• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33358
+
-

درخواست کمک از دولت

استاندار گیلان ۲۰ میلیارد تومان تنخواه برای بازسازی خسارت‌های سیل درخواست کرد

گیلان
درخواست کمک از دولت

مهسا طالبی|  رشت - خبرنگار:

بارش شدید باران در گیلان موجب آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیل و همچنین تعطیلی مدارس در برخی از مناطق گیلان شد. 

به دنبال این بارش‌ها همچنین طغیان رودخانه شلمانرود در لنگرود موجب مسدود شدن راه ۸ روستای دهستان لات لیل شد. سیل راه روستای گالشکلام در منطقه لیلاکوه لنگرود را مسدود کرد. طغیان رودخانه خالجیر در شلمان هم موجب آبگرفتگی خانه‌ها شده است.

آبگرفتگی در برخی از خانه‌های پایین املش، پایین زربیجار و انارستان محله در پی بارندگی 3روز اخیر اتفاق افتاده است.
 
رودخانه شکرپس شهرستان املش هم طغیان کرده و موجب بسته شدن راه این روستا شده است. سیلاب در صومعه‌سرا نیز موجب بسته شدن برخی از راه‌های روستایی و تعطیلی مدارس شد. آبگرفتگی معابر و ده‌ها واحد مسکونی در مناطق ضیابر، اباتر و میرزاکوچک این شهرستان پس از بارش باران رخ داده است‌.


سیل در صومعه‌سرا

به گفته فرماندار صومعه‌سرا، بارش شدید باران موجب رانش زمین و کوه در منطقه تنیان و بسته شدن راه ۸ روستای این منطقه شده است.«علی فتح‌اللهی» افزود: راه پیر بازار به ضیابر در منطقه کتمجان به علت بالا آمدن آب رودخانه مسدود است. وی گفت: به علت بارش شدید باران شیفت صبح شنبه همه مدارس ابتدایی این شهرستان و همه مقاطع تحصیلی ۲ روستای رفتگی و تنیان تعطیل است.


سیل در نواحی دیگر

بر اثر بارش شدید باران در ماسال راه ارتباطی روستای معاف بخش شاندرمن این شهرستان مسدود است. راه ۹ روستای بخش رحیم آباد رودسر هم به علت بارش شدید باران و طغیان رودخانه بسته شده است.
جاده پونل به خلخال هم که به علت بارش شدید باران و ریزش کوه در محدوده دوران و خجه‌دره بسته شده بود با تلاش راهداران بازگشایی شد اما خاکبرداری ادامه دارد و تردد خودروها کند است.

همچنین سیلاب راه روستایی 2 روستای ییلاقی زمرد و میاندوی ریک تالش را مسدود کرد. جاری شدن سیلاب موجب آبگرفتگی معابر و ۴۰خانه در روستای خانقا و شیخ‌محله دهستان خرجگیل بخش اسالم شهرستان تالش شد. همچنین گاز ۷۰ خانوار و آب آشامیدنی ۲۵۰ خانوار منطقه قطع شد.


تخریب بزرگ‌ترین پل ارتباطی املش 

فرماندار املش گفت: پل بزرگ املش که مهم‌ترین پل ارتباطی این شهرستان است و املش را به لنگرود، کومله و اطاقور وصل می‌کند، در پی بارش باران شدید کاملا تخریب شد و باید هرچه سریع‌تر مسیر جایگزین برای این پل ایجاد شود.

«یونس محمودی» ادامه داد: با توجه به شروع بارش‌ها از روز جمعه در شرق گیلان شاهد بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و در نهایت طغیان رودخانه‌ها بوده‌ایم که سبب آبگرفتگی تعداد قابل ملاحظه‌ای از منازل مسکونی، واحد‌های تجاری و کارخانه‌ها شده است.
وی بیان کرد: 2 دهنه پل ارتباطی این شهرستان نیز کاملا تخریب شده است.


خسارت ۴۳ میلیارد تومانی در فومن 

فرماندار فومن هم با اشاره به گزارش دستگاه‌های اجرایی و بازدید میدانی صورت گرفته برآورد اولیه خسارات وارده به تأسیسات زیربنایی شهرستان اعم از پل‌های ارتباطی بزرگ و کوچک، راه‌های ارتباطی شهرستان، آب شرب شهری و روستایی، برق، گاز، مخابرات و واحدهای مسکونی شهروندان و محصولات زراعی و باغی کشاورزی را مجموعا حدود ۴۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.
«محمود قاسم‌نژاد» با اشاره به تخریب کامل پل مسیر قلعه رودخان به فومن تصریح کرد:‌ این پل در حال حاضر به صورت کامل تخریب شده است.
وی با اشاره به تخریب پل روستایی کلفت فومن گفت:‌ با بارش باران اخیر و جاری شدن سیلاب این پل قدیمی نیز کاملا خراب شده است.


گزارش استانداری از خسارت‌های سیل

با شروع بارش‌ها و جاری شدن سیل در نقاط مختلف استان، استاندار گیلان هم به صورت تمام‌وقت به سرکشی نقاط آسیب‌دیده پرداخت و دستورهای لازم را برای اسکان سیل‌زدگان، انجام ماموریت‌های امدادی و جلوگیری از بحران صادر کرد.
«مصطفی سالاری» با بیان این‌که ۶۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی ما از بین رفته و ۱۱ هزار خانوار در بیش از ۶۰ روستا با قطعی آب مواجه هستند، گفت: از دولت درخواست ۲۰ میلیارد تومان تنخواه کردیم تا بتوانیم عملیات بازسازی را شروع کنیم. وی با اشاره به آخرین وضعیت استان در پی وقوع سیل اظهار کرد: همکاران ما در ۱۲شهرستان درگیر سیل تلاش می‌کنند تا مشکل قطعی آب، برق و گاز را رفع کنند و سایر مناطق را به پایداری برسانند. همچنین تلاش برای باز نگهداشتن محورهای مواصلاتی ادامه دارد.

این مسئول با بیان این‌که ۴ دستگاه پل به صورت اساسی از بین رفته است، افزود: بعد از قطع جریان سیلاب می‌توانیم راه فرعی ایجاد کنیم. روزهای آینده نیز احداث پل‌های جدید را شروع خواهیم کرد.استاندار ادامه داد: انشعابات آب و گاز روستاهایی که دچار قطعی آب و گاز هستند نیز در دست مرمت است، اما به دلیل مجاورت این روستاها با پل‌های تخریب شده و عبور انشعابات از رودخانه، انجام برخی امور  در حال انجام است.
این مقام مسئول با تاکید بر لزوم هدایت جریان آب‌های سطحی برای کاهش خسارات مالی و جانی به مردم، یادآور شد: جمعه شدت بارندگی بیشتر بود، اما شنبه به دلیل سرازیر شدن سیل از مناطق کوهپایه‌ای به سمت جلگه باید این جریان را هدایت کنیم.

وی با بیان این‌که بازسازی‌ها سرعت گرفته است، گفت: برآورد ریالی خسارت طی چند روز آینده تعیین می‌شود، زیرا ۶۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی ما از بین رفته  و ۱۱هزار خانوار در بیش از ۶۰ روستا با قطعی آب مواجهند.


اختلال در آبرسانی به ۷۰روستا 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو با اشاره به اختلال در آبرسانی به ۷۰روستای گیلان در پی وقوع سیلاب شدید گفت: با تخریب گسترده راه‌ها تیم‌های عملیاتی به صورت پیاده، راهی روستاها شده‌اند.
«میثم جعفرزاده» با اشاره به این‌که ادامه سیلاب در گیلان موجب بسته شدن راه‌های ارتباطی زیادی در منطقه شده است، بیان کرد: آبرسانی به این مناطق از طریق تانکر سیار و به صورت آب بسته‌بندی‌ در حال انجام است.
وی تاکید کرد: شدت سیلاب باعث تخریب کامل بسیاری از راه‌های ارتباطی شده است، از این رو در حال حاضر یکی از معضلات اساسی ما فراهم نبودن امکان ارسال تجهیزات به مناطق حادثه‌دیده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو ادامه داد: استان‌های معین نیز به منظور حضور در منطقه و کمک‌رسانی به مناطق حادثه‌دیده در حالت آماده‌باش هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید