• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33377
+
-

پیش‌بینی‌ناپذیر

پیش‌بینی‌ناپذیر

چاقوی کند وینفرد شفر در لیگ برتر هجدهم، رفته‌رفته تیز می‌شود تا استقلال خودش را برای بازگشت به رده‌های بالای جدول آماده کند. آبی‌ها در 7مسابقه اول، فقط تراکتورسازی را شکست داده بودند اما این هفته، نخستین پیروزی خارج از خانه در این فصل از لیگ برتر را جشن گرفتند و وضعیت‌شان در جدول را کمی بهتر کردند. سایپا و سپاهان، 2 گردنه سخت در مسیر استقلال هستند اما شفر و تیمش در صورت عبور موفقیت‌آمیز از این دو مانع بزرگ تا پایان نیم‌فصل مسیر نسبتا ساده‌ای برای جمع‌کردن امتیاز خواهند داشت. سرمربی آلمانی، فصل گذشته استقلال را در کمترین زمان ممکن متحول کرد. پروژه او در پایتخت به شکل اعجاب‌آوری زود به نتیجه رسید اما نتایج رؤیایی فصل اول، هنوز به فصل دوم منتقل نشده‌اند.

بخشی از مربیان فوتبال در دنیا، به‌تدریج ایده‌های‌شان را در باشگاه‌های جدید پیاده می‌کنند و حداقل 2سال طول می‌کشد تا تیم درخشان مدنظرشان را بسازند. بخش دیگری از آنها اما بهترین نتایج را در همان ماه‌های اول حضور روی نیمکت یک تیم به‌دست می‌آورند. وینفرد شفر به کدام دسته از این مربی‌ها تعلق دارد؟ آیا او به‌واسطه انجام کارهای روحی و روانی روی بازیکنان، همواره مربیگری در یک تیم را خوب شروع می‌کند و آرام‌آرام در مسیر پرتگاه قرار می‌گیرد؟ آیا او به لحاظ فنی،از توانایی لازم برای هر سال بهتر نتیجه گرفتن روی نیمکت یک تیم برخوردار است؟ شاید هم شفر، اساسا یک مربی غیرقابل پیش‌بینی با نوسان زیاد در فصل‌های دوم مربیگری در باشگاه‌های مختلف باشد.

 شفر در نخستین فصل نشستن روی نیمکت کارلسروهه،نتایجی شگفت‌انگیز به دست آورد و این باشگاه را در رده دوم جدول بوندس‌لیگا 2قرار داد تا یک صعود بزرگ به سطح اول فوتبال آلمان را تجربه کند. او و تیمش در نخستین فصل حضور در بوندس‌لیگا، به سختی از سقوط فرار کردند اما رفته‌رفته به تیم بهتری تبدیل شدند و 2 بار روی سکوی ششم لیگ فوتبال آلمان قرار گرفتند. کارلسروهه در آخرین فصل حضور شفر اما دوباره راهی بوندس‌لیگا 2شد تا دوران حضور وینفرد در این باشگاه با صعود آغاز شده و با سقوط به‌پایان رسیده باشد. دوران حضور وینفرد شفر در اشتوتگارت، به فصل دوم نرسید و بروسیابرلین تیم بعدی این مربی به شمار می‌رفت.

او در نخستین فصل، باشگاه جدیدش را بین 6 تیم بالای جدول بوندس‌لیگا 2قرار داد اما در فصل دوم،در انتهای جدول قرار گرفت و با این تیم به یک سطح پایین‌تر سقوط کرد. یک شروع کاملا عالی و یک پایان کاملا تلخ. به جز تجربه کار در تیم‌های ملی و حضور بسیار کوتاه‌مدت در لیگ‌های آذربایجان و تایلند،شفر مدتی نیز در امارات مشغول به‌کار بود. او در فصل دوم حضور روی نیمکت الاهلی نتیجه فوق‌العاده‌ای به دست آورد و این تیم را قهرمان فوتبال امارات کرد. در العین امارات نیز فصل دوم، موفق‌ترین فصل این مربی به شمار می‌رفت. موضوعی که ثابت می‌کند شفر در مقام مربی، یک چهره غیرقابل‌ پیش‌بینی با سرنوشتی غیرقابل حدس است.

 وینفرد شفر، زمان را برای رساندن استقلال به شرایط ایده‌آل هدر نداد و به سرعت تیمش را به وضعیت آرمانی رساند. استقلال این فصل او اما اساسا با تیم فصل گذشته بسیار متفاوت به‌نظر می‌رسد. تغییرات گسترده در بین بازیکنان تیم، موجب شده مربی آلمانی چاره‌ای به جز شروع دوباره از نقطه صفر نداشته باشد. او باید بخشی از کارهای فصل گذشته‌اش را دوباره تکرار کند تا بازیکنان تیم خودشان را به سطح مهره‌های فصل قبل استقلال برسانند. واضح است که کار این مربی برای رسیدن به شرایط مشابه لیگ هفدهم کمی دشوار خواهد بود.

او انتظارها را از خودش و تیمش بالا برده و حالا دیگر هواداران آبی، به سادگی از هر نتیجه‌ای راضی نمی‌شوند. حتی بردن جام حذفی و رسیدن به جمع 8 تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا، این فصل را برای باشگاه بهتر از فصل گذشته نمی‌کنند. تنها راه برای برداشتن یک قدم رو به جلو در استقلال نسبت به فصل گذشته، قهرمانی لیگ برتر است؛ رؤیایی که هنوز هم طرفداران استقلال به محقق شدنش امیدوار هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید