• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33394
+
-

بازگشت پاک چرنوبیل سیاه

زمین‌های غیرقابل سکونت چرنوبیل پس از فاجعه اتمی در این منطقه حالا میزبان صفحه‌های خورشیدی برای تولید انرژی پاک شده‌اند

انرژی پاک
بازگشت پاک چرنوبیل سیاه


شهرها را ساکنان و آدم‌ها می‌سازند نه برج‌ها و ساختمان‌ها؛ این جمله ۳۲سال است که در شعاع ده‌ها کیلومتری اطراف نیروگاه چرنوبیل ثابت شده است. حادثه اتمی چرنوبیل یک نقطه تاریک و سیاه در تاریخ جهان است. ۶اردیبهشت ۱۳۶۵ فاجعه‌ای در نیروگاه چرنوبیل اوکراین رخ داد که آثار آن هنوز هم در جهان باقی است و از خاطره‌ها نرفته است. چرنوبیل اما حالا قرار است چهره خود را در جهان تغییر دهد و به‌جای سمبل بدترین فاجعه غیرنظامی تاریخ جهان تبدیل به نماد انرژی پاک شود.

به گزارش همشهری، ۳۲سال پس از این فاجعه حالا در محل نیروگاه چرنوبیل و زمین‌هایی که به‌خاطر نشت اتمی تا ۲۴هزار سال کسی نمی‌تواند در آنها زندگی کند، یک مرزعه خورشیدی افتتاح شده است. این نیروگاه خورشیدی که ۱.۶هکتار مساحت دارد می‌تواند برق مورد نیاز ۲هزار خانواده را در منطقه تأمین کند و به‌جای کابوس حالا یک‌رؤیا باشد. برای ساخت این نیروگاه انرژی پاک ۱.۲میلیون دلار هزینه شده که در مقابل هزینه‌های نیروگاه اتمی ناچیز به‌حساب می‌آید. قرار است پروژه این نیروگاه پاک به‌تدریج گسترده‌تر شود و دولت اوکراین برنامه‌ریزی کرده که با حذب سرمایه لازم، تولید برق این نیروگاه را به ۱۰۰مگاوات برساند و در نهایت زمین‌های پوشیده‌شده از صفحه‌های فتوالکتریک ۲هزار و ۵۰۰هکتار شود. ۳هزار و ۷۰۰صفحه خورشیدی فعلی اکنون تنها ۱۰۰متر با محل قرارگیری سابق رآکتور ۴ نیروگاه هسته‌ای سابق فاصله دارد تا شاید پیامی برای نسل بشر باشد.


استفاده از شهر ارواح
زندگی و کشاورزی در اراضی چرنوبیل امکان ندارد؛ به همین‌خاطر این منطقه به شهر ارواح شهرت گرفته است. آمار قربانیان فاجعه اتمی چرنوبیل رقمی میان 10 تا ۱۰۰هزار نفر تخمین زده می‌شود. پس از حادثه چرنوبیل، ابتدا محیط اطراف تأسیسات به امواج رادیواکتیو آلوده شد اما بعد به‌تدریج ابرهای آلوده به نواحی دورتر سرکشیدند و بارش باران سبب شد بخش‌های وسیعی از اروپا به مواد رادیواکتیو آلوده شوند. تنها در رآکتور شماره۴ نیروگاه چرنوبیل حدود ۱۹۰تن مواد رادیواکتیو ازجمله سزیوم و پلوتونیوم انبار شده بود. بخش قابل توجهی از این مواد پس از انفجار نیروگاه به خارج نشت کرد و در منطقه‌ای به وسعت ۲۰۰هزار کیلومترمربع پخش شد.


انرژی پاک شوخی نیست
هنوز برخی تصور می‌کنند انرژی‌های پاک جنبه سرگرمی و تفننی در جهان دارند اما تغییرات آب و هوایی زمین و افزایش گازهای گلخانه‌ای نشان داده بشر باید کاری برای نجات زمین انجام دهد. به همین‌خاطر بسیاری از کشورها در جست‌وجوی استفاده گسترده از انرژی‌های پاک هستند. به‌طور نمونه تمام برق مورد نیاز در مقر شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل از انرژی پاک تأمین می‌شود. در انگلیس هم برای نخستین‌بار در 3ماهه اول سال۲۰۱۸ تولید برق مزرعه‌های بادی از نیروگاه‌های هسته‌ای پیشی گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید