱۳۱ به زیر ۳۰ میلیون رسید و این خودرو 29میلیون تومان معامله شد. سعید مؤتمنی‌ با بیان اینکه دیروز هم قیمت خودروهای داخلی بین ۲ تا ۴.5میلیون تومان کاهش داشته، افزود: قیمت پراید ۱۱۱ از حدود ۳۵ میلیون تومان به ۳۴ میلیون تومان و قیمت پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس از ۵۱ میلیون به ۴۹ میلیون و پژو 405جی‌ال‌‌ایکس به 47میلیون و 500هزار تومان رسید. به گفته او، در یک هفته اخیر قیمت خودروهای مونتاژی تولید داخل مانند پژو ۲۰۰۸ نیز به‌طور میانگین بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان کاهش داشته و علت اصلی شدیدتر‌شدن ریزش قیمت خودروها در روز گذشته، افزایش عرضه از سوی فروشندگان به‌دلیل افت اخیر نرخ ارز بوده است به‌نحوی که اکنون همه در بازار خودرو فروشنده‌اند.

خروج شورای رقابت؛ پایان مناقشه قیمت‌گذاری

همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو، شرکت‌های خودروسازی در انتظار افزایش رسمی قیمت با تغییر متولی قیمت‌گذاری هستند و از عرضه فیزیکی خودرو به بازار خودداری می‌کنند. دیروز یک عضو شورای رقابت در گفت‌وگو با همشهری از خروج این شورا از فرایند قیمت‌گذاری خودرو خبر داد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران 3 قوه ‌اختیاراتی را به ستاد تنظیم بازار در زمینه قیمت‌گذاری کالا و خدمات داده که به‌نظر اکثریت اعضای شورا همپوشانی با بخشی از اختیارات شورای رقابت در زمینه قیمت‌گذاری کالا‌ها و خدمات انحصاری داشت و به همین منظور رئیس شورای رقابت در نامه‌ای نظر ارشادی رئیس‌جمهوری در مورد مصوبه ابلاغی شورای هماهنگی سران 3 قوه را خواستار شد. به گفته محسن بهرامی ارض اقدس، در این نامه سؤال شده بود که آیا این همپوشانی به‌معنای منع شورای رقابت از حوزه قیمت‌گذاری برخی کالاها و خدمات ازجمله خودرو‌ست یا اینکه در مورد شرایط انحصار و ضد‌رقابت، قیمت‌های مسلط و قیمت‌گذاری تهاجمی، تبلیغات ناسالم و سایر موضوعاتی که کماکان طبق قانون برعهده شورای رقابت است، قیمت‌گذاری کالاها و خدمات انحصاری بر عهده این شورا خواهد بود و یا اینکه مانند سایر مراجع قیمت‌گذار باید نظر خود را به ستاد تنظیم بازار منعکس کند تا از طریق سازمان حمایت، قیمت‌های نهایی تعیین و ابلاغ شود. او افزود: گرچه هنوز رئیس‌جمهوری پاسخی به این نامه شورای رقابت نداده است، اما از آنجا که این ابهام می‌تواند موجب بلاتکلیفی خودروسازان شود و از سوی دیگر وزیر صنعت، به‌عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار تصمیماتی را اتخاذ کرده‌اند که در حال اجراست، شورا به این جمع‌بندی رسیده که ‌حتی به مصادیق خودروهای انحصاری در بازار نیز ورود نکند.

   نظر مشورتی شورای رقابت

عضو شورای رقابت گفت: در جلسه دیروز، شورای رقابت اصلا به موضوع تعیین قیمت خودرو وارد نشد. آنچه از ابلاغیه رئیس‌جمهوری و مصوبات اخیر شورای هماهنگی اقتصادی سران 3قوه برداشت می‌شود، آن است که ستاد تنظیم بازار الزامی ندارد تا در تعیین قیمت خودروهای داخلی از شورای رقابت استفسار کند اما شورا ملزم است درصورت تعیین ضوابط قیمت‌گذاری، قبل از ابلاغ آن را به ستاد تنظیم بازار ارائه کند و این ستاد حق تعدیل یا تصویب عینی این پیشنهادها را دارد اما عکس این موضوع صادق نیست و ستاد الزامی به دریافت نظر شورای رقابت ندارد و می‌تواند راسا‌ تصمیم‌گیری کند. بهرامی ارض‌اقدس در مورد اینکه آیا این امر به‌معنای خروج عملی شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو نیست، با بیان اینکه اگر ستاد تنظیم بازار از شورای رقابت بخواهد که در زمینه تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودرو اقدام کند، این شورا با توجه به فرمول قبلی و تکیه بر نرخ تورم‌بخشی، بهره‌وری، کیفیت و... نظر مشورتی خود را به ستاد خواهد داد، افزود: از آنجا که با مصوبه ستاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دستگاه کارشناسی ستاد تنظیم بازار در تعیین قیمت کالاها و خدمات است، این سازمان می‌تواند قیمت متعارف خودرو را استخراج کند و تصمیم‌گیری در این زمینه برعهده ستاد تنظیم بازار است. او با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری کالاها و خدمات تا یک‌سال آینده به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است، گفت: شورای رقابت معتقد است که در مورد کالاهای انحصاری و رقابتی، این شورا متولی تعیین ضوابط قیمت‌گذاری است و اینگونه کالاها از شمول کالاهای عام خارج است اما در مصوبه سران اقتصادی قوا اشاره‌ای به این موضوع نشده و به اعتقاد آنها ابهامی در این زمینه وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید