• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33459
+
-

نقاشان راوی

نگاه
نقاشان راوی


کاظم طلایی/ تصویرگر کتاب کودک و نوجوان
خوشبختانه سال به سال بر تعداد تصویرگران جوان افزوده می‌شود. این افزایش نشانگر مقبولیت کار تصویرگران ایرانی است. تصویرگرانی که توانسته‌اند نظر ناشران پرشمار را جذب و با راضی‌کردن مخاطب نیازهای تصویری ادبیات کودک و نوجوان را تأمین کنند.

با این حال یک تصویر مشکلاتی دارد که ناشی از این شغل و انتخاب آن است. درآمد این کار کفاف زندگی تصویرگر حرفه‌ای ‌را نمی‌دهد. از این رو دو راه پیش ‌پای تصویرگران قرار می‌گیرد. با یکی بیشتر‌کردن درآمد این کار از طریق کارهای جانبی و دیگری رهاکردن این حرفه و پرداختن به کسب و کاری نان و آب‌دار. واقعیت این است که هر دو راه‌ طرفدارانی دارد. بسیاری از تصویرگران کتاب کودک با مطالعات جانبی و قرارگرفتن در فضای نوشتن خود نقش نویسنده را هم برعهده می‌گیرند.

به این ترتیب یک نفر خالق تصاویر و متن کتاب است. تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این اتفاق بسیار خوبی است و کتاب‌هایی که از این رهگذر به بازار آمده‌اند موفق بوده‌اند و توانسته‌اند جوایزی هم کسب کنند. از سوی دیگر نگاهی به جنسیت تصویرگران مؤید این نکته است که نسبت خانم‌ها به آقایان در این حرفه بسیار بیشتر است. یکی از دلایل آن احساسات لطیف خانم‌هاست و اینکه راحت‌تر و بیشتر در کارهای هنری موفقند اما دلیل دیگر و به نظر من اصلی‌تر، موضوع معاش است و اینکه به هر شکل مردها نیاز به درآمد بیشتری دارند. به هر روی با همه این اوصاف اوضاع تصویرگری تابع وضعیت مطالعه است. تصویرگران عضوی از جامعه پدیدآورندگان کتابند و مانند همه اعضای این خانواده آرزومند بهتر‌شدن وضعیت مطالعه و رونق بازار کتابند.

این خبر را به اشتراک بگذارید